هراس حکومت از 25 بهمن

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ممنوعیت برگزاری مراسم محمد مختاری و احضار فعالین

در آستانه سالگرد ۲۵ بهمن،خانواده محمد مختاری در مصاحبه با “روز” از لغو مراسم سالگرد این جانباخته 25 بهمن خبر دادند و گفتند برای سالگرد تنها بر مزار او حضور خواهند یافت.

مجید مختاری، برادر محمد مختاری به “روز” گفت که ماموران اطلاعات با پدر او تماس گرفته و گفته اند: “بگویید مراسم تان کنسل شده و مجوزی برای مسجد ندارید و مراسم برگزار نخواهد شد”.

همزمان گزارش خبرنگاران “روز” از تهران حاکی از آن است که در آستانه سالگرد 25 بهمن، زندانیان سیاسی و معترضان به انتخابات 88 که از زندان آزاد شده اند بار دیگر به پلیس امنیت تهران احضار شده و تحت فشار قرار گرفته اند که از شرکت در هرگونه “اغتشاشی” خودداری کنند.

25 بهمن سال گذشته با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مردم ایران به خیابان ها آمدند تا از جنبش مردمی مصر و تونس اعلام حمایت کنند؛ حصر رهبران جنبش سبز و کشته شدن دو جوان معترض یعنی صانع ژاله و محمد مختاری و بازداشت صدها تن از مردم، واکنش حکومت به این فراخوان و حضور مردمی بود.

اکنون در آستانه سالگرد چنین روزی خانواده محمد مختاری از برگزاری مراسم سالگرد منع شده اند و در حالیکه گروههای مختلف سیاسی فراخوان حضور در راهپیمایی اعتراضی در سالگرد 25 بهمن را داده اند، گزارش خبرنگاران روز از احضار و اخذ تعهد از زندانیان آزاد شده حکایت دارد.

محمد مختاری، دانشجوی 22 ساله مهندسی معدن دانشگاه آزاد شاهرود روز 25 بهمن سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی، براثر اصابت گلوله جان باخت. قرار بود روز 24 بهمن مراسم سالگرد او در مسجد احمدی نارمک برگزار شود اما مجید مختاری، برادر وی به “روز” گفت: با پدرم از اطلاعات تماس گرفته و گفته اند مراسم را لغو کنید،مجوز مسجد ندارید و…

از آقای مختاری می پرسم که آیا مراسمی در منزلتان برگزار خواهد شد؟ میگوید: خانواده تنها بر سر مزار محمد خواهند رفت و مراسمی برگزار نخواهد شد.

او می افزاید: برای مراسم سالگرد نیازی به مجوز نیست اما خب اجازه برگزاری ندادند.البته این مساله برای ما قابل پیش بینی بود. وقتی برای تولد محمد، پدرم را احضار و تحت فشار قرار دادند که تعهد دهد خانواده سر مزار نخواهد رفت ما پیش بینی میکردیم که برای سالگرد هم اجازه برگزاری مراسم ندهند. با این حال خانواده سر مزار خواهند رفت.

اسماعیل مختاری، پدر محمد مختاری چند روز پیش و در آستانه اولین سالگرد جان باختن فرزندش به “روز” گفته بود: ما فقط خواستار این هستیم که قاتل فرزندم معرفی شود. ما فقط همین را میخواهیم که مشخص شود چه کسی بود؛ دیگر چه می توانیم بخواهیم؟ محمد که رفت و دیگر برنمیگردد اما قاتلش را معرفی کنند. ما که هیچ حرف دیگری نمیزنیم خودمان هم مانده ایم. واقعا چه باید بکنیم لااقل به ما جوابگو باشند؛ نه فقط بچه من، این همه خانواده ها که میخواهند بدانند چرا و چه کسی بچه هایشان را کشت. لااقل جواب دهند مگر بچه های ما چه میخواستند؟ لااقل این را بگویند.

صانع ژاله دیگر جانباخته روز 25 بهمن سال گذشته است که مادرش پس از یکسال سکوت خود را شکسته و به “روز” گفته بود مراسم خاصی برای سالگرد برگزار نخواهند کرد.

 

احضار فعالان و زندانیان آزاد شده

از سوی دیگر یکی از زندانیانی که بعد از انتخابات و در جریان اعتراضات مردمی بازداشت شده و اکنون آزاد است در این زمینه به “روز” گفته است: ما را به پلیس امنیت تهران احضار کردند، شماره گردن ما انداختند و از ما عکس گرفتند و پرونده دیجیتالی تشکیل دادند و سپس گفتند باید تعهد دهید در هیچ گونه اغتشاشی شرکت نکنید.

