۲۶ کشور مرفه جهان: بخش دوم

نویسنده

۲۶ کشور مرفه دنیا معرفی شدند.در فهرستی که توسط موسسه معتبر لگاتوم اعلام شد بر اساس۸۹ متغیر بالاترین رتبه به کشورهای اسکاندیناوی تعلق دارد. مقدار پولی که در هر کشور وجود دارد، سرانه تولید ناخالص ملی و درصدی از جمعیت که به کار تمام‌وقت مشغول هستند؛ از جمله این معیارها هستند.

فهرست طولانی کشورهای مرفه دنیا که با عکس های بسیار زیبایی از این کشورها همراه است، د ردو بخش منتشر می شود. 

 بخش دوم کشورهای دوازدهم تا مرفه ترین کشور دنیا که نروژ باشد

۱۳. لوکزامبورگ

وضعیت مطلوب شاخص‌های مربوط به زیرگروه‌های آزادی‌های فردی  و سلامت  و همچنین بهبود وضعیت این کشور در شاخص‌های مربوط به زیرگروه دولت مقتدر و اقتصاد باعث شد تا این کشور امسال با سه پله صعود از رتبه ۱۶ خود در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۱۳ مرفه‌ترین کشورهای دنیا ارتقا یابد.

۱۲. ایسلند

ملت آتلانتیک شمالی امسال در شاخص‌های مربوط به سه زیرگروه خود در میان ۵ کشور برتر دنیا قرار گرفت. اما رتبه عالی شاخص‌های مربوط به زیرگروه‌های آزادی‌های فردی، ایمنی و امنیت و فرصت‌ها و کارآفرینی این کشور نتوانست مانع از سقوط یک پله‌ای این کشور در رتبه‌بندی امسال شود.

۱۱. ایالات‌متحده

ایالات‌متحده امسال هم در شاخص‌های مربوط به زیرگروه سلامت در رتبه اول دنیا قرار گرفت. اما وضعیت نابسامان امنیت و ایمنی در این کشور نسبت به سایر کشورهای مرفه دنیا و رتبه ۳۳ ام این کشور در این زیرگروه باعث شد تا ایالات‌متحده در میان ده کشور مرفه دنیا در این فهرست جایگاهی نداشته باشد.

۱۰. ایرلند

ایرلند امسال به پاس رتبه ۴ ام خود در شاخص‌های مرتبط با زیرگروه ایمنی و امنیت با صعود دو پله‌ای در این رده‌بندی در رتبه ۱۰ ام مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفت.

۹. فنلاند

فنلاند که یکی از کارآمدترین دولت‌های دنیا را اختیار دارد و در شاخص‌های مربوط به این زیرگروه در زمره ۵ ام دنیا قرار گرفته است، با رتبه ۳۳ ام دنیا در شاخص‌های مربوط به زیرگروه اقتصاد، رتبه ۸ ام سال گذشته خود را با جایگاه ۹ ام در سال ۲۰۱۵ تعویض کرد.

۸. هلند

هلند که سال گذشته در جایگاه ۹ ام مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفته بود، امسال به لطف شاخص‌های مطلوب خود در زیرگروه‌های آموزش، بهداشت و آزادی‌های فردی به رتبه ۸ ام دنیا در این رده‌بندی ارتقا یافت.

۷. استرالیا

استرالیا برای سومین سال متوالی در رتبه هفتم مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفت. این کشور امسال در شاخص‌های مربوط به زیرگروه آموزش رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داد.

۶. کانادا

مردم کانادا می‌توانند به رتبه اول خود در شاخص‌های مرتبط با زیرگروه آزادی‌های فردی افتخار کنند و از این آزادی‌ها لذت ببرند. این کشور که سال ۲۰۱۴ در رتبه ۵ ام مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفته بود، امسال جایگاهی بهتر از ششم به دست نیاورد.

۵. سوئد

سوئد به لطف رتبه اول خود در شاخص‌های مربوط به زیرگروه فرصت‌ها و کارآفرینی امسال جایگاه سال گذشته کانادا را از آن خود کرد و با ارتقا یک پله‌ای خود نسبت به سال گذشته در رتبه پنجم مرفه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفت.

۴. نیوزلند

حس همبستگی اجتماعی و تعامل و دوستی در جامعه نیوزلند باعث شد که این کشور در شاخص‌های زیرگروه سرمایه اجتماعی رتبه اول را به خود اختصاص دهد و علاوه بر کسب رتبه ۴ ام در این رده‌بندی، عنوان مرفه‌ترین کشور غیر اروپایی دنیا را به خود اختصاص دهد.

۳. دانمارک

مردم دانمارک می‌توانند به  دولت کارآمد وضعیت بسیار مطلوب خود در شاخص‌های مربوط به زیرگروه آموزش و سرمایه اجتماعی و دولت کارآمد افتخار کنند. شاید اگر رتبه ۱۶ این کشور در شاخص‌های مربوط به زیرگروه سلامت وضعیت بهتری داشت، این کشور عنوان مرفه‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده بود.

۲. سویس

سویس که برای سومین سال متوالی رتبه دوم مرفه‌ترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است، رتبه اول را در شاخص‌های مرتبط به زیرگروه دولت کارآمد را به خود اختصاص داده است. این کشور در زمینه اقتصاد هم رتبه دوم دنیا را در این رده‌بندی به خود اختصاص داد.

۱.نروژ

کشور پادشاهی اسکاندیناوی در سال ۲۰۱۵ هم عنوان مرفه‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص داد. این کشور هفت سال متوالی است که در این رده‌بندی مرفه‌ترین کشور دنیا گزارش می‌شود. نروژ تنها کشوری است که در شاخص‌های مربوط به هر هشت زیرگروه در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته است.