بازی 27 ساله

سروش فرهادیان
سروش فرهادیان

4 روز پس از برکناری وزیر اطلاعات، 2 روز پیش از تنفیذ حکم احمدی نژاد توسط رهبری و 4 روز قبل از انجام  مراسم تحلیف  در مجلس شورای اسلامی؛ این، مختصات زمانی پخش اولین جلسه دادگاه تعدادی از فعالان سیاسی سرشناس بازداشت شده و البته تعدادی از مردم عادی است که ممکن است در تجمع های خیابانی  بازداشت شده باشند.

در تحلیل کنش و واکنش های سیاسی - اجتماعی باید به بازه زمانی وریداد توجه شود و نمی توان تحولات سیاسی را فارغ از زمان اتفاق آن ها بررسی کرد و انتظار داشت تحلیل درستی ازآب دربیاید.

برای مشخص شدن هدف مدافعان وترتیب دهندگان برگزاری دادگاهی در این مختصات زمانی وبا مشخصاتی چنین کم نظیرباید به این بازه زمانی دقت ویژه ای کرد.

تعدادی ازافرادی که روزگاری ازمبارزان انقلاب بوده اند وبه بنیان گذار جمهوری اسلامی تا آنجا نزدیک که به جریان سیاسی آنان اصطلاحا خط امامی گفته می شده وبرای مدت ها  درمقام های مهم و مشهور جمهوری اسلامی حضور داشته اند، در جلسه دادگاهی به صف می شوند؛ دو تن از آنان که یکی از نزدیکان رییس جمهور هشتم و هفتم جمهوری اسلامی است و دیگری از یاران رییس جمهور ششم و پنجم و رییس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و البته مجلس خبرگان رهبری علیه خود و جریان سیاسی که به آن وابسته اند اعتراف هایی را بیان می کنند؛ نمی توان ماجرا را فقط در جهت خاموش کردن سیل انتقادهای سیاسی ومردمی به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم پذیرفت.

با هیچ مقیاس منطقی و ترازوی عقلی جوردرنمی آید که دادگاهی در این بازه زمانی تشکیل شود و درآن تعدادی از مقام های سیاسی سابق نظام علیه خود مانیفست سیاسی ارائه دهند و مستقیم وغیرمستقیم به دفعات نام نخست وزیر زمان جنگ و روسای جمهور 16 سال گذشته برده شود، تا فقط اعتراض ها به اعلام احمدی نژاد به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری فروکش کند.

 

چه چیزی در مقابل چه چیزی به دست می آید؟

زدن مهر تایید بر حذف 27 سال گذشته تاوان هم سطحی برای کنترل اعتراض ها نیست؛ نمی توان اینگونه از کنار موضوع گذشت که جریان مدافع برگزاری چنین دادگاهی از هر گونه محاسبه ای اجتناب کرده باشد.

از یاد نبریم که گفته می شود محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات برکنار شده توسط احمدی نژاد هم با پخش اعتراف هایی این چنینی موافق نبوده است.

باید اهداف بلندی  برای حذفی به بلندای تاریخ بخش اعظم تشکیل، استقرار و تداوم یک نظام وجود داشته باشد.

اهدافی که می تواند و حتی می توان گفت باید در مراحال انتهایی دامن بعضی از مهمترین مدافعان این روند را هم بگیرد در غیر این صورت حذف کامل نخواهد شد و هدف نهایی به دست نخواهد آمد.

چه آن که این یک بازی صفرو یکی است و حد وسطی ندارد.

بازی حذف بزرگان؛ بازیی27 ساله.