جوان ۲۵ ساله زیر شکنجه دچار جنون شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده وحید اصغری

خانواده وحید اصغری در مصاحبه با “روز” اعلام کردند این جوان 25 ساله زیر شکنجه دچار جنون شده و پزشکی قانونی نیز این مساله را تایید کرده اما با این حال قاضی دادگاه انقلاب حکم به اعدام او داده است.

احمد اصغری، برادر وحید اصغری به “روز” گفت که برادرش یک سال ونیم در سلول انفرادی و تحت شکنجه بوده و تمام اعترافاتی که علیه خود کرده در این شرایط خاص بوده است.

او گفت که خانواده اش خواستار دادرسی عادلانه در دادگاهی علنی هستند و اگر برادرش اتهاماتی را که به او نسبت داده اند، مرتکب شده باید مستندات آن را در دادگاهی عادلانه ارائه دهند.

وحید اصغری که از 4 سال پیش در بازداشت به سر می برد، اخیرا از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. او به گفته خانواده اش در کشور هندوستان دانشجو بوده و برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود اما هنگامی که قصد بازگشت به هند را داشت در فرودگاه امام بازداشت شد.

آقای اصغری، هم پرونده ای سعید ملک پورو از متهمان پرونده های معروف به مضلین و متهم به مدیریت سایت های مستهجن ضد دینی است.

همزمان مریم ملک پور، خواهر سعید ملک پور در مصاحبه با “روز” گفت هنوز حکم اعدام برادرش به صورت رسمی به او و وکلایش ابلاغ نشده است.

آقای ملک پور، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا، مهرماه 87 پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین 2 مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

هفته گذشته خواهر آقای ملک پور در مصاحبه با “روز” از تایید حکم اعدام برادرش در شعبه 32 دیوان عالی کشور خبر داده بود

 او اکنون به “روز” میگوید که هنوز این حکم به صورت رسمی به سعید و وکلایش ابلاغ نشده و سعید همچنان از تایید حکم اعدامش در دیوال عالی کشور بی خبر است.

خانم ملک پور می افزاید: با اینکه دیوان حکم را تایید کرده اما ما ناامید نیستیم؛ وکلای سعید همه راههای قانونی را برای نجات جان او خواهند رفت، از درخواست اعاده دادرسی تا اعمال ماده 18 گرفته تا درخواست عفو از کمیسیون عفو و بخشودگی. به هیچ عنوان ناامید نمی شویم تا لحظه آخر هم امید داریم و عقب نمی نشینیم.

خواهر سعید ملک پور پیش تر به “روز” گفته بود که “به هیچ عنوان فکر نمیکردیم دیوان عالی کشور حکم را تایید کند. دیوان قبلا حکم را به دلیل نقص در تحقیقات نقض کرده بود.این بار هم آن نقص ها برطرف نشده. ما امیدوار بودیم که دیوان حکم را نقض کند شما اگر لایحه دفاعیه وکلای سعید را ببینید کاملا متوجه می شوید که اگر دادرسی عادلانه ای برگزار باشد چنین حکمی اصلا صادر نمی شود. سعید کاملا بی گناه است. تمام این مسائل و ادعاهایی که درباره او مطرح کردند دروغ محض است. برادر من بی گناه است و ما میخواهیم او آزاد شود، تا همین الان هم غیر قانونی در زندان بوده. اویک سال و ۶ ماه در انفرادی بوده؛ همین الان هم او را ببینید آثار شکنجه مشهودست؛ فک شکسته اش کاملا مشخص است برای همین هیچ وقت با درخواست وکلای سعید برای اعزام او به پزشکی قانونی موافقت نکردند. سعید و وکلایش بارها از دادگاه تقاضا کرده اند که کارشناسان بی طرف قوه قضائیه پرونده را ببینند و نظر بدهند اما هیچ وقت موافقت نشد و به جای آن، بازجویان سعید را که خودشان پرونده را نوشته بودند به دادگاه اوردند و نظرشان را جویا شدند! خب معلوم است بازجویان در دادگاه چه می گویند. اگر ادعاهای آقایان درست و سعید مجرم است و اینکارهایی که می گویند سعید کرده چرا هیچ وقت اجازه ندادند کارشناس بی طرفی پرونده را ببیند؟ چرا به درخواست های مکرر وکلای سعید بی توجهی کردند”؟

احمدرضا هاشم پور، دیگر متهم پرونده های موسوم به مضلین است که به اعدام محکوم شده و حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

 

پرونده وحید اصغری در شبعه 6 دیوان عالی کشور

وحید اصغری، دانشجوی یکی ازدانشگاههای هندوستان که پس از سفر به ایران و دیدار با خانواده اش قصد بازگشت به هندوستان را داشت در فرودگاه امام بازداشت و متهم به مدیریت سایت های مستهجن ضد دینی و ضد امنیت شد. اما او کیست و چه ارتباطی با پرونده های موسوم به مضلین دارد؟

