ایران؛ رتبه سوم در تعداد روزنامه نگار زندانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وضع از سال قبل هم بدتر است

ایران در بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران جهان در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ روزنامه‌نگار و بیش از ۳۲ وب‌نگار زندانی برای چندمین سال پیاپی به عنوان یکی از ۵ زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان معرفی شده است. این بیلان روز سه‌شنبه، ۲۵ آذرماه از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر و در آن نسبت به افزایش خشونت در حمله به خبرنگاران، افزایش ربودن‌ آنها، بازداشت و مرگ روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی شده است.

این سازمان مدافع آزادی بیان واطلاع رسانی از سال ۱۹۹۵ تا کنون به صورت سالانه آمار و گزارش‌های مربوط به وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در سراسر جهان را منتشر می‌کند.

بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران، از جمله گزارش‌های این سازمان است که معمولا در نیمه دوم ماه دسامبر هر سال منتشر می‌شود.

گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید طی سال گذشته میلادی ۶۶ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده‌اند. این آمار نسبت به آمار سال گذشته که مرگ ۷۱ روزنامه‌نگار گزارش شده بود، کاهش داشته است.

در این گزارش آمده است که تا هشتم ماه دسامبر، در جهان، ۱۷۸ روزنامه‌نگار حرفه‌ای در زندان بوده‌اند.

 در این میان چین با ۳۳ روزنامه‌نگار، اریتره با ۲۸ و ایران با ۱۹ روزنامه‌نگار زندانی در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌ و در کنار مصر و سوریه، پنج “زندان بزرگ روزنامه نگاران” را تشکیل می دهند.

جایگاه ایران در جدول امسال یک رتبه صعود کرده است.

سال ۲۰۱۳ ایران با ۲۰ روزنامه‌نگار و ۵۱ وب‌نگار زندانی، بعد از چین، اریتره و ترکیه به عنوان چهارمین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان معرفی شده بود.

ایران از سال ۷۹ شمسی تا کنون هر سال یکی از زندان‌های روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و جهان بوده‌، اما طبق گزارش‌های سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز از سال ۱۳۸۸ تا امروز ایران همواره یکی از بزرگترین زندان‌ها برای اهالی رسانه در سراسر دنیا بوده است.

سال گذشته گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود گفته بود در ایران با وجود وعده‌های حسن روحانی و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی،از جمله چند روزنامه‌نگار، همچنان تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران در زندان به سر می‌برند و شمار زیادی از نشریات به محاق توقیف رفته‌اند.

امسال تشکل های صنفی اهالی رسانه در ایران هم وضعیت بهتری از سال گذشته ندارند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، بزرگ ترین تشکل روزنامه نگاران که در مرداد ماه ۱۳۸۸ به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران پلمب شده بود همچنان از ادامه فعالیت باز مانده است. باوجود وعده‌های روحانی و پیگیری اهالی مطبوعات، اینک مشخص شده که بخشی از دولت در کنار دیگر نهادهای قضایی و امنیتی در صدد تشکیل یک انجمن«دولت ساخته»هستند.

مسعود باستانی، علیرضا رجایی، محمد‌صدیق کبودوند، سعید متین‌پور و عدنان حسن‌پور از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که با محکومت قضایی در زندان به سر می‌برند. شمار دیگری از روزنامه‌نگاران ایرانی در سالهای گذشته بازداشت شده و در حال حاضر با قید وثیقه آزاد هستند.