داستان شب ۲۲ خرداد از زبان فرمانده ناجا

نویسنده

» از قبل از همه چیز خبر داشتیم

یک سال پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد 1388، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، خبر داد که نیروی انتظامی پیش از برگزاری این انتخابات، حوادث بعد از آن را پیش بینی کرده و خود او در دیدار با فرماندهان ارشد پلیس، به آنها “آماده باش” داده بود. آقای احمدی مقدم در عین حال اذعان کرد که تصور آنها چنین حجمی از اعتراضات اجتماعی نبوده است.

اسماعیل احمدی مقدم همچنین ضمن طرح مجدد این ادعا که هیچکدام از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات توسط نیروهای پلیس به قتل نرسیده اند، گفت در حادثه مقابل مسجد لولاگر تیراندازی متقابل صورت نگرفته و قتل ندا آقا سلطان هم یک سناریو بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی در گفت و گو با ماهنامه سروش، در عین حال صحت فیلم حمله بسیجی ها و گارد یگان ویژه پلیس به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه 25 خرداد 88 را تایید کرد اما در عین حال از خبرنگاران خواست تا کوی دانشگاه و  کهریزک را خیلی بزرگ نکنند. او همچنین مسئولیت حمله به کوی دانشگاه را به صورت تلویحی متوجه نیروهای بسیجی دانست نه پلیس.

احمدی مقدم با وجود تعداد زیاد جانباختگان اعتراضات مردمی و میزان گسترده دستگیری ها، نمره نیروهای تحت امر خود در حوزه مدیریت میدانی حوادث یک سال گذشته را “ناکافی” توصیف کرد.

سخنان ضد و نقیض در مورد انتخابات

اما شاید بتوان مهم ترین بخش از سخنان فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را آنجا دانست که در مقام دفاع از سلامت انتخابات دهم ریاست جمهوری، صراحتا خبر از آن داد که تا ساعت 11 شب جمعه 22 خرداد، هیچ صندوقی باز و شمارش نشده بود.

احمدی مقدم بر این اساس کنفرانس خبری “میرحسین موسوی” در ساعت 11 شب 22 خرداد را زمینه چینی برای آغاز فتنه توصیف کرد.

او گفت: “بعدازظهر روز انتخابات با اینکه به همه‌ ستادهایشان زنگ زدند و مطمئن شدند آقای موسوی رأی نمی‌آورد رفتند پیش ایشان و به وی گفتند رأی آورده‌اید و به وی تبریک گفتند. اسناد اینها نزد وزارت اطلاعات است. و بعد دعوت از رسانه‌ها، کنفرانس 11 شب برگزار شد و ایشان اعلام پیروزی با رأی بالا را نمود؛ در حالی که هنوز تعدادی از حوزه‌های انتخابیه بسته نشده بود و قطعاً هیچ صندوقی باز و شمارش نشده بود. چطور چنین چیزی امکان‌پذیر است؟”

این در حالی است که نخستین آمار منتشر شده از نتایج انتخابات که طی آن احمدی نژاد پیروز قطعی با 24 میلیون رای اعلام شده بود، در حد فاصل ساعت 22.30 تا 23 جمعه شب 22 خرداد بر روی خروجی سایت ها و خبرگزاری هایی مانند فارس، ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی) و رجانیوز قرار گرفته بود. با این وجود آقای احمدی مقدم در این گفت و گو به صراحت اعلام کرده که در زمان کنفرانس خبری مهندس موسوی در ساعت 11 شب، “هیچ صندوقی” حتی باز نشده بود چه برسد به آنکه آرای آن شمرده شده باشد.

از سوی دیگر اعلام نخستین نتایج شمارش آرا با حدود 11 میلیون رای شمارش شده، از ساعت 23.30 جمعه 22 خرداد در تلویزیون جمهوری اسلامی آغاز شد. بنابراین مشخص نیست در صورت صحت سخنان آقای احمدی مقدم در این خصوص، مسئولان شمارش آرا در وزارت کشور چگونه توانستند در کمتر از نیم ساعت 11 میلیون رای را بشمارند؟

اما فرمانده پلیس بدون اینکه پاسخی به این تناقضات آشکار در سخنان خود بدهد، در ادامه گفت و گو بر ابهام ها اضافه کرده است.