او می افزاید: بیشتر کسانی که به پلیس امنیت احضار شده اند کسانی هستند که بعد از انتخابات و در اعتراضات خیابانی بازداشت شده بودند و به اصطلاح کف خیابانی نامیده می شوند.اینها یا با پایان محکومیت شان یا به صورت مشروط آزاد شده اند و یا در مرخصی به سر می برند. از همه تعهد گرفته اند که در “اغتشاشات خیابانی” شرکت نکنند.

از سوی دیگر بر اساس همین گزارش ها فعالین سیاسی که با قرار وثیقه یا به صورت مشروط آزاد شده اند و یا در مرخصی به سر می برند نیز طی روزهای گذشته به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شده و از آنها خواسته اند ضمن حمایت از انتخابات آتی مجلس، از لزوم حضور مردم در انتخابات سخن بگویند.

یکی از این فعالین سیاسی که اخیرا به وزارت اطلاعات احضار شده به “روز” گفته است: ضمن منع از هرگونه حضوری در اعتراضات، گفته اند که باید از حضور مردم در انتخابات و لزوم آن سخن بگوییم و حمایت کنیم. به خود من گفتند یا باید در این زمینه همراهی کنی یا اینکه برمیگردی زندان.

این فعال سیاسی که میگوید حاضر به پذیرفتن این شرط نشده می افزاید: تا جایی که اطلاع دارم بقیه احضار شدگان به وزارت اطلاعات هم با اینکه تهدید به بازگشت به زندان شده اند،این مساله را نپذیرفته اند.

همزمان گزارش ها از فشار بر زندانیان سیاسی در زندان های رجایی شهر و اوین حکایت دارد؛ زندانیانی که در اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز و یا مسائل دیگر بیانیه و نامه هایی را امضا کرده بودند.

وب سایت کلمه در این زمینه از احضار و بازجویی تعدادی از زندانیان بند 350 اوین خبر داده و نوشته است علیرضا رجایی، امیرخسرو دلیرثانی و محمدرضا معتمدنیا طی روزهای گذشته به دادسرای شهید مقدسی زندان اوین احضار شده و در مورد بیانیه‌های انتخاباتی و اعتراض به حصر موسوی و کروبی و رهنورد مورد سئوال قرار گرفته اند.

این احضار‌ها در پی نامه وزارت اطلاعات به شعب مختلف این دادسرا مبنی بر رسیدگی به آنچه “اقدامات غیرقانونی” این زندانیان خوانده شد، صورت گرفته است. در این نامه‌ها از شعب بازپرسی خواسته شده است تا با این زندانیان برخورد قضایی صورت گیرد.

براساس همین گزارش ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند 209 اطلاعات احضار و در مورد بیانیه‌های ضدجنگ، حمایت از مردم بحرین و طرح پرسش از سید محمد خاتمی مورد بازخواست قرار گرفته اند. حسین رونقی ملکی هم به دادسرا احضار شده و نسبت به مصاحبه‌های پدرش و همچنین نامه به سید محمد خاتمی و بیانیه حمایت از نسرین ستوده مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته؛ علی رشیدی و حمیدرضا خادم به بند 209 منتقل و مورد بازجویی قرار گرفته اند، بهمن احمدی امویی درمورد بیانیه 39 زندانی سیاسی در اعتراض به ادامه حصر موسوی و کروبی مورد بازجویی قرار گرفته، سما نورانی، عارف درویش و مهدی خدایی در خصوص بیانیه حمایت ازنسرین ستوده و طرح پرسش از خاتمی به دادسرای مقدسی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

پیشتر ابوالفضل قدیانی که تنها چند روز به آزادی‌اش درآبانماه سال جاری باقی بود، به دادسرا احضار و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار نامه به رهبری مواجه شد؛ اتهامی که مانع از آزادی این زندانی بیمار و سالخورده شد.محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی هم از سوی مامورین بند 2الف سپاه احضار و در خصوص بیانیه 39 زندانی سیاسی پیرامون انتخابات مورد بازجویی و فشار قرار گرفته بودند.

 

دعوت سحرخیز و نامه رونقی ملکی

 

با تمام این فشارها عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که در زندان رجایی شهرست

 با ارسال پیامی از زندان خواستار شرکت مردم در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ بهمن شده . آقای سحرخیز به گفته فرزندش با استقبال از راهپیمایی در روز 25 بهمن گفته است این راهپیمایی در عین اینکه باید مسالمت آمیز باشد و در سکوت انجام شود حتما باید پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند.

