۲۴ اسفند؛ روز سؤال از احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با امضای ۷۹ نماینده مجلس

محمدرضا باهنر خبر داد که محمود احمدی‌نژاد 5 روز مانده به سال جدید در مجلس حاضر خواهد شد تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد. خبر باهنر در حالی اعلام شد که در روزهای گذشته، برخی حامیان احمدی‌نژاد از منتفی شدن طرح سئوال از وی خبر داده بودند.

محمدرضا باهنر گفته که وی پس از رایزنی با محمود احمدی‌نژاد به این تفاهم رسیده است. پیش از این حسین سبحانی‌نیا، یکی از نواب رییس مجلس نیز خبر از آن داده بود که محمود احمدی‌نژاد روز 24 اسفند به مجلس خواهد آمد.

پیش‌تر مصطفی رضاحسینی، سخنگوی طراحان سئوال از احمدی‌نژاد، خواستار آن شده بود که طرح سئوال از رییس دولت دهم “ در همین مجلس به سرانجام برسد”. وی افزوده بود: “هر چند برخی وزرا و معاونان پارلمانی به طور جدی به دنبال منصرف کردن امضا کنندگان هستند و لابی گری های قوی را از مدت ها قبل آغاز کرده اند اما نمایندگان همچنان مصمم به سرانجام رساندن این طرح سئوال هستند”.

خبرگزاری فارس پیش از این خبر داده بود که 30 نفر از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند، اما مهرداد لاهوتی، از نمایندگان مجلس، آن را تکذیب کرده و گفته بود: “یکی از خبرگزاری‌های حامی دولت پیامکی مبنی بر اینکه سی نفر از نمایندگان امضای‌شان را پس گرفته‌اند فرستاد که در همین راستا من پیگیری کردم و با تعدادی از نمایندگان صحبت کردم که آنها این خبر را تکذیب کردند”.

 قرار بود محمود احمدی‌نژاد روز 21 اسفند در مجلس حاضر شود اما محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، اعلام کرد که وی دراین روز قادر به حضور در مجلس نیست.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد از سال 85 از سوی علی مطهری مطرح شده اما بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاده و علی مطهری، رایزنی هیات رییسه مجلس و پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان را دلیل اصلی این تعویق دانسته بود. وی یک بار نیز در اعتراض به این امر از مجلس استعفا داد؛ استعفایی که مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت.

این طرح سرانجام با 79 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد. امضاکنندگان برای آنکه بار دیگر با پس گرفتن امضاها و از نصاب نیفتادن این طرح مواجه نشوند، دست به انتشار اسامی افرادی زدند که این طرح را امضا کرده بودند. آن‌ها همچنین اشخاصی که ابتدا این طرح را امضا کرده و سپس امضای خود را پس گرفته بودند معرفی کردند.

در صورتی که محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به سئوالات نمایندگان در مجلس احضار شود، این برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که چنین اتفاقی می‌افتد.

هنوز موضع رهبری جمهوری‌اسلامی در این باره، روشن نیست اما علی مطهری پیش از این گفته بود در نامه‌ای بی‌پاسخ خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی از وی درخواست کرده است “دست مجلس را در موضوع سئوال از رییس جمهور باز بگذارد”.

باهنر اما اکنون خبر از آن داده است که حضور احمدی‌نژاد در مجلس برای روز 24 اسفند “براساس توافق و تفاهمی که بین مجلس و رئیس جمهوری صورت گرفت، تعیین شد”. وی اضافه کرد: “من مامور بودم تا با رئیس جمهوری برای تعیین زمان حضور وی مذاکره داشته باشم، پیگیری کردم و تفاهم شد که انشاء الله وی روز چهارشنبه به مجلس بیاید”.

هیات رئیسه مجلس 18 بهمن ماه، طرح سئؤال از رئیس جمهوری را اعلام وصول کرد. ‌طبق ماده 196 بعد از طرح سئوال ، رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخ در مجلس حاضر شود.

در روزهای گذشته روزنامه ایران و برخی رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، اعلام کرده‌اند که مردم از طرح سئوال از احمدی‌نژاد ناراضی‌اند و دلیل رای نیاوردن تعدادی از امضاکنندگان این طرح نیز، همین است.از 79 نماینده امضاکننده، 27 نفر اساسا نامزد نشده یا پس از ثبت نام برای کاندیداتوری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند و 31 نفر نیز از راهیابی مجدد به مجلس بازمانده‌اند.

سئؤالات نمایندگان مجلس در ده مورد و پیرامون اتفاقات مختلف، تقسیم‌بندی شده بود. مقاومت در برابر دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای ابقای مصلحی و خانه‌نشینی یازده روزه، عزل منوچهر متکی هنگام سفر به سنگال از وزارت امور خارجه، سخنان رحیم‌مشایی درباره مکتب ایرانی، نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی، عدم اجرای قانون مجلس درباره طرح هدف‌مندی یارانه‌ها، عدم ابلاغ بودجه متروی تهران، معرفی دیرهنگام وزیر ورزش، نرسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، سخن گفتن از در راس امور نبودن مجلس و مقاومت در برابر اجرای قانون عفاف و حجاب، محورهای سئؤال از رییس دولت دهم است.

چندی بعد اما رضا حسینی، سخنگوی طراحان سئؤال، اعلام کرد که به دلیل “کوتاه بودن مدت زمان حضور رییس جمهور در مجلس” این نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که “از ده سئؤال قید شده در این طرح حداقل 5 سئؤال در صحن مجلس مطرح شود تا رئیس جمهور به آن پاسخ دهد”.