احمدی مقدم سپس به پیام های تبریکی که از ساعت 4 بعدازظهر روز 22 خرداد به موسوی ارسال می شد، اشاره کرده و گفته: “هنوز تعدادی از حوزه‌های انتخابیه بسته نشده بود و قطعاً هیچ صندوقی باز و شمارش نشده بود. چطور چنین چیزی امکان‌پذیر است. طبق اسناد قطعی که هست گفتند به جز اردبیل در همه استان‌ها موسوی قطعی بازنده است، اما با این حال رفتند و به موسوی تبریک گفتند.”

فرمانده نیروی انتظامی در این اظهارات متناقض مشخص نکرده در ساعت 4 بعدازظهر روز برگزاری انتخابات که هنوز 5 ساعت به پایان زمان اولیه اخذ رای باقی مانده، کدام “اسناد قطعی” از “شکست قطعی” مهندس موسوی خبر می داد؟

این در حالی است که پیش از این سایت خبری رجانیوز به عنوان ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد از تماس تلفنی و تبریک “علی لاریجانی” به موسوی در عصر روز 22 خرداد به علت آگاه شدن او از “اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه” خبر داده بود.

 

پیش بینی حوادث!

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از گفت و گوی خود از اطلاعاتی خبر می دهد که در اختیار این نیرو قرار داشته و طی آن حوادث پس از انتخابات پیش بینی شده بود. او در عین حال اذعان می کند که توانایی تخمین حجم دقیق این حوادث را نداشته اند.

احمدی مقدم در این خصوص می گوید: “یک هفته قبل از انتخابات، فرماندهان استان‌ها را در اینجا جمع کردم و به آن‌ها گفتم حداقل تا پایان هفته اول تیرماه شما با حوادثی روبه‌رو خواهید بود. گفتم یا این انتخابات به نفع آقای موسوی تمام می‌شود که یک غائله داریم به اسم جشن پیروزی و فتح سنگرهای بعدی یا آقای احمدی‌نژاد برنده می‌شود و آن‌ها بحث تقلب را پیش می‌کشند. البته نمی‌توانستیم حجم مشکلات را دقیقاً تخمین بزنیم، ولی گفتیم که قطعاً مشکلاتی خواهیم داشت و بلاتردید شما آماده باشید. البته پیش از آن هم کسب آمادگی کرده بودیم.”

وی در توضیحی بیشتر اضافه می کند: “ما چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کردیم، چون برخی قرائن آشکار و علنی بود؛ نوع دامن زدن به پیش‌زمینه‌های ذهنی مانند احتمال تقلب اگر حضور مردم چهل میلیون نباشد ممکن است اقلیت رأی بیاورد. «طرح کمیته صیانت از آرا» یا صحبت‌هایی که بعضی کاندیداها می‌کردند که ما از «آرای شما حفاظت می‌کنیم » و ذهنیتی را به وجود می‌آوردند که اعتماد مردم به دولت حاکم را به حداقل برسانند.”

فرمانده پلیس از تحت نظر داشتن ستادهای انتخاباتی کاندیداهای رقیب احمدی نژاد در ایام انتخابات خبر داد و گفت: “ما به عنوان یک دستگاه امنیتی نمی‌توانیم صرفاً متکی به شواهد آشکار باشیم ما قرائن پنهانی هم داشتیم، یعنی اشراف اطلاعاتی نسبتاً مناسبی در نوع تعاملات ستادها و جریان‌ها داشتیم که آن‌ها را رصد می‌کردیم؛ مثلاً کوچی که اعضای یک نشریه داخلی داشتند و رفتند هسته اصلی تشکیل بی.‌بی.‌سی فارسی شدند.”

احمدی مقدم از قول برخی افراد که بعدا زندانی شدند به “نظرسنجی های ساختگی” اشاره کرد و گفت: “البته خودشان هم در آخرین نظرسنجی‌ها در جمع خود گفتند که آقای احمدی‌نژاد برنده میدان است، اما این را نگویید چون آقای موسوی تضعیف روحیه می‌شود و ممکن است انصراف دهد.”

