اعدام‌های پس از رمضان هر روز ۳ نفر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اجرای ۱۲ حکم مرگ در ملاء عام

با پایان ماه رمضان و آغاز موج دیگری از اجرای مجازات مرگ در ایران، احکام اعدام حدود ۲۰ زندانی در زندان‌های مختلف کشور به اجرا درآمد؛ احکامی که ۱۲ مورد آنها در اماکن عمومی و مقابل دیدگان مردم انجام شده است.

سازمان حقوق‌ بشر ایران که بر مستندسازی گزارش‌های اعدام در ایران متمرکز است از جامعه جهانی خواسته است موج اخیر اعدام‌های ایران را محکوم کنند.

روز یکشنبه، ۱۹ مرداد ماه هرانا، ارگان خبری خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر از اجرای احکام اعدام دست کم هفت زندانی بلوچ در زندان‌های ایران خبر داد.

به گزارش این سایت صبح روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه سال جاری، دو زندانی بلوچ به نام‌های محمد حنیف میر بلوچ‌زهی، و عزیز نوتی‌زهی، در زندان سراوان به دار آویخته شدند.

دوشنبه ۱۳ مردادماه نیز دو جوان بلوچ دیگر به نام‌های حاج عبدل شه بخش فرزند محی الدین و نبی شه بخش فرزند امید در زندان شیراز به دار آویخته شدند.این افراد همگی با اتهامات مربوط به مواد مخدر محاکمه و اعدام شده‌اند.

در هفته گذشته همچنین گزارش شد که سه شهروند بلوچ دیگر به نام‌های عبدالجبار ریگی، عثمان حسن زهی و عبدالکریم زهوکی در زندان مرکزی چابهار اعدام شدند. از اتهامات یا جرایم این افراد اطلاعی در دست نیست.

روز شنبه، ۱۸ مرداد ماه اما خبرگزاری‌های رسمی اعلام کردند که سه زندانی در زندان رجائی شهر کرج به دار آویخته شدند.

 این زندانیان که هویت آنان اعلام نشده، همه به اتهام قتل محکوم به قصاص شده بودند.

هفته گذشته، جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر قانونی بودن احکام قصاص از تدوام آن ابراز رضایت کرده بود.

سایت سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده که یک زندانی دیگر که اعدام او برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود، در آخرین لحظه توسط خانواده مقتول مورد عفو قرار گرفته و حکمش اجرا نخواهد شد.

طی سال گذشته اولیای دم چندین مقتول در حین و یا پیش از اجرای حکم قصاص، قاتل فرزندان خود را عفو کردند. بیشتر این پرونده‌ها با وساطت اعضای کارزار لگام، لغو گام به گام مجازات اعدام که برای جلوگیری از گسترش خشونت و اعدام‌ها در ایران راه اندازی شده، صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی در ماه‌های محرم و رمضان روند اجرای احکام اعدام و قصاص را محدود یا متوقف می‌کند. امسال نیز تعداد اعدام‌ها در ماه رمضان نسبت به ماه‌های قبل از آن کاهش داشته اما بعد از عید رمضان اعدام‌ها با شدت بیشتری از سر گرفته شده‌است.

بیشترین تعداد اعدام‌ها بعد از ماه رمضان در ملاء عام به اجرا در آمده است.

از ۱۲ مرداد تا جمعه، ۱۷ مرداد ماه، رسانه‌های حکومتی ۱۱ مورد اعدام را گزارش کرد‌ه‌اند که ۱۰ مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام اجرا شده است.

روز ۱۶ مرداد گزارش شد که دو زندانی به نام‌های حسن چراغعلی زاده اصفهانی و حمید نصیری میر عزیزی که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند، در ملاء عام در شهرستان کرمانشاه به دارآویخته شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران این اعدامها در میدان آزادی کرمانشاه، که محل اجرای بسیاری از اعدام‌های در ملاء عام در سال‌های اخیربوده است، انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در خصوص اجرای این احکام گفته است اعدام شدگان “قاتلان جنایتکار و سنگدل” بودند.

اعدام در ملاء عام از جمله ویژگی‌هایی است که مجازات مرگ در ایران را از دیگرکشورهای معتقد به تداوم این مجازات، جدا می‌کند.

۵۹ مورد از اعدام های سال گذشته در ملأ عام به اجرا در آمده بود.