28 سال تلاش برای کنترل لباس ایرانیان

نویسنده

lebas.jpg

برزو درگاهی - رامین مستقیمی

تهران - دختری با کت بنفش رنگ در حالیکه از ایستگاه متروی میر داماد می گذشت نگاه های بسیاری را به سمت خود جذب می کرد، از جمله نگاه مرد جوانی که ریش داشت و او را صدا زد و گفت: “خانم! من بدن شما را در حال حرکت دیدم”. دختر تعجب زده شد و گفت: “این مشکل شماست که زیر لباس مرا می بینید. شاید اشعه ایکس دارید.”

مرد جوان بی تفاوت دختر را برای بازجویی به سمت مرکز حفاطت ایستگاه مترو هدایت کرد.

این هفته هجوم همه جانبه در تمام شهر های ایران علیه لباس هایی که غیر اسلامی تشخیص داده می شود شروع شده است. پلیس مبارزه با مفاسد با ایجاد پاسگاه هایی در سطح شهر زنانی را که چه پیاده و چه سوار در اتوموبیل هستند و بخشی از موی آن ها پیداست و یا پسرانی را که تی شرت های تنگ پوشیده اند و مدل خاصی به مو های خود داده اند متوقف می کند.

احمد رضا رادان رئیس نیروی انتظامی در تلویزیون گفت: “پلیس با آن هایی که شلوار تنگ می پوشند و کت های کوتاه و تنگ به شیوه غربی بر تن می کنند و مدل غربی به مو های خود می دهند برخورد خواهدکرد.” وی گفت: “از آن ها سئوال می شود لباس خود را از کجا خریده اند و مغازه های مربوطه نیز تعطیل خواهند شد.” وی به خبر گزاری ایسنا گفت: “ بعضی ها دانسته و ندانسته در راه رفتن خود، انحرافات جنسی غرب و فرهنگ شیطانی آن هارا تبلیغ می کنند.”

روحانیون شیعه با روی کار آمدن در انقلاب 28 سال پیش ایران، همواره خواسته اند نحوه لباس پوشیدن مردم را با اصول اسلامی سازگار کنند. در سال های اخیر جوانان این قوانین را کمتر رعایت کرده اند و نیرو های دولتی هر از چند گاه برای تحکیم این مطلب در خیابان ها و مکان های عمومی به دستگیری افراد بد حجاب می پردازند.

نیرو های انتظامی در این موارد فهرستی از مواردی را که با آن برخورد خواهد شد منتشر می کنند. شلوار های جین تنگ، رنگ های تند، معلوم بودن موی زنان در جلوی پیشانی، آرایش غلیظ و امثال آن نمونه هایی از این موارد هستند.

آن ها که در مقابل تذکرات نیروهای پلیس مقاومت می کنند با مینی بوس به بازداشتگاه و زندان برده می شوند و محاکمه و جریمه می شوند. معمولا افراد سندی را امضا می کنند و قول می دهند لباس پوشیدن خود را اصلاح کنند و در صورتی که بار دوم دستگیر شوند به زندان خواهند افتاد.

دستگیر کنندگان، هم سن و سال جوانانی هستند که دستگیر می شوند. گروهی این تهاجم ها را نوعی ستیز فرهنگی میان طبقات اجتماعی به حساب می آورند. افراد مومن معمولا جزو سربازان جمهوری اسلامی به شمار می آیند. این گروه، از طبقه مرفه ترجامعه که با فرهنگ جهانی بار آمده است و پیش از انقلاب 1979 بر کشور تسلط داشت، خشمگین است.

علی کدخدازاده، یک جامعه شناس ایرانی می گوید “جالب است که با شروع تهاجمات همه از آن تبعیت می کنند ولی به محض کم شدن فشار دوباره تی شرت ها و لباس های مد، حتی در مقیاس وسیع تری دیده می شوند.”

 

منبع لوس آنجلس تایمز - 25 ژوئیه 2007