تصمیمات اصلی

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه “تصمیمات بالاتر و اصلی تر را باید در سطح سیاسی می گرفتند” اظهار کرد: “کار ما دادن اطلاعات به مراجع بالادستی بود که در مرحله قبل از انتخابات به خوبی انجام دادیم. ما این کار را کردیم و از قبل هم بسیج شده بودیم. اگر این تمهیدات نبود آسیب‌های این حرکت بسیار بیشتر از این بود که اتفاق افتاد. در واقع یک نوع آمادگی ضمنی وجود داشت، اما کسی نمی‌توانست عمق مسئله را پیش‌بینی کند. خود این جریان هم نمی‏توانست این را پیش‌بینی کند. ما هم وسعت این جریان را نمی‌دانستیم. فکر می‌کردیم التهاباتی هست، ولی تصور نمی‌شد مسئله تا این حد عمیق باشد.”

 

ما ستاد قیطریه را بستیم

احمدی مقدم همچنین در این گفت و گو به بیان اتفاقاتی پرداخت که منجر به تعطیلی ستاد قیطریه در روز انتخابات شد. ستاد مشهور به قیطریه، ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان حامی موسوی بود که با محوریت ستاد ملی جوانان حامی خاتمی و موسوی (88) و کمپین موج سوم فعالیت می کرد. این ستاد از حیث تعداد اعضا و هواداران بزرگترین ستاد انتخاباتی تمام کاندیداها در کل کشور بود. طبق آمار رسمی تعداد اعضا و هواداران مهندس موسوی که با این ستاد در ارتباط بودند بالغ بر 200 هزار نفر بود.

ستاد قیطریه در ساعات ابتدایی عصر روز 21 خرداد 88 با حمله نیروهای لباس شخصی مسلح مواجه شد. این نیروها با گاز اشک آور و باتوم به ساختمان اصلاح طلبان حامی موسوی حمله کردند. این یورش به زخمی و مجروح شدن تعدادی از اعضای این ستاد انجامید. اگرچه برخی نیروهای لباس شخصی حمله کننده به ستاد قیطریه توسط هواداران مهندس موسوی دستگیر و تحویل نیروی انتظامی شدند اما با حضور نظامیان در تهران از ساعات ابتدایی شب انتخابات و در حالیکه هنوز انتخابات در حال برگزاری بود، ستاد اصلاح طلبان حامی موسوی هم در یورش یگان ویژه نیروی انتظامی پلمب شد.

حالا فرمانده نیروی انتظامی در تشریح آن واقعه گفته است که: “شما یادتان باشد بعدازظهر روز انتخابات ما ستاد قیطریه را بستیم. اطلاع داشتیم که آنجا کار رسانه‌ای می‌کنند. وقتی رفتیم آنجا را بازرسی و پلمپ کنیم، متوجه شدیم که در درون ستاد استودیویی درست کرده‌اند و بعد که داخل رفتیم چند تن از مشاهیر مثل هنرمند و… بودند که در صف مصاحبه بودند که ما آنجا متوجه شدیم. ما فکر می‌کردیم آنجا اتاق ضبط رسانه‌ای است. وقتی جلوی در رفتیم دیدیم که فیلم ما را مستقیم بی.بی.سی نشان می‌دهد. فکر می‌کردند به نفعشان است برای تهییج از بازیگران و هنرمندان استفاده کنند.”

او افزوده که: “بعد هم شما دیدید در جریان انتخابات در جاهایی مثل میدان هفت تیر اغتشاشات سازماندهی می‌شد، مثل ستاد پویش 88 که ظاهراً ستاد جوانان بود، ما اطلاعات دقیقی داشتیم که این‌ها سازمانی به نام سازمان رأی درست کرده‌اند که شامل بخشی حقیقی و بخشی مجازی بود. یک شبکه‌ وسیع اجتماعی را از قبل تدارک دیده بودند که کانون این‌ها در ستاد قیطریه بود.”

