دلار باز هم ۳۰۰۰ تومان شد

نویسنده
فیروزه متین

» دلایل ۴ گانه افزایش قیمت ارز

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین هجمه گسترده جناح راست به دولت بابت مذاکرات اتمی، قیمت ارز و سکه بار دیگر گران شد، به طوری که روز گذشته و در ساعات پایانی کار بازارتهران، هر دلارآمریکا بازهم به نزدیک ترین فاصله به ۳۰۰۰ تومان رسید.

بنا به نوشته خبرگزاری های رسمی از جمله خبرگزاری ایسنا، روز گذشته صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ۲۹۹۹ تومان، هر یورو را ۴۱۴۰ تومان، هر پوند را ۵۰۲۰ تومان و هر درهم امارات را ۸۲۱ تومان اعلام کرده اند.

در همین باره خبرگزاری تسنیم، در تحلیلی افزایش قیمت ارز را ناشی از تحولات داخلی دانست.

تسنیم نوشت: “تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال افزایش یافته و این عامل، سبب افزایش نرخ ارز شده است. با افزایش نرخ ارز قیمت سکه نیز کمی جابه‌جا شده است. از آنجا که معمولا قیمت‌ها پیش از عید افزایش می‌یابد، معمولا مسافران در این روزها و کمی زودتر به تهیه ارزهای مورد نیاز خود اقدام می‌کنند تا مجبور به پرداخت پول بیشتر در روزهای پایانی سال نشوند. این امر نیز باعث می‌شود صعود قیمت ارز از این روزها شروع شود و تا روزهای پایانی سال ادامه یابد. همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای سکه و طلای ۱۸ عیار نیز قدری افزایش یافته و همراه با افزایش نسبی نرخ ارزها، رشد قیمت این کالاها را موجب شده است. همچنین رشد نرخ اونس در بازارهای جهانی به‌واسطه افت شاخص سهام در اروپا بوده که همسو با دو عامل دیگر، به افزایش بهای طلا در بازار داخلی منجر شده است”.

خبرگزاری فارس نیز همین خط تحلیلی را دنبال کرده و به نقل از یک صراف نوشته: “در چند روز اخیر تقاضا برای خرید ارز افزایش یافته که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل ثبت نام در تور مسافرت‌های خارجی است، زیرا متقاضیان برای زمان ثبت نام در این تورها باید همان ابتدا ارز پرداخت کنند. در روزهای گذشته تقاضای چندانی برای خرید ارز وجود نداشت اما امروز بیش از ۱۰ درصد تقاضا افزایش یافته و همین مساله تا حدودی نرخ ارز را افزایش داده است. افزایش نرخ ارز در بازار داخلی و در کنار آن رشد ۷ دلاری اونس جهانی موجب افزایش قیمت انواع سکه شد”.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای اخیر می گوید: “تقاضا در بازار ارز به دلیل نزدیک شدن به ایام عید افزایش یافته و این موضوع رشد نسبی نرخ دلار را در پی داشته که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود. باید توجه داشت عوامل متعددی در تعیین قیمت دلار و طلا موثر است که یکی از مولفه‌های اصلی در موضوع تعیین نرخ طلا و سکه در داخل کشور، قیمت جهانی طلا است. علاوه بر افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته، رشد تقاضا برای طلا و سکه به دلیل نزدیک بودن به ایام نوروز نیز باعث شده است که نرخ طلا و سکه افزایش یابد. افزایش قیمت دلار یا ارز به دلیل نزدیک بودن به ایام نورز است و هر ساله قیمت ارز به دلیل افزایش سفرهای خارجی در تعطیلات عید با اندکی رشد روبرو می‌شود که این موضوع به افزایش تقاضا در بازار منجر می‌شود که در یک مقطع زمانی عرضه نمی‌تواند این تقاضا را پوشش دهد. افزایش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر به دلیل افزایش موقتی تقاضا است که این مسئله احساسی و روانی است و اگر اتفاق اقتصادی خاصی در کشور صورت نگیرد بازار ارز و طلا دوباره به حالت تعادل باز خواهد گشت”.

او در ادامه می افزاید: “در سال ۹۳ با توجه به ارائه برنامه‌های اقتصادی از سوی مسئولان پیش بینی می‌شود فضای کلی اقتصادی کشور آرام باشد”.

سایت فرارو نیز ۴ دلیل را برای افزایش قیمت ارز برشمرده و نوشته: “خبر‌هایی که در چند روز اخیر در حوزه اقتصادی مطرح شده از جمله اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده بر بازار ارز تاثیرگذار بوده و افزایش نرخ ارز را موجب شده است. از طرف دیگر در مصوبه مجلس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به ۱۳ سنت افزایش یافت و با توجه به اینکه ارزهایی که از ناحیه پتروشیمی‌ها به بازار تزریق می‌شد، تاثیر مثبتی بر ثبات قیمت‌ها داشت، این اقدام موجب رشد قیمت‌ها در بازار شد. علت سوم نیز قیمت مصوب ارز در بودجه سال آینده عنوان می‌شود که حدود ۲۶۰۰ تومان است و همین مساله بر حرکت بازار اثرگذار بوده است. اما موضوع دیگری که در بازار جلب توجه می‌کرد تغییر نرخ رسمی و بازاری لیر ترکیه بود. از آنجا که بسیاری از مردم ایران در ایام نوروز به ترکیه سفر می‌کنند، تقاضا برای لیر قدری افزایش یافته و قیمت این ارز در بازار بالا رفته است”.

گفتنیست دولت حسن روحانی اعلام کرده مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را که با حذف یارانه دهک های پردرآمد همراه خواهد بود از ابتدای اردیبهشت اجرا می کند.

این تصمیم موجب شده تا از هم اکنون بازارهای داخلی نسبت به افزایش احتمالی قیمت حامل های انرژی از خود واکنش نشان دهند.