۲۶ کشور مرفه جهان: بخش اول

نویسنده

۲۶ کشور مرفه دنیا معرفی شدند.در فهرستی که توسط موسسه معتبر لگاتوم اعلام شد بر اساس۸۹ متغیر بالاترین رتبه به کشورهای اسکاندیناوی تعلق دارد. مقدار پولی که در هر کشور وجود دارد، سرانه تولید ناخالص ملی و درصدی از جمعیت که به کار تمام‌وقت مشغول هستند؛ از جمله این معیارها هستند.

فهرست طولانی کشورهای مرفه دنیا که با عکس های بسیار زیبایی از این کشورها همراه است، دردو بخش منتشر می شود.

بخش اول از رتبه ۲۶ تا ۱۳

۲۶. جمهوری چک

جمهوری چک امسال با سه پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه ۲۶ دنیا قرار گرفته است. این کشور در زیرگروه آموزش بالاترین رتبه خود، رتبه ۱۳ را در اختیار گرفته، اما زیرگروه سرمایه اجتماعی باعث شده تا این کشور در جایگاه ۲۶ این رتبه‌بندی متوقف شود.

۲۵. اسلوونی

اسلوونی نیز همانند جمهوری چک در زیرگروه آموزش وضعیت بسیار خوبی دارد، اما رتبه ۵۸ از میان ۱۴۲ کشور در زیرگروه اقتصاد باعث شده تا جایگاه این کشور در این رتبه‌بندی نسبت به سال گذشته یک پله سقوط کند.

۲۴. اسپانیا

یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری اروپا، اگرچه در سایر زیرگروه‌ها وضعیت متوسط و مشابهی داشت، اما زیرگروه‌های آموزش و آزادی‌های شخصی این کشور را تا رتبه ۲۴ ام این رده‌بندی بالا کشیدند.

۲۳. مالت

علی‌رغم اینکه مالت رتبه ۴۲ را در زیرگروه آموزش در میان این ۱۴۲ کشور کسب کرده، اما وضعیت خوب شاخص‌های این کشور در سایر زیرگروه‌ها باعث شده تا مالت امسال هم، همانند سال گذشته در رتبه ۲۳ ام این رده‌بندی قرار بگیرد.

۲۲. فرانسه

اگرچه فرانسه در شاخص‌های زیرگروه سلامت و بهداشت رتبه ۸ ام دنیا را از آن خود کرده، اما وضعیت نابسامان این کشور در شاخص‌‌های مربوط به زیرگروه اجتماعی باعث شده تا این کشور برای سومین بار در چهار سال گذشته نتواند در میان بیست کشور مرفه دنیا جایگاهی برای خود دست‌وپا کند.

۲۱. تایوان

این کشور جزیره‌ای با وضعیت بسیار خوب شاخص‌های زیرگروه ایمنی و  امنیت خود، که رتبه ۶ ام در دنیا را کسب کرده‌اند، تنها با یک پله اختلاف از قافله بیست کشور مرفه دنیا جای ماند.

۲۰. هنگ کنگ

هنگ کنگی‌ها که امسال می‌توانند به رتبه اول خود در زیرگروه ایمنی و امنیت و رتبه زیر ده خود در زمینه شاخص‌های مربوط به کارآفرینی افتخار کنند، امسال در جایگاه بیستم این رده‌بندی قرارگرفته‌اند.

۱۹. ژاپن

ژاپنی‌ها در شاخص‌های مربوط به زیرگروه سلامت رتبه ۷ دنیا را به خود اختصاص دادند، اما وضعیت این کشور در زمینه آزادی‌های فردی و رتبه ۳۳ این کشور در شاخص‌های متعلق به این زیرگروه باعث شد، تا این کشور جایگاهی بهتر ۱۹ ام به دست نیاورد.

۱۸. بلژیک

اگرچه بلژیک در شاخص‌های مربوط به تمام زیرگروه‌ها در زمره ۲۵ کشور برتر دنیا قرار گرفته، اما شاخص‌های مربوط به زیرگروه سلامت در این کشور با رتبه ۱۰ ام دنیا خودنمایی می‌کنند. با این حال این کشور امسال نسبت به سال گذشته با یک پله سقوط مواجه شده است.

۱۷. سنگاپور

سنگاپور که سال گذشته در رتبه ۱۸ ام دنیا قرار گرفته بود، امسال به لطف رتبه اول خود در شاخص‌های مربوط به زیرگروه اقتصاد جایگاه سال گذشته بلژیک را از آن خود کرد.

۱۶. اتریش

قرار گرفتن در میان ده کشور برتر دنیا در شاخص‌های مربوط به دو زیرگروه سلامت و بهداشت و کارآفرینی و فرصت‌ها نیز نتوانست مانع از افت یک پله‌ای این کشور در این رده‌بندی شود و اتریش جایگاه ۱۵ سال گذشته خود را امسال رتبه ۱۶ ام تعویض کرد.

۱۵. بریتانیا

بریتانیا امسال نتوانست در شاخص‌های مربوط به زیرگروه‌های امنیت و آموزش در بین بیست کشور اول دنیا جایگاهی پیدا کند و  با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه ۱۵ ام دنیا قرار گرفت.

۱۴. آلمان

رتبه ۵ آلمان در شاخص‌های مربوط به زیرگروه اقتصاد باعث شد، تا آلمان برای چهارمین سال متوالی در رتبه چهاردهم مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار بگیرد.