به ستاد مرکزی موسوی کی حمله شد؟

فرمانده نیروی انتظامی همچنین مدعی شده که اولین ناآرامی های پس از انتخابات در تهران بعدازظهر روز شنبه 23 خرداد در مقابل ستاد مرکزی مهندس موسوی رخ داده؛ این در حالی است که ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی در نیمه شب 22 خرداد توسط یگان ویژه نیروی انتظامی با گاز اشک آور مورد حمله قرار گرفت که این حمله باعث مجروح شدن بسیاری از اعضای ستاد و مردمی شد که در مقابل ستاد تجمع کرده بودند.

احمدی مقدم در این مورد گفته: “اولین مکان درگیری از حوالی ستاد مرکزی آقای موسوی بود؛ یعنی ستاد زرتشت، از صبح از طریق ای‌میل فراخوان دادند، آنجا یواش‌یواش شلوغ شد، از ساعت ده صبح، ما بعدازظهر مجبور شدیم آن‌ها را متفرق کنیم. از دوهزار نفر شروع شد و به هشت تا ده 10 هزار نفر کشید، از دم غروب هم آرام آرام اغتشاش و آتش‌زدن‌‌ها شروع شد.”

وی در توجیه اعتراض مردم به نتایج اعلام شده انتخابات هم گفته است: “از لحاظ جغرافیای محل اغتشاش از بلوار کشاورز به بالا بود، زیر بلوار یک کبریت هم روشن نشد. ما نمی‌خواستیم به شمال تهرانی‌ها اهانت کنیم، اما وقتی در شمیران مردم می‌بینند هر کس می‌آید به موسوی رأی می‌دهد ولی احمدی‌نژاد پیروز می‌شود، تقلب برای‌شان باورپذیرتر است. بعد هم دسترسی‌شان به رسانه‌ها زیاد است و تحت تأثیر اخبار رسانه‌ها هستند. وقتی به شاه عبدالعظیم می‌روید همه می‌‌بینند مردم هفتاد درصد به احمدی‌نژاد رأی داده‌اند تقلب را باور نمی‌کنند.”

راهپیمایان 25 خرداد نهایتا 500 هزار نفر بودند

در حالی که محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با حضور در کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات، تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی روز 25 خرداد را حداقل سه میلیون نفر اعلام کرده بود، جانشین او در فرماندهی نیروی انتظامی مدعی است که این جمعیت در نهایت 500 هزار نفر بودند.

احمدی مقدم به آنچه از آن تحت عنوان “نرم افزارهای برآورد” نام می برد اشاره می کند و می گوید: “من تخمین نمی‌زنم، ما برآورد دقیقی از جمعیت با توجه به عکس‌های هوایی داریم. در روز بیست‌وپنجم بین سیصد تا پانصدهزار نفر بود. در تجمعات روزهای بعد هم بین پنجاه تا هفتادهزار نفر جمعیت بود. خوب است این را اینجا بگویم، در یکی از تجمعات یکی از دوستان ما در روزی که جلوی صداوسیما تجمع بود می‌گفت جمعیت پانصدهزار نفر است، ما تصویر هوایی گرفتیم. از میدان ونک تا سر نیایش یک لاین خیابان پر بود، از آنجا دو لاین خیابان بود؛ از ونک تا پارک‌وی 2500 متر است، به او گفتیم عرض خیابان را با ضرب و تقسیم حساب کن، گفت بین پنجاه تا هفتادهزار نفر هستند تا 30 خرداد. سی‌ام خرداد بین پانزده‌ تا بیست‌هزار نفر بودند. ما همه‌ آن را مستند داریم.”

وی سپس با بیان اینکه “من در برآورد جمعیت جوگیر نمی شوم و تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی حکومتی 22 بهمن حداقل دو میلیون نفر بود” اظهار داشت: “نرم‌افزارهای برآورد هم هست. بعدها مبالغه کردند و گفتند روز 25 خرداد سه میلیون نفر و یا در روز قدس گفتند پنجاه، پنجاه بودند. این‌ها مبالغه است. در 22 بهمن از میدان امام حسین تا آزادی و از محمدعلی جناح تا پایین، وقتی جمعیت مثل سیل می‌آید سه میلیون نمی‌شود.”

