بازداشت رپ خوان ۲۷ ساله با عملیات تکاوری

نویسنده
نازنین کامدار

» استفاده از واژه "کنسرت" در مشهد ممنوع است

علم الهدی، امام جمعه افراطی مشهد که مدتی است برگزاری کنسرت موسیقی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری مقبره امام هشتم شیعیان را ممنوع کرده، استفاده از واژه “کنسرت” را هم حرام دانسته است؛رفتاری که موجب شده شهر مشهد به محلی برای برخورد نیروهای افراطی با خوانندگان و علاقه مندان موسیقی تبدیل شود. در همین راستا، روز گذشته بازداشت یک خواننده رپ به نام “حسین ابلیس” در این شهر، به شکلی در مطبوعات و رسانه های محلی بازتاب داشته که به اعتقاد برخی از کاربران طنز پرداز مشهدی شبکه های اجتماعی، یادآور بازداشت باندهای زورگیر یا متجاوز بوده است.

به گزارش روزنامه خراسان، نزدیک به امام جمعه این شهر، در بازداشت این خواننده ۲۷ ساله زیرزمینی رپ پلیس امنیت عمومی و امنیت اخلاقی خراسان رضوی در یک “عملیات مشترک” مشارکت داشته اند.

 روزنامه خراسان که خبر بازداشت این خواننده را به تیتر دوم خود تبدیل کرده، نوشته: “این خواننده زیرزمینی که به تهیه آلبوم برای شبکه های ماهواره ای اقدام می کرد از مدت ها قبل تحت تعقیب نیروی انتظامی قرار داشت تا این که روز گذشته، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی به سرنخ هایی دست یافتند که نشان می داد این جوان ۲۷ ساله با راه اندازی یک استودیو با تجهیزات کامل در منطقه ای از مشهد، همچنان به اقدامات مجرمانه خود ادامه می دهد؛ بنابراین آن ها با کسب دستورات قضایی و راهنمایی های قاضی شعبه ۹۰۴ دادسرای انقلاب اسلامی مشهد، عملیات دستگیری این فرد را آغاز کردند و او را به دام انداختند. ماموران انتظامی در ادامه عملیات، محل تهیه آلبوم های این خواننده زیرزمینی را نیز مورد بازرسی قرار دادند که تعداد زیادی آلات و ادوات موسیقی رپ و پاپ و همچنین لوازم خوانندگی از این مکان کشف شد”.

روزنامه خراسان این خواننده رپ را “ابلیس” معروفی کرده و برای “شیطان صفت” نشان دادن او افزوده است: “این فرد کیبورد هم می نوازد”.

روزنامه نزدیک به نماینده ولی فقیه در استان همچنین نوشته: “بررسی های پلیس نشان می دهد «ابلیس» حدود ۲۵ آلبوم منتشر کرده است که در برخی از موارد نیز با میکس کردن صدای برخی مسئولان، آن ها را به تمسخر می گرفت. اعترافات این خواننده زیرزمینی بیانگر آن است که وی از ۱۶ سالگی خوانندگی را شروع کرده و در ترانه های مبتذل نیز هتاکی و فحاشی را سرلوحه کارهای غیرقانونی خود قرار داده بود او که متولد تهران است اما از سال ها قبل در مشهد زندگی می کند با کد خاصی در سایت های اینترنتی فعالیت می کرد”.

آنطور که سایت جام نیوز نیز گزارش داده، به دستور قاضی حیدری، تحقیقات پلیس درباره دیگر فعالیت های غیرقانونی “حسین ابلیس” ادامه دارد.

این نخستین بار نیست که خوانندگان گروه های زیرزمینی، با شبیخون های پلیسی و عملیات تکاوری نیروهای ویژه در مشهد بازداشت می شوند.

در شهریورماه امسال نیز اعضای یک گروه موسیقی زیرزمینی با شیوه ای مشابه بازداشت شدند.

