سدها فقط برای ۳۰ روز آب دارند

نویسنده
نازنین کامدار

» بحران آب در صدر تهدیدات امنیتی و تنش زا

به دنبال بحرانی بی آبی در ایران که سرانجام پای سردار رحیم صفوی، مشاور امنیتی سید علی خامنه ای را به میان کشید و وی مدیریت اعتراضات اجتماعی احتمالی بر سر منابع آب را به مشاورش محول کرد، روز گذشته و همزمان با انتشار اخباری مبنی بر قطع آب مشترکان تهرانی و اصفهانی، مدیرعامل آبفای استان تهران هم اعلام کرد که سدهای پایتخت تنها برای ۳۰ روز ذخیره آب دارند.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، محمد پرورش مدیرعامل آبفای استان تهران گفته است: “سدهای تامین کننده آب تهران به ویژه لار و لتیان فقط تا پایان تابستان آب دارند. مردم از مصارف غیرضروری آب اجتناب کنند. از آب آشامیدنی برای شستشوی غیرضروری مانند شستن حیاط و ماشین استفاده نکنند و صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند. در صورتی که بارش مناسب در پاییز نداشته باشیم مشکل کم آبی در پاییز بیشتر از تابستان خواهد بود؛ بنابراین مشترکان تلاش کنند منابع آبی را هدر ندهند”.

وی افزوده: “حدود ۹۲ درصد مشترکان تهرانی را مشترکان خانگی تشکیل می دهند و بقیه اداری، تجاری، نظامی و سایر مشترکان هستند”.

اظهارات وی را حمید چیت چیان، وزیر نیرو هم تایید کرده و گفته است: “آب ذخیره شده در سدهای تهران حدود ۴۰درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته که این اقتضا می کند مردم صرفه جویی بیشتری داشته باشند. از ابتدای امسال واقعیات موجود درباره وضع آب شرب را با مردم در میان گذاشتیم و انتظار این است که تمام مردم در پاسخ به دعوت ما همکاری داشته باشند. در سال های گذشته تا آنجا که امکان داشت در اطراف تهران سد و تصفیه خانه احدات شد و شبکه توزیع توسعه یافت. برای اینکه آب شهر تهران را تامین کنیم در برخی مناطق تهران میزان آب تحویلی به کشاورزان را کاهش دادیم که این وضع پایداری نیست و انتظارداریم مردم در نحوه مصرف آب تجدیدنظر کنند”.

در همین راستا، محمد حاج‌رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز از کاهش ۵۲ درصدی حجم روان‌آب‌های سطحی کشور خبر داد و گفت: “روان‌آب‌های سطحی کشور در پایان چهارمین ماه سال ۹۳ با حدود ۱۰ درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به ۳۹ میلیارد و ۲۶۷ میلیون مترمکعب رسیده است. کل روان‌آب‌های سطحی در دوره مشابه سال گذشته ۴۳ میلیارد و ۴۴۲ میلیون مترمکعب بوده است. روان‌آب‌های کشور در تیر امسال‌ درمقایسه با تیر سال گذشته در حوضه‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی و سرخس به‌ترتیب ۲۶، یک، ۱۱، ۱۶ و ۲۹ درصد کاهش و در حوضه هامون هشت درصد افزایش یافته است. جریان‌های سطحی در تیر امسال در رتبه چهل و دوم روان‌آب‌های ماه مشابه ۴۴ سال اخیر قرار گرفت.در ۴۴ سال اخیر متوسط جریان‌های سطحی در ماه تیر ۸۲ میلیارد و ۸۸۹ میلیون مترمکعب ثبت شده است”.

همزمان با این هشدارها، وزارت نیرو نیز طی اطلاعیه ای از قطع آب ۲۷۰۰ مشترک تهرانی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: “شرکت آب و فاضلاب استان تهران به‌ تازگی در اقدامی تنبیهی و هشداردهنده با قطع جریان آب حدود ۵۰ مشترک پُرمصرف با مصرف بیش از ۵ برابر الگوی تعیین‌ شده به مدت ۷ ساعت، به مشترکانی که بیش از ۲.۵ برابر الگوی مصرف در ماه آب مصرف می‌کنند، یکماه برای اصلاح رفتار مصرفی خود مهلت داد. در حال حاضر، از مجموع ۸۰۰ هزار و ۹۴۹ مشترک خانگی شرکت‌های آب و فاضلاب در مناطق ۶ گانه شهر تهران، دو هزار و ۷۰۹ مشترک با میانگین مصرف ۹۴ مترمکعب در ماه، ۰.۸ درصد مصرف آب تهران را در ۴ ماهه نخست امسال به‌ خود اختصاص داده‌اند. بررسی وضعیت مصارف آب مشترکان خانگی مناطق ۶ گانه شهر تهران در ۴ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که دو هزار و ۷۰۹ مشترک شامل چهار هزار و ۲۳۲ آحاد (واحد مجزا) به‌ دلیل مصرف بیش از ۲.۵ برابری در مقایسه با الگوی مصرف تعیین‌ شده، در معرض قطعی آب قرار دارند. بر این اساس و با توجه به وضعیت مصارف آب مشترکان خانگی مناطق ۶ گانه شهر تهران در ۴ ماهه نخست سال‌ جاری، دو هزار و ۷۰۹ مشترک که ماهانه بیش از ۵۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، یکماه فرصت دارند تا با کاهش مصارف خود از عوارض قطعی آب و سایر اقدام‌های تنبیهی در امان بمانند. الگوی مصرف آب در ماه‌ های گرم سال برای شهر تهران ماهانه ۲۰ مترمکعب تعیین شده است. مصرف کل مشترکان خانگی شهر تهران از ابتدای سال‌ جاری تا پایان تیرماه ۱۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۵۰ مترمکعب گزارش شده است. در این مدت، دو میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۳۸ قبض آب در بخش خانگی برای مشترکان صادر شده است”.

 در اصفهان نیز هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از قطع آب مشترکان پرمصرف خبر داده و گفته است: “برای ۵۳ هزار مشترک از حدود یک میلیون و ۱۵۴ هزار مشترک استان اصفهان اخطاریه قطع آب ارسال شده و در صورتی که این مشترکان تغییری در روند مصرف آب اعمال نکنند، آب واحدهای آنها در ساعت‌های پیک مصرف قطع خواهد شد. آب مشترکان پُرمصرف که پس از ارائه اخطاریه همچنان الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند، قطع می‌شود”.

با بالا گرفتن بحران آب در کشور و باز شدن پای نهادهای امنیتی به ماجرا، رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی نیز بحران آب را در کنار حاشیه نشینی و بیکاری، یکی از اضلاع مثل تهدید امنیت داخلی دانسته و در جمع عوامل نیروی انتظامی گفته است: “بنده به عنوان وزیرکشور و رئیس شورای امنیت می گویم که سه عنصر تنش زا بیکاری، حاشیه نشینی و بحران آب است”.