تکذیب بیانیه نیروی انتظامی توسط فرمانده

فرمانده پلیس ایران درباره نحوه به قتل رساندن معترضان پس از انتخابات هم گفت: “گلوله‌هایی که شلیک شده بود در اندازه‌های سلاح‌های سازمانی ما نیست.”

خبرنگار مجله سروش در اینجا به فرمانده نیروی انتظامی یادآوری می کند که پس از راهپیمایی 30 خرداد نیروی انتظامی با صدور بیانیه ای رسمی، کشته شدگان آن روز را بر اثر “تیراندازی متقابل” عنوان کرده اما احمدی مقدم بدون ارائه پاسخ روشنی به این پرسش می گوید: “اصلاً کشته‌شدگان در تیراندازی متقابل نبودند. در روز سی‌ام چند نفر جلوی مسجد لولاگر بودند که رفتند مسجد را آتش بزنند و درگیر شدند؛ و البته، جلوی مسجد جنازه‌ای نبود. بقیه درگیری‌ها پراکنده بود در تجریش و ستارخان. یکی ماشین زیر کرده بود، یکی جسم سخت به سرش خورده بود، اما قطعاً نیروی انتظامی از روز اول تا آخر دستور داشت سلاح جنگی به دست نگیرد، از سلاح پینت‌بال که سلاحی که رنگ شلیک می‌کند، استفاده می‌کرد، حتی تفنگ‌های ساچمه‌ای هم نیاوردیم.”

فرمانده نیروی انتظامی به معضل قاچاق اسلحه به کشور از مرزها اشاره کرده و افزوده است: “ما باید روی سلاح‌های غیرمجاز کار امنیتی و جدی انجام دهیم. این نیست که هر کسی سلاح غیرمجاز دارد از آن، در این مواقع استفاده می‌کند بلکه نیات سازماندهی‌شده هم باید پشت این مسائل باشد، ولی بالاخره تا حدی نباشد که وزیر سابق مخابرات را فردی با تصمیم شخصی مضروب بکند، نه هیچ گروهی پشتش است و نه هیچ کسی. یک آدم است و خیلی راحت رفته و با چاقو زده. وقوع این حوادث در دنیای امروز ممکن است؛ با این فیلم‌های اکشن و سلاح های غیرمجاز.”

این در حالیست که فیلمی که از درگیری مقابل مسجد لولاگر در سایت های اینترنتی منتشر شده، نشان دهنده حضور چند عضو بسیج است که از پشت بام این مسجد مردم معترض را به رگبار بسته اند.

ماشینی هم که فرمانده نیروی انتظامی به آن اشاره می کند، وانتی با آرم رسمی پلیس بود که یک معترض به انتخابات را که بر روی زمین افتاده بود زیر گرفت. مسئولان پلیس در واکنش به پخش این فیلم چندین بار اظهارات متناقضی بیان کردند و در نهایت مدعی شدند این وانت توسط ضد انقلاب سرقت شده بود. بعدها شخص فرمانده نیروی انتظامی خبرنگارانی را که از او درباره این وانت و زیر گرفتن معترضان توسط پلیس می پرسیدند تهدید کرده بود که پرحرفی نکنند.

 

اذعان به خودسری های سپاه و بسیج

احمدی مقدم در ادامه، مسئولیت حمله به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد را به صورت تلویحی متوجه سپاه و بسیج دانسته است.

او گفته: “در حادثه کوی دانشگاه که شب 25 یا عصر 25 خرداد بود، بچه‌های بسیج شب‌ها در مقابله با اغتشاش به ما کمک می‌کردند که به مرور این مناطق کم شدند. نیروی انتظامی کفاف این همه جا را نمی‌داد باید درخواست کمک می‌کرد. اما زمانی پیش می‌آید که مدیریت به سپاه داده می‌شود، زمانی هم هست که مدیریت با ماست. در عمده موارد بچه‌های بسیج در کنترل ما بودند و با ما هماهنگ بودند. ضمن اینکه در مورد عزیزان بسیجی باید گفت آن‌ها بچه‌هایی هستند غیرتی، متدین، پرشور و برای دفاع از نظام احساس تکلیف می‌کنند، ما باید دریچه قانونی را برای آن‌ها باز کنیم و از این ظرفیت در چارچوب قانون استفاده کنیم.”

