پایین‌ترین سطح صادرات نفت ایران در ۲۷ سال

نویسنده

» گزارش دیدبان اقتصاد

به گفته سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب شده صادرات نفت خام این کشور سال گذشته ۳۹ درصد کاهش یابد و به رغم افزایش قیمت نفت، درآمد نفتی ایران ۲۷/۴ درصد کم شود.

طبق این آمار ایران در حال حاضر روزانه تنها ۱/۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشد؛ مقداری که تنها در سال ۱۹۸۶ طی جنگ با عراق به این حد رسیده بود. درآمد نفتی هم از سال ۲۰۰۹ در پایین‌ترین حد خود بوده در حالیکه در سال ۲۰۱۲ قیمت نفت ۵۶ درصد نسبت به آن زمان افزایش داشته است.

ایران که دومین صادرکننده نفت در اوپک بود، اکنون پس از عراق در مقام سوم قرار دارد. درآمد نفتی بیش از نیمی از درآمد کل دولت ایران را تشکیل می‌دهد.

با این وجود ایران تاثیر تحریم‌های غرب را انکار می‌کند. حتی هفته گذشته عنوان کرد که تحریم‌های آمریکا برعکس عمل کرده و موجب ضرر شرکت‌های اروپایی شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران روز یکشنبه در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران گفت: «تصمیم اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران باعث ضرر بسیاری از شرکت‌های اروپایی شده است.»

خبرگزاری‌های ایران این هفته گزارش دادند که تحریم‌ها نتایج سازنده هم برای کشور داشته و باعث رشد ۳۸ درصدی صادراتی معدنی و کشف میادین جدید گازی شده است.

تهران تایمز گزارش داد صادرات سیمان سال گذشته به ۱۳/۵ میلیون تن رسید و با شروع پروژه‌های جدید توان تولید سیمان کشور را تا مارس ۲۰۱۴، ۶/۷ میلیون تن افزایش می‌دهد.

خبرگزاری فارس گفته است ذخایر نفت و گاز ایران حدود ۳۷ تریلیون دلار ارزش دارد و این کشور قرار است ۵ میلیارد گاز طبیعی به عراق صادر کند.

هفته گذشته وزیر اقتصاد ایران نیز به واشنگتن پست گفت کشور پس از یکسال از تحریم‌های غرب در حال بازگشت به وضعیت سلامت خود است.

وی گفت: “اول دچار شوک تورم شدیم اما بعد دیدیم که می‌توانیم از توان داخلی خود استفاده کنیم. آن‌ها قدرت مقاومت ما را نمی‌دانند، آن‌ها فکر کردند با تغییر نرخ تبادل ارز اقتصاد ایران فرومی‌پاشد. اما با گذشت زمان می‌فه‌مند که ایران خود را هماهنگ می‌کند و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم.”

توماس پیکرینگ، معاون پیشین امور سیاسی وزارت کشور از دولت آمریکا خواست با ایران مذاکره مستقیم کند. وی گفت: “پس از ۳۰ سال تحریم و تلاش برای منزوی کردن ایران، شک وجود دارد که فشار به تنهایی بتواند تصمیم رهبران ایران را تغییر دهد.”

منبع: دیدبان اقتصاد - 30 آوریل 2013