سهم یکسال یک قرارگاه سپاه: ۳ هزار میلیارد تومان

نویسنده
نیما فرح آبادی

» زیر ۱۰۰ میلیارد قبول نیست

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سهم این قرارگاه از بودجه عمرانی سال جاری کل کشور را هشت درصد اعلام کرد. او این اظهارات را در واکنش به انتقاداتی که از فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران و بخصوص قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در تسلط رانتی بر اقتصاد کشور مطرح می شود، بیان کرد.

ابوالقاسم مظفری شمس به سایت خانه ملت گفت: “از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال جاری که در ردیف های بودجه آمده بود سهم قرارگاه تقریبا ۸ درصد است و فکر نمی کنم سال ۹۲ هم بیش از این نقش داشته باشیم.”

این رقم چیزی حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان برابر با ۳۲ هزار میلیارد ریال می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا همچنین گفت: “خوشبختانه در سال گذشته بخش اعظمی از بدهی‌هایمان ازسوی دولت به صورت تهاتر و تملک دارایی به قرارگاه واگذار شد.”

ابوالقاسم مظفری شمس از مرداد ۱۳۹۰ جایگزین رستم قاسمی، وزیر کنونی نفت، در فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا شده است.

این دو در مراسم تودیع و معارفه خود تأکید کردند که این نهاد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید هرچه بیشتر تقویت شده و جایگزینی برای شرکت‌های بزرگ خارجی باشد.

سرتیپ رستم قاسمی، در آن جلسه گفت که قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه “باید به جایگزینی برای شرکت‌های بزرگ خارجی تبدیل شود.”

وی در مراسم تودیع خود از مسئولیت فرماندهی این شرکت عظیم سپاه پاسداران اظهار داشت که “این قرارگاه بزرگترین مجموعه پیمانکاری در کشور است که باید تقویت شود.”

رستم قاسمی افزود که قرارگاه خاتم‌الانبیا در ایران “بیش از ۱۰ هزار پروژه” انجام داده‌است و اظهار امیدواری کرد که این قرارگاه بتواند “جایگزین خوبی برای جهاد سازندگی در کشور باشد.”

رستم قاسمی وزیری است که از سوی محمود احمدی نژاد برای تصدی وزارت نفت پیشنهاد شد و در جلسه رأی اعتماد او علی مطهری، به عنوان مخالف سخنرانی و از پیوند خوردن نظامیان با مصادر سیاسی و “دولتی شدن سپاه” ابراز نگرانی کرد.

با این حال در همان جلسه علی لاریجانی، رئیس مجلس، مسئله تصرف بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی ایران از سوی سپاه را نادرست خواند و گفت که مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرده‌اند که قصد دارند “مجال جدیدی برای بخش خصوصی و پیمان‌کاران” فراهم و “به جای رقابت با بخش خصوصی، از آنها حمایت” کنند.

در همان جلسه و در همین ارتباط ابوالقاسم مظفری شمس، فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیا، ورود این قرارگاه به حوزه نفت و گاز، را “نقطه عطفی در فعالیت‌های عمرانی سپاه” دانست و افزود که “وارد نشدن به پروژه‌های زیر صد میلیارد تومان که چندی پیش و در دوران فرماندهی آقای قاسمی به تصویب رسیده بود از این پس نیز ادامه می‌یابد.”

 مظفری افزود: “زمانی که قرارگاه وارد حوزه نفت و گاز شد، بیشترین هجمه‌های تبلیغاتی علیه سپاه صورت گرفت چرا که سپاه جایگزین شرکت‌های خارجی مانند توتال شده بود.”

 

بازوان اقتصادی سپاه

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران است و از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسیاری را در حوزه نفت و گاز و راه‌سازی با کمک دولت در دست بگیرد.

قرارگاه خاتم الانبیا در سال ۱۳۶۸ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و توسط محسن رضایی تاسیس شد و هم‌اینک، بنا به گزارش سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، بیش از ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از کشور دارد.

قرارگاه خاتم‌الانبیا از جمله شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی است که در کنار سایر شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی هدف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته‌است.

به جز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی خود را تحت پوشش بنیادهای مختلف انجام می دهد. گزارش های رسمی و غیر رسمی می گویند که قدرتمندترین تشکیلات سپاه، قرارگاه‌ خاتم الانبیا است. این قرارگاه امروزه با داشتن صدها شرکت ثبت شده در داخل یا خارج ایران و هزاران قرارداد با بخش های دولتی و خصوصی، تبدیل به غول عظیمی در حوزه های مختلف اقتصاد ایران شده است.

بنیاد تعاون سپاه دیگر نهاد زیر مجموعه سپاه است که بیشتر در حوزه بورس و بانکداری فعالیت می کند. این بنیاد همان مجموعه ای است که یک کنسرسیوم از شرکت های تابعه آن، سهام شرکت مخابرات ایران را با ارزش بالغ بر ۸ میلیارد دلار، در مزایده ای بی رقیب در بورس تهران خریداری کرد.

روزنامه تهران امروز، نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، دو سال قبل در گزارشی نوشت بنیاد تعاون سپاه ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد.

همچنین این بنیاد در بورس بسیار فعال بوده و سهام برخی شرکت‌های بورسی چون شرکت “باما” را خریداری کرده است. از جمله شرکت‌های معروفی که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنیاد تعاون سپاه است می‌توان به شرکت “کشت و صنعت شاداب خراسان”، شرکت “خدمات هوایی پارس” و صنایع غذایی “مائده” اشاره کرد.

مهدی کروبی زمانی که رئیس مجلس ششم بود اعلام کرد، سپاه پاسداران ۶۰ اسکله غیرمجاز در جنوب کشور ایجاد کرده است.

روزنامه‌ توقیف شده اعتماد ملی نیز در شماره ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ خود نوشت، حضور سپاه در فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر به نقطه‌ عطف کم‌سابقه‌ای رسیده است. به نوشته‌ این روزنامه، ناظران بورس تهران هر روز شاهد جابه‌جایی حجم قابل توجهی از سهام از سوی فعالان حقوقی زیر مجموعه سپاه پاسداران هستند.

بنابراین گزارش، فعال‌ترین شرکت‌ وابسته به سپاه در بورس تهران “مهر اقتصاد ایرانیان” است. خرید سهام شرکت‌های “تایدواتر”، “گروه خودروسازی بهمن”، “آذراب”، “توسعه معادن روی” و “تراکتورسازی تبریز” از معاملات پرحاشیه در ماه‌های اخیر در بورس بوده است.

در سال های گذشته بر حجم و میزان این دارایی ها بسیار افزوده شده به گونه ای که ناظران هم اکنون سپاه را یک نهاد امنیتی ـ- نظامی مورد اعتماد حکومت می دانند که با حمایت قاطع رهبر جمهوری اسلامی به بزرگترین غول اقتصادی ایران تبدیل شده است.

افزایش نفوذ و دخالت سپاه پاسداران در حوزه های مختلف بخصوص سیاسی و اقتصادی با انتقادات اصلاح طلبان، نیروهای اپوزیسیون و کارشناسان مستقل اقتصادی و سیاسی مواجه است. طرفداران نظام و مقام های حکومتی اما می گویند این نهاد به دلیل نقش مهمش در حفاظت از انقلاب اسلامی، مورد کینه بدخواهان قرار دارد.