فرمانده نیروی انتظامی سپس به خودسری های صورت گرفته توسط نیروهای بسیج در سرکوب حوادث پس از انتخابات اشاره کرده و گفته: “شرایطی پیش می‌آمد، نمی‌خواستیم درگیر شویم اما می‌دیدیم برخی بسیجی‌ها با موتور می‌آمدند اما سازمان بسیج نیامده بود چون به آن‌ها اجازه داده نشده بود. بسیج نیرویی حرفه‌ای و سازمان‌یافته با ضوابط کامل و قاطع نیست، یک نیروی مردمی است و در مواقع خطر می‌آید و باید از او ممنون باشیم. اگر بسترهای لازم را برای حضور صحیح این‌ها فراهم نکنیم، امکان عمل خودسرانه تشدید می‌شود، آن وقت خسارت برای ما زیاد، خواهد بود. همیشه هم خودسر و حزب‌اللهی و بسیجی و این مفاهیم قاطی می‌شود و آسیب‌ می‌زند، چون این فرد خودسر عمل می‌کند و به مجموعه آسیب می‌زند.”

قتل ندا سناریو بود

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه این گفت و گو، مانند دیگر مسئولان رسمی جمهوری اسلامی، قتل “ندا آقا سلطان” را یک سناریو توصیف می کند که سرنخ اصلی آن در انگلستان است.

احمدی مقدم می گوید: “پرونده ندا آقاسلطان از اول به وزارت اطلاعات واگذار شد، ما اقدامات مقدماتی و ثبت آثار صحنه جرم و تشکیل پرونده و پزشکی قانونی را انجام دادیم، اما بعداً در مراجع ذی‏صلاح تصویب شد این پرونده به وزارت اطلاعات داده شود، چون امتدادات خارجی داشت، چون آرش حجازی در صحنه حضور مشکوکی داشت آمد، به فاصله دو روز برگشت و رفت. این طبیعی به ذهن نمی‌رسید؛ اینکه فردی بیاید و در تظاهراتی شرکت کند و به انگلیس برگردد. می‌توانست اینجا بیاید و بگوید چنین اتفاقی افتاد، بعد هم نوع فیلم‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای روی آن شد. الان قوی‌ترین سناریو این است که خود این مسئله یک سناریو بود، قوی‌ترین سناریوی پلیسی و امنیتی این است، اما خوب، سرنخ اصلی الان در انگلیس است و دست ما سیستم‌های امنیتی کوتاه است که بتواند این پرونده را به نتیجه کامل برساند، حتی کسانی که در نزدیکش بودند دچار غفلت هستند و شاید ماجرا را به خوبی درک نکرده‌‌اند.”

وی ادامه می دهد: “پرونده در وزارت اطلاعات است و تا جایی که من می‌دانم سرنخ اصلی هم در ایران نیست. سوژه اصلی هم متأسفانه به قتل رسیده و قابل تحقیق نیست. در فیلم‌ها که ایشان گلوله می‌خورد و به زمین می‌افتد هیچ صدای شلیکی وجود ندارد، اما یک دقیقه قبل صدای گلوله داریم. پلیس تا دورترها هیچ پوکه‌ای پیدا نکرد، مردم هیچ ضاربی را گزارش نکردند. مرمی باید یا در بدن ایشان مانده باشد یا عبور کرده باشد و همان نزدیکی‌ها افتاده باشد، مرمی گلوله را باید کشف می‌کردیم که کشف نشد. کالیبر گلوله را پزشکی قانونی تقریباً مشخص کرد، اما اثر شلیک هم روی بدن نشان می‌داد که از فاصله نزدیک به ایشان شلیک شده است. جالب است شاهدان نزدیک ایشان کسی را ندیدند که تیراندازی کند، فقط موتورسواری در کوچه‌های اطراف تیر هوایی شلیک می‌کرد.”

زیاد به کوی دانشگاه و کهریزک نپردازید

احمدی مقدم سپس حادثه کوی دانشگاه را هم قابل پیش بینی خواند و البته نگفت که در این صورت به چه علت برای جلوگیری از آن اقدامی نشده است؟

وی در عین حال گفت که نباید حوادثی مانند کوی دانشگاه و کهریزک را آنقدر بزرگ کرد که فتنه اصلی گم شود.