از احمد اصغری، برادر وحید اصغری سئوال میکنم و می افزایم که چرا برادر شما؟ او چه نوع فعالیتی داشت که سر از چنین پرونده ای درآورد؟

احمد اصغری میگوید: برادر من از 17 سالگی در هندوستان زندگی میکرد. او وقتی بازداشت شد 21 سال داشت نه فعالیتی سیاسی داشت و نه هیچ نوع فعالیت دیگری. او دانشجو بود و همزمان برای درآوردن خرج تحصیلش کار میکرد. کار او در ارتباط با خدمات اینترنتی بود؛ یعنی هاست و دامین می فروخت اما محتوای سایت هایی که هاست و دامین خود را از برادر من گرفته بودند ربطی به او نداشت و او مسئول محتوای سایت ها که نبود. اگر سایتی تخلفی کرده باشد باید مدیر خود آن سایت را بگیرند نه برادر مرا که اصلا هیچ ارتباطی با این سایت ها ندارد.

او می افزاید: وقتی وحید را گرفتند دیدند که در سرور او یکسری سایت های سیاسی است مثل سایت احمد باطبی و سایت خود من که نقد دین و مذهب و سیاست بود. همین ها باعث گرفتار شدن او شد. اوکه برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود دو ماه ایران بود و موقع بازگشت به هند در فرودگاه امام بازداشت شد. در 19 اردیبهشت 87 و از آن تاریخ تا الان که کم مانده 4 سال شود در زندان است و وضعیت خوبی هم ندارد.

آقای اصغری با اشاره به اتهاماتی که متوجه برادرش شده می گوید: متاسفانه وقتی کسی را بازداشت میکنند اتهاماتی مطرح میکنند که بتوانند پیش مردم کار خود را توجیه کنند و جای دفاعی نباشد.

از او درباره وضعیت فعلی پرونده برادرش می پرسم؛ می گوید: پرونده به شعبه 6 دیوان عالی کشور ارجاع شده و هنوز رایی صادر نشده و منتظر رای دیوان هستیم و امیدواریم با توجه به نظریه پزشکی قانونی و همچنین بی گناهی برادرم دیوان حکم اعدام را نقض کند.

برادر وحید اصغری درباره نظریه پزشکی قانونی توضیح میدهد: برادر من یک سال و نیم تمام در سلول انفرادی بود. زیر شکنجه او را مجبور کردند علیه خود اعتراف کند و در تلویزیون هم این اعترافات را پخش کردند. بینی و قفسه سینه اش در زیر شکنجه شکست. او را از بازداشتگاه بیرون می بردند و شکنجه میکردند. زیر آن شکنجه ها هر کسی باشد اعتراف به هر کاری میکند؛ اینقدر شکنجه شد و تحت فشار بود که حالت روان پریشی و جنون به او دست داد. این مساله را پزشکی قانونی هم تایید کرده اما با همه اینها باز هم قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب یعنی قاضی صلواتی، حکم اعدام صادر کرد.

او می افزاید: وحید در شکوائیه ای که از بازجویانش نوشته تمام این مسائل را توضیح داده و شکنجه هایش را نوشته است اما تاکنون توجهی به این مساله نشده.

آقای اصغری سپس میگوید که خانواده او خواهان دادرسی عادلانه هستند و می افزاید: مادر من هنوز از حکم وحید بی خبر است و میدانیم که طاقت نخواهد آورد. برادر دیگرم را بازداشت کردند و با وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد کردند و بارها تحت فشار گذاشتند. خود من نیز به نوعی دیگر. این 4 ساله واقعا زندگی را از ما گرفته اند. ما چیز زیادی نمیخواهیم، فقط میخواهیم یک دادرسی عادلانه در دادگاهی علنی داشته باشد. اگر وحید مجرم است و این کارهایی را که میگویند واقعا مرتکب شده در دادگاهی عادلانه با مستندات مستدل به اثبات برسانند. وحید اجازه داشتن وکیل و دفاع از خود را داشته باشد و اگر در این شرایط ثابت شود این اتهامات را واقعا وحید انجام داده ما نیز خواهان مجازات او می شویم. نه اینکه همان روزهای اول که او را بازداشت کرده بودند بگویند حکمت اعدام است و بعد از نزدیک 4 سال همان حکم اعدام را بدهند و هیچ مستندات مستدلی هم ارائه ندهندو وحید نتواند وکیلی تعیین کند و یک سال و نیم تمام زیر شکنجه او را به روان پریشی بکشند.

از برادر وحید اصغری می پرسم آیا وحید سایر هم پرونده ای هایش را می شناخت؟ میگوید: نه هیچ ارتباط و آشنایی با آنها نداشت. پس از بازداشت و قرار گرفتن در پرونده ای مشترک آنها را شناخته است.