پاسخ دولت: پرونده سازی برای 226 معلم

نویسنده


اسفندیار صفاری

همزمان با افزایش فشارهای امنیتی بر فرهنگیان شرکت کننده در تجمعات اعتراضی چند ماه اخیر، یک مقام مسئول خبر داد وزارت آموزش پرورش برای 226 تن از معلمان، تشکیل پرونده داده و در صدد برخورد با آنهاست.

تعدادی از معلمانی که در تجمع 18 اردیبهشت بازداشت و روانه اوین شدند کماکان در بازداشت به سر می برند و امروز نیز براساس احضار دادسرای انقلاب محمود بهشتی بازرس کانون صنفی معلمان باید به دادگاه انقلاب مراجعه کند.حامد واعظ تقوی سخنگوی انجمن مستقل فرهنگیان نیز به گفته همکارانش از روز شنبه ناپدید شده و تاکنون خبری از وی در دست نیست.

انتقام گیری وزیر از فرهنگیان

یک هفته پس از ناکام ماندن استیضاح محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش، وی و همفکرانش خط و نشان کشیدن برای فرهنگیان معترض را آغاز کرده اند. در همین ارتباط مدیرکل دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش دیروز گفت: “حدود 226 پرونده در کل کشور در ارتباط با تجمعات اخیر معلمان تشکیل شده‏‏ است”.

فتاح ختار، در حاشیه نشست منطقه‌ای هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آموزش و پرورش در مشهد به خبرنگاران گفت: “با همکاری رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش استانها، همچنین تعداد بسیار محدودی که شاید کمتر از40 نفر در سطح کشور باشند، به استناد ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، درارتباط با تجمعات اخیر برخورد مدیریتی صورت گرفت”.

وی در خصوص نوع برخورد مدیریتی گفت: “این افراد به مدت 3 ماه، آماده به خدمت شدند که در مدت این سه ماه به پرونده‌های آنان رسیدگی می‌شود”.

فتاح ختار درخصوص حداقل و حداکثر مجازات درنظر گرفته شده، برای معلمان شرکت کننده در تجمعات صنفی از انفصال دائم نیز خبر داد و گفت: “به استناد ماده 9 قانون تخلفات اداری برای فرد متخلف درمجموعه نظام اداری دولت می‌توان مجازات‌هایی از سبک‌ترین آن بدون درج در پرونده تا انفصال کامل از خدمات دولتی صادر کرد”.

این مقام وزارت آموزش و پرورش افزود: “دایره مجازات این افراد طیف وسیعی را شامل می‌شود و علت عدم درج در پرونده نیز به این خاطر است که در روند ارتقای شغلی فرد تأثیر منفی نداشته باشد، البته به شرط اینکه حکم انفصال از خدمات دولتی برای وی صادر نشود”.

به گفته وی تاکنون مقدمات اولیه رسیدگی‌ها “تقریبا” انجام شده اما هنوز رأی قطعی صادر نشده است: “با توجه به اینکه رسیدگی به پرونده، مراحل خاص ابلاغ اتهام، تشکیل پرونده و دفاع متهم را دارد، صدور رای قطعی به طول می‌انجامد”.

وی که یک هفته پس از جستن وزیر آموزش و پرورش از استیضاح سخن می گفت، به خبرنگاران گفت که قبل از استیضاح نیز این وزارتخانه قصد داشت با معلمان شرکت کننده در تجمعات صنفی برخورد کند اما مدعی شد که به خاطر هفته معلم “صحیح نبود با متخلفان در این هفته برخورد شود و خاطره تلخی در اذهان آنها باقی بماند؛ لذا پیگیری‌ها با کمی تاخیر مواجه شد”.

این مقام وزارت آموزش و پرورش در عین حال فرهنگیان شرکت کننده در تجمعات صنفی را تهدید هم کرد:“باید مسببان اصلی این قضایا را شناسایی و با افرادی که مخل نظم اجتماعی هستند، قاطعانه برخورد کرد”.وی از فرهنگیان معترض با عنوان “متهم” سخن گفت و افزود: “برخورد با متهمان بر اساس ماده 12 و 13 قانون تخلفات اداری صورت گرفته و رسیدگی به این تخلفات، از اختیارات وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی است”.

برخورد امنیتی با معلمان

به موازات پرونده سازی اداری برای 226 تن از فرهنگیان، فشار نهادهای امنیتی بر معلمان نیز کماکان ادامه دارد.روز چهارشنبه 2 خرداد 86، محمود بهشتی لنگرودی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران براساس احضار دادگاه انقلاب باید به معاونت امنیتی دادسرای انقلاب مراجعه کند.

کانون صنفی معلمان ایران از محمود بهشتی به عنوان معلمی نامبرده که بارها بخاطر دفاع از حقوق آموزش و پرورش احضار، تهدید و زندانی شده است.وی روز ۲۳ اسفند 85 همراه شمار بسیاری از معلمان دستگیر و راهی بند ۲۰۹ زندان اوین شد و نوروز را نیز در سلول انفرادی به سر برد. او پس از 16 روز بازداشت با وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شد.

نیروی انتظامی روز 18 اردیبهشت نیز با حمله به تجمع معلمان در میدان بهارستان و برخورد خشونت آمیز با تجمع کنندگان ۲۲ نفر از معلمین را بازداشت کرد. اکبر رئیس زاده دبیر منطقه ۲ تهران، مصطفی قهرمانی گل دبیر منطقه ۱۲ تهران، منصور عبدالحمیدی دبیر منطقه ۹ تهران، یوسف غلامرضایی دبیر منطقه ۴ تهران، اکبر اکبری دبیر منطقه ۴ تهران، احمد قنبری دبیر منطقه ۴ تهران، سعید تدینی دبیر منطقه ۱۳ تهران، رضا عبدی دبیر منطقه ۱۸ تهران، اسماعیل رسولخانی دبیر ناحیه ۲ رباط کریم، منصور میرزایی دبیر یزد، مجتبی ابطحی دبیر خمینی شهر اصفهان، همت شعبانی دبیر کرمانشاه، غلامرضا شیروانی دبیر فلاورجان، عباس موسوی دبیر ساری، و 5 معلم زن از جمله ثریا دارابی، طیبه میرزایی و صفری از جمله معلمانی بودند که در این روز بازداشت و روانه بند 209 شدند.

در همان روز در مشهد نیز ماموران دو فرهنگی دیگر به نام های نجف آبادی و رجبی را بازداشت کردند.

از میان معلمان بازداشت شده تعدادی با قرار وثیقه آزاد شدند اما کانون صنفی معلمان خبر داده که 15 تن از معلمان بازداشتی همچنان در بند 7 زندان اوین به سر می برند و به دلیل صدور وثیقه های سنگین 40 تا 200 میلیونی امکان آزادی آنان سلب شده است.

یک معلم ناپدید شد

روز سه شنبه خبر دیگری نیز از سرکوب فرهنگیان انتشار یافت. تشکل های صنفی معلمان خبر دادند که حامد واعظ تقوی، سخنگوی انجمن مستقل فرهنگیان از روز شنبه 20 فروردین ناپدید شده و علی رغم مراجعات خانواده وی به ستاد خبری وزارت اطلاعات و زندان اوین خبری از وی بدست نیامده است. نزدیکان این فعال صنفی احتمال می دهند که وی به بند 209 زندان اوین منتقل شده باشد.وی یکی از شرکت کنندگان در اعتراض معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی بود.