فرمانده پلیس ادامه داد: “از روزهای انتخابات لشکری دنبال آقای کروبی بودند. بعضاً افرادی از جریانات منحرف دانشگاه مانند کمونیست‌ها و نئومارکسیست‌ها و تحکیمی‌های افراطی بودند، تعجب می‌کنم از آقای کروبی که این‌ها هوادارشان بودند، این‌ها هر شب با یک وضعیت افتضاحی به خیابان می‌آمدند از کوی تا بلوار کشاورز، یعنی دانشجویی با زیرپیراهن رکابی و شلوارک و دمپایی و… صحنه‌های غیراخلاقی، انگار شوهای غربی بود و هیچ تناسبی با کشور ما نداشت برای کاندیدایی که ظاهری روحانی داشت، خود آقای کروبی هم متأسفانه در آنجا حاضر می‌شد.

فیلم حمله به کوی دانشگاه صحت دارد

فرمانده نیروی انتظامی صحت فیلم پخش شده از شبکه تلویزیونی BBC فارسی درباره حمله نیروهای بسیجی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد را تایید کرد و گفت: “من صحنه آن شب را به شما بگویم؛ چند شب این‌ها از پشت بام‌های کوی سنگ و کوکتل می‌ریختند. شما اگر کف خیابان جلوی کوی را ببینید پر از سنگ است و چیزهایی که آتش گرفته است. ماشین‌های سلف کوی را هل می‌دادند و بیرون می‌آوردند و آتش می‌زدند. چند شب این حادثه بود. ما یگان ویژه را آنجا گذاشتیم و گفتیم تحریک نکنید، نگذارید بیرون بیایند و داخل هم نروید. این‌ها در آستانه کوچه‌ها می‌ایستادند کسی به آن‌ها ملحق نشود، آن‌ها هم می‌خواستند بیرون بیایند، هجوم می‌آوردند آن‌ها هم داخل می‌ر‌فتند. بعد دیدیم متأسفانه گروهی از نرده‌های پشت یعنی قسمت جنوبی و غربی وارد شدند؛ شاید پنجاه، شصت نفر.”

احمدی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این عده از لباس شخصی ها بودند، گفت: “بله.”

وی سپس اذعان کرد که حمله به کوی دانشگاه در پی درخواست “فرهاد رهبر” رئیس دانشگاه تهران از او صورت گرفته است.

احمدی مقدم گفت: “بعد هم دکتر رهبر با ما تماس گرفتند. چون ورود به دانشگاه باید با هماهنگی رئیس دانشگاه باشد. به من می‌گفت زودتر وارد شوید و مسئله را مدیریت و حل کنید. در نهایت شورای تأمین استان تهران تصویب کرد که برویم و مسئله را حل کنیم. داخل کوی درگیری ایجاد شده بود و کتک‌کاری می‌کردند. گفتند این مسئله را جمع کنید. یک گروهان از یگان ویژه داخلی رفتند. عده‌‌ای را دستگیر کردند، آن شب حدود نود نفر را دستگیر کردند.”

منابع دانشجویی می گویند که در جریان این حمله حداقل 5 دانشجو کشته شده و صدها نفر دیگر بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شدند.

احمدی مقدم برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات پیشنهاد می دهد که تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی به طور دائم در کوی دانشگاه مستقر شوند.

 

نمره کافی نگرفتیم

فرمانده پلیس در پاسخ به این پرسش که به نیروی تحت امرش در جریان حوادث پس از انتخابات چه نمره ای می دهد؟ گفت: “جلوی صداوسیما و یا وزارت کشور اگر پلیس نبود آنجا را می‌گرفتند و می‌گفتند ما حکومت را گرفتیم، اگر پلیس فرو ریخت و سیستم‌های امنیتی فرو ریخت، نیروهای مسلح وارد می‌شوند و این هزینه سنگینی وارد می‌کند. اصل اینکه پلیس توانست حادثه را پیش‌بینی کند و آمادگی عملیاتی داشته باشد و استمرار و پایداری داشت و ده ماه تمام پایداری کرد و بعد دیدید که در نوروز، چهارشنبه‌سوری و… موردی نبود، این نمره بالایی دارد، اما از حیث مدیریت میدانی یا رفتارهای غیرمیدانی یا ضعف تجهیزات و ساختارها ما نمره کافی نگرفتیم.”

