تورم از ۳۰ تا ۱۵۷ درصد در یکماه

نویسنده
فیروزه متین

» نرخ تورم ۳۴ درصدی بانک مرکزی واقعی است؟

با وجود آنکه بانک مرکزی در گزارش ماهانه اش از نرخ تورم مدعی افزایش ۲ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه ماه قبل شده بود، گزارش ها از ایران حکایت از افزایش ۵۰ درصدی نرخ تورم مواد غذایی و نیز در مواردی افزایش ۱۰۰ درصدی برخی از گروههای کالایی دارد؛ تورمی که با سر رسیدن ماه رمضان که بر خلاف فلسفه وجودی اش منجر به افزایش مصرف مواد غذایی و خوراکی ها می شود، با رشد بیشتری هم خواهد داشت.

 مرکز آمار ایران دو روز قبل نرخ تورم اقلام خوراکی در یکماه گذشته را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد؛ خبری که با بازتاب گسترده ای در رسانه ها همراه بود و به تیتر اول بسیاری از روزنامه های اقتصادی تبدیل شد.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده است: “نرخ تورم گروه خوارکی‌ها در دوازده ماهه منتهی به خرداد به ۵۰.۶ درصد رسیده است.شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲۰۱.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۱۹۹.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش دارد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۵۰.۶ درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به خرداد ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۱.۹ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۲.۳ درصد افزایش یافته است”.

این گزارش همچنین حاکیست: “شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در خردادماه ۹۲ به رقم ۱۴۷.۶ رسید که ۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۴ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به خرداد سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۵.۸ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت امسال، ۱.۳ افزایش یافته است”.

 سایت اقتصاد آنلاین درباره این گزارش نوشته است: “نگاهی به شیب تورم نقطه به نقطه در فصل ابتدایی سال جاری بیانگر طی روندی صعودی و تنها یک کاهش نیم درصدی در این بخش است به طوری که از۳۸.۷ در فروردین به ۳۸.۲ در اردیبهشت و در نهایت به ۴۱.۲ در خردادماه افزایش یافت.اما در حالی که شرکت دخانیات ایران مدعی افزایش ۷۹ درصدی تولید سیگار در این شرکت طی سه ماهه نخست سال جاری است، بررسی جزییات تورم در بین کالاها بیانگر روند صعودی تورم در این کالا در همین مدت است به طوری که تنها با افزایش سه درصد دیگر در سطح قیمت ها در این گروه، تورم دخانیات۱۰۰ درصدی خواهد شد. همچنین تورم تازه دو رقمی شده ارتباطات همچنان کمترین رشد قیمت را در بهار به خود اختصاص داده است”.

بانک مرکزی درحالی نرخ تورم را ۳۴ درصد می داند که علاوه بر تورم ۱۰۰ درصدی برخی اقلام و تورم بیش از ۵۰ درصدی خوراکی ها، نرخ مسکن نیز آنطور که مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرد با ۱۵۷ درصد افزایش رو به رو بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران “متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵۷.۱ درصد، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی ۷۲.۶ درصد و متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک متر مربع زیربنای مسکونی ۲۸.۴ درصد افزایش نشان می دهد”.

 علاوه بر تورم بالای مواد غذایی و مسکن، گزارش ها حاکی از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی کرایه های تاکسی در ایران هم است؛ خبری که با قرار دادن آن در کنار دیگر ارقام تورمی، غیر واقعی بودن نرخ تورم ۳۴ درصدی بانک مرکزی روشن تر می شود.

بنابرگزارش های رسیده از تهران،نگرانی ها بابت افزایش ۳۰ درصدی کرایه ها در حدی بوده که فرماندار تهران را هم به واکنش واداشته است.

به گزارش فارس، عیسی‌فرهادی در جمع خبرنگاران درباره افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی اظهارکرد: “ما افزایش ۳۰درصدی قیمت‌های کرایه‌حمل و نقل عمومی را کارشناسی نمی‌دانیم و این موضوع باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد. شورای شهر باید درخصوص افزایش کرایه‌ها بررسی مجددی را انجام دهند و بیش از افزایش فعلی کرایه حمل و نقل نیز نباید تخلفی صورت بگیرد.گرچه افزایش فعلی کرایه‌های حمل و نقل تخلف است ولی شورای شهر، تاکسی‌رانی و شهرداری باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند تا کرایه‌ها بیش از این افزایش نیابد. در هفته آینده جلسه‌ای با اعضای شورای شهر درخصوص کرایه‌های حمل و نقل عمومی برگزار می‌شود و مطمئناً جلوی افزایش غیرمعقول کرایه‌ها را می‌گیریم. موضوع تخلف رانندگان و افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی در جلسه آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد”.