ترکیه و ایران؛ قرارداد 30 میلیارد دلاری

نویسنده

» مقاله سی ان ان درباره باج اقتصادی تهران به استانبول

ایران و ترکیه  روز یکشنبه یک معاهده تجاری به امضا رساندند که از پیوندهای به مراتب مستحکم تر میان دو کشور حکایت دارد. مقامات تهران می گویند ارزش این معاهده می تواند بالغ بر 30 میلیارد دلار باشد.

به گفته نمایندگان ایران و ترکیه، رهبران هر دو کشور از این معاهده به عنوان توافقی یاد کردند که می تواند منافع اقتصادی فراوان و دوجانبه به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آنادلو ترکیه، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفت: “ایران و ترکیه دو کشور مکمل یکدیگر هستند.”

این توافقنامه، بیست و دومین نشست اقتصادی مشترک سالانه دو کشور را تحت الشعاع قرار داد و نشان داد تهران و آنکارا با یکدیگر روابط تجاری درازمدتی دارند. این توافق در بحبوحه تنش های موجود میان ایران و آمریکا، متحد مهم ترکیه، بر سر برنامه هسته ای تهران بدست آمده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صالحی گفت این توافقنامه و سایر اقدامات اخیر نشان می دهد که ترکیه به تقویت روابط خود با کشورهای خاورمیانه متعهد است.

صالحی گفت: “آنکارا در حال تقویت روابط خود با کشورهای همسایه، خصوصاً جمهوری اسلامی ایران، است.”

به گزارش تلویزیون دولتی پرس تی وی ایران، وزیر امور خارجه ایران خواستار اتحاد محکم تر دو کشور برای پیشبرد منافع دو ملت شد.

جودت ییلماز وزیر مشاور ترکیه نیز خاطر نشان کرد تجارت سالانه کشورش با ایران ظرف یک دهه گذشته از 1 میلیارد دلار به 10.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. وی گفت با این حال، این وضعیت با احتساب توافق روز یکشنبه برای کاستن از قواعد محدودکننده و ارتقای توان بالقوه همکاری ها، می تواند بهتر شود.

در همین حال، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در روز یکشنبه با رئیس جمهور سوریه، یکی دیگر از دشمنان آمریکا، نیز دیدار کرد.

در اطلاعیه رسمی منتشر شده در سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد گفت وی وهمتای ترک او “بر اهمیت ادامه همکاری و هماهنگی های دو کشور از مجرای گفتمان شفاف در سطوح عالی” تأکید کرده اند.

به گزارش آنادلو، اردوغان نیز طی سخنانی گفت ترکیه خواهان صلح، ثبات و سعادت است.

منبع: سی ان ان- 7 فوریه