 حسین رونقی ملکی نیز در نامه ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد نوشته است: امروز استاد دانشگاه به خاطر آموزش و بازگویی حقایق، معلم به خاطر تربیت درست کودکان، دانشجو به خاطر نپذیرفتن ذلت، کارگردان به خاطر ارایه تصاویر واقعی از جامه، کارگر به خاطر درست کار کردن و اعتراض و اعتصاب، وکیل به خاطر دفاع از حق، روزنامه نگار به خاطر اطلاع رسانی دقیق و اخبار صحیح، نویسنده به خاطر نوشته‌هایش، زن به خاطر زن بودنش، دختران به نام هرزگی و پسران به نام اوباش گری، تهدید، تعلیق، بازداشت و شکنجه می شوند.

او که به 15 سال حبس محکوم شده نوشته است: اینجانب به شما رای نداده‌ام و هیچ‌گاه رای نخواهم داد اما با توجه به سمتی که در نظام حاکم جمهوری اسلامی ایران دارید برای طرح مسائل و مشکلات عدیده و اتمام حجت خواهان ملاقات حضوری جنابعالی هستم و می دانم اگر شما بخواهید این کار صورت خواهد پذیرفت.

آقای رونقی ملکی سپس با یادآوری این نکته که ایرانی‌ها هرگز تن به ننگ و ذلت نمی دهند نصیحتی از آیت الله خمینی را بازگو کرده و خطاب به احمدی نژاد نوشته است: “شما باید نصیحت مرا گوش کنید؛ همانطوری که من به این اشخاصی که می آمدند گفتم این مطلب را، که آقا! تا حالا دیدید شما که با زجر، با کتک، با حبس، با شکنجه، با تبعید، با اهانت، با این همه امور، بردی نکردید؛ دیدید که ملت عصبانی می شود؛ نمی شود یک ملت را تا آخر زیر چکمه نگه داشت؛ این را دیدید؛ بیایید یک قدری تغییر بدهید؛ تجربه کنید. آخر شما اشخاصی هستید که ادعای عقل می کنید، تجربه کنید، آخر یک دفعه هم آن ورق را پیش بیاورید؛ تلطیف کنید به مردم؛ تواضع کنید به مردم؛ آقا دولت مال مردم است؛ بودجه مملکت از جیب مردم است. شما نوکر مردم هستید. دولت‌ها خدمتگزار مردمند، هی لفظا نگویید من خدمتگزار، و عملا تو سر مردم بزنید”.

 

نگرانی از وضعیت مسعود سپهر

همزمان امیر سپهر، فرزند مسعود سپهر، استاد دانشگاه و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از از سه ماه پیش در بازداشتگاه اطلاعات شیراز معروف به پلاک صد زندانی است در مصاحبه با “روز” گفت که خانواده او همچنان از اتهامات انتسابی به پدرش بی خبر هستند.

او می افزاید: پدرم از 26 آبان بازداشت شده و تاکنون هیچ خبری از اتهامات انتسابی به او نداریم. او یک ماه اول در سلول انفرادی بوده اما اکنون با دو نفر دیگر که اتهامشان قاچاق اسلحه است در یک سلول نگهداری می شود. در ملاقات کابینی هم که داشتیم درباره اتهاماتش حرفی نزد؛ وکیل هم که تاکنون موفق به ملاقات با او نشده است.

فرزند آقای سپهر در عین حال میگوید: پدر من به هر حال شخصیت تاثیرگذاری در اتفاقات سالهای اخیر استان بوده و احساس میکنیم بازداشت او بی ارتباط با انتخابات آتی نیست. یعنی به نوعی آقایان خواسته اند پیشگیری کنند چون پدر من هیچ فعالیت خاصی در این مدت نداشته. اصلا فضایی هم برای فعالیت وجود نداشته که بتواند فعالیتی کند.

از او درباره وضعیت جسمانی پدرش می پرسم. میگوید: پدرم ناراحتی کلیوی و فشار خون دارد. می گویند در بازداشتگاه پزشک است و تحت نظر هستند و… اما در آخرین ملاقاتی که به صورت کابینی با پدرم داشتیم به شدت ناراحت بود. حتی نمی توانست بنشیند یا بایستد. می گفت زانوهایش به شدت مشکل دارد و در بازداشتگاه نه صندلی هست، نه تخت و روی زمین می نشینند. او هم مثل بقیه زندانیان روی زمین می خوابد همین مساله باعث شده زانوهایش به شدت مشکل پیدا کند و ما هم نگران وضعیت او هستیم.