داستان “جنایی- پلیسی” بازداشت این جوانان خواننده را ایسنا چنین توصیف کرده: “اجرای فعالیت‌های زیرزمینی اعضای یک شبکه موسیقی زیرزمینی در مشهد، زمانی لو رفت که قاضی ویژه مبارزه با جرایم رایانه‌ای در حال رصد فضاهای مجازی به کلیپی از یک خواننده معروف برخورد کرد که در تصاویر مبتذل آن، چند دختر جوان ایرانی نیز دیده می‌شدند. با توجه به تصاویر پشت صحنه منطقه فیلمبرداری‌شده، این احتمال قوت گرفت که شوی مبتذل به صورت زیرزمینی و در ایران تهیه شده باشد؛ بنابراین به دستور قاضی محمد رضازاده، گروهی از ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، بررسی دقیق این ماجرا را در دستور کار قرار دادند. همزمان با رصدهای اطلاعاتی، ماموران انتظامی به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد برخی از شوهای مبتذل تلویزیونی که در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نظام نیز به نمایش گذاشته می‌شود توسط یکی از خوانندگان معروف، در مشهد تولید شده است. با به دست آمدن اطلاعات تکمیلی در این‌باره، مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی با نظارت مستقیم مقام قضایی، عملیات شناسایی اعضای این شبکه را آغاز کردند. فعالیت‌های غیرمحسوس در مناطقی که احتمال فیلمبرداری صحنه‌های مبتذل وجود داشت بیانگر آن بود که صحنه‌های مذکور در یکی از باغ‌های مشهد فیلمبرداری شده است و جوان ۲۶ ساله‌ای به نام «ش» نیز آوازخوانی شوهای تلویزیونی را برعهده دارد. ماموران انتظامی در ادامه تحقیقات خود، در یک عملیات غافلگیرانه که با صدور دستورات ویژه‌ای از سوی قاضی شعبه ۸۲۵ مجتمع قضایی شهید قدوسی مشهد همراه بود موفق شدند عامل اصلی این شبکه و خواننده معروفی که آلبومی به نام «ف» را نیز در کارنامه خود دارد، در مشهد شناسایی و دستگیر کنند. با اعترافات این خواننده که شوهای مذکور به صورت زیرزمینی تهیه شده است، دیگر عواملی که در تولید آثار مبتذل نقش داشتند نیز تحت تعقیب قرار گرفتند. این در حالی است که برخی از دخترانی که در تصاویر مبتذل دیده می‌شوند نیز شناسایی شده‌اند و احضار آنها به دادسرای مشهد ادامه دارد.در ادامه رسیدگی به پرونده «شوهای مبتذل تلویزیون‌های ماهواره‌ای» همچنین مشخص شد که برخی از این فیلم‌ها در یکی از باغ‌های اطراف تهران تصویربرداری شده است و افراد دیگری نیز در تدوین شوهای مذکور نقش داشته‌اند که دستور دستگیری آنان از سوی قاضی رضازاده با هماهنگی پلیس تهران صادر شده است.بررسی های بیشتر در تاریکخانه این پرونده حساس، ماموران را به سوی بروشورها و تابلوهای تبلیغاتی‌ای کشاند که در ادامه تحقیقات پرونده از مخفیگاه اعضای این شبکه کشف شد. پیدا شدن لوازم مذکور حاکی از آن است که افراد مذکور همزمان با تولید شوهای مبتذل به امور تبلیغی در تصاویر تهیه‌شده می‌پرداختند که این موضوع نیز توسط مقام قضایی در حال بررسی است”.

مخالفت امام جمعه مشهد با موسیقی که بارها در اظهارات او تکرار شده، این استان را به استانی با ضریب بالای خطر برای علاقه مندان به موسیقی تبدیل کرده است.

او چندی پیش گفته بود: “شهر مشهد از هر گونه برنامه‌های فرهنگی هنری، انواع فیلم‌های اکران شده و کنسرت‌های موسیقی مستثنی شود و اجرای برنامه‌ها با نظارت شورای فرهنگ عمومی استان باشد”.

او مهرماه امسال نیز ضمن سخنانی، تکخوانی زنان را معادل “براندازی نظام” دانسته و گفته بود: “کار به جایی رسیده است که تک خوانی زنان در کشور رواج یافته و این مساله ضربه به پیکر جبهه مردمی ولایت مدار میثم تمار است و هدف این اباحه‌گری‌ها براندازی نظام است”.

او که اجرای کنسرت تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری مقبره امام هشتم شیعیان را چند سالیست ممنوع کرده و به تازگی استفاده از واژه “کنسرت” را نیز به این ممنوعیت ها افزوده است.

این موضوع پس از لغو چند کنسرت در دانشگاه فردوسی مشهد رسانه ای شد و در همان زمان، حسین سید موسوی، مسئول روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در اینباره گفت: “حجت الاسلام علم الهدی سالهاست در مشهد حضور دارند. همه می دانند که نظر ایشان درباره برگزاری کنسرت در مشهد منفی است”.

همچنین در پی لغو کنسرت گروه موسیقی “آرون” در مهرماه در مشهد، سرپرست این گروه اعلام کرد: “از آنجا که در مشهد برای اجرای موسیقایی به کار بردن لفظ «کنسرت» ممنوع است، همین امر، دستاویزی شد تا با یک تماس تلفنی، اجرای پژوهشی گروه را لغو کنند”.