 

کاش آبپاش داشتیم

فرمانده نیروی انتظامی یکی از آسیب های کلی ناجا در انتخابات قبلی را بازداشتگاه‌ها و ظرفیت های محدود آنها بیان و اضافه کرد: “داشتن آبپاش‌های کارآمد و یا وسایل ضد اغتشاش که رودررویی نیرو را با مردم به حداقل برساند، این می‌توانست فرد را خیس کند و به جای باتوم زدن با خیس کردن از میدان به در کند.”

وی افزود: “ما در این زمینه مجهز نبودیم. یا مسئله دیگر آستانه تحمل بود، خستگی مفرط و فرسایش ممتد بچه‌ها در فصل گرما. چند روز در میدان بودند و خسته شده بودند و عصبی می‌شدند و واکنش‌های تند عصبی از خود بروز می‌دادند و این مسئله خسارات را زیاد می‌کرد. ما این را آسیب‌شناسی کردیم.”

قوانین آمریکا برای اینترنت و ماهواره را کپی کنیم

احمدی مقدم در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا دور جدید برخورد با ماهواره ها در راه است؟ اظهار داشت: “این‌ها بسترهای قانونی می‌خواهد کنترل فضاهای مجازی بسته‌های قانونی می‌خواهد که کاملاً فراهم نیست. ما خیلی به خود زحمت ندهیم، به کشورهای مهد دموکراسی برویم و قوانین آن‌ها را ترجمه کنیم و اینجا اجرا کنیم، این قوانین بسیار سخت‌گیرانه است و ما درصدی را اجرا کرده‌ایم. قوانینی که در امریکا و انگلیس و فرانسه است را بیاوریم و کپی بزنیم و اجرا کنیم درباره ماهواره و اینترنت. حتی درصدی را پیاده کنیم در حالی که در کشور ما فضاسازی می‌کنند که قصد محدودیت آزادی وجود دارد.”

وی تاکید کرد: “ما هیچ قانون سختگیرانه‌تری از قوانین کشورهای مهد دموکراسی نمی‌خواهیم؛ همان حتی پنجاه درصد کمتر.”

رهبری گفت: برای نظامی حمله دشمن فرض است

فرمانده نیروی انتظامی در این مصاحبه همچنین به جلسه رهبر جمهوری اسلامی با برخی از نظامیان اشاره کرد و گفت: “مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با نظامیان می‌‌فرمودند برای نظامی حمله دشمن فرض است. از نظر ما به عنوان سیستم امنیتی وقوع چنین مسائلی و حتی بدترین وضعیت فرض است و باید خود را آماده کنیم تا بتوانیم خسارات جامعه را کاهش دهیم. هر چه بهتر پیش‌بینی کنیم در پیشگیری موفق‌تر خواهیم بود.”

احمدی مقدم ادامه داد: “نقش مقام معظم رهبری در عبور از این فتنه بی‌نظیر بود. شاید در دو جلسه؛ یک جلسه با چند نفر از مسئولان امنیتی، یک جلسه هم با من. مورد به مورد مسائل را پیگیری کردند. ایشان نارسایی‌ها را از ما نمی‌پذیرفت و خواهان برخورد با کسانی بود که این نارسایی‌ها را به وجود آوردند.”

وی در پایان گفت: “ایشان به دنبال حقوق مردم بودند و در جایی فرمودند که من از اول دوست نداشتم خونی به زمین ریخته شود، اما حالا اتفاق افتاده و باید تلاش کنیم ترمیم کنیم. ایشان حاکم و پدر جامعه هستند و با این روحیه با ما برخورد می‌کنند در یکی از جلسات که خیلی ما را سین‌جیم کردند گفتند خودتان قبل از اینکه دیگران وارد شوند، برخورد کنید و پاسخگو باشید. فرمایش‌های ایشان چه برای ما و چه برای کشور موثر بود.”