صدور حکم ۳۱ سال زندان در ۱ روز

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

اعلام احکام 5 زندانی سیاسی و مدنی همراه با خبر آزادی مسعود حیدری و بازگشت حمزه کرمی به زندان از مهم ترین اخبار روز گذشته بودند. همزمان بی خبری از سید حسین رونقی، مشهور به “بابک خرمدین” نگرانی شدید افکار عمومی و خانواده این وبلاگ نویس را به دنبال داشته است.

سید حسن رونقی دانشجو و وبلاگ نویس از 22 آذر ماه همچنان در بند 2 الف سپاه در سلول انفرادی و در شرایط بدی به سر می برد. این وبلاگ نویس برای مصاحبه تلویزیونی به شدت تحت فشار قرار دارد و خانواده او نیز که در شهرستان ملکان آذربایجان شرقی زندگی می کنند، تحت فشار نیروهای امنیتی از هر گونه اطلاع رسانی درباره فرزند دربندشان منع شده اند.

غیر از بهاره هدایت و میلاد اسدی که به 16 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده اند، دیروز امیرخسرو دلیر ثانی به 4 سال حبس تعزیری و معصومه یاوری و زهرا جباری به یازده سال حبس تعزیری محکوم شدند.

براساس گزارش وب سایت تا آزادی زندانیان سبز، معصومه یاوری به ۷ سال حبس تعزیری در زندان رجایی شهر و زهرا جباری به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

معصومه یاوری، زن خانه داری است که به محاربه متهم شده و نماینده دادستان تهران برای او تقاضای حکم اعدام کرده بود. خانم یاوری دو کودک ۴ و یازده ساله دارد و شوهر او سابقه محکومیت سیاسی در دهه ۶۰ را دارد. براساس حکم صادره او باید ۷ سال حبس تعزیری خود را در زندان رجایی شهر سپری کند.

زهرا جباری ۳۶ ساله، نیز که متاهل و دارای یک فرزند است، در روز قدس بازداشت شده بود. یکی از اتهامات او براساس کیفرخواست نماینده دادستان محاربه بود که قاضی مقیسه این اتهام را نپذیرفت. او اکنون به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

امیرخسرو دلیر ثانی، از فعالان سیاسی بازداشت شده بعد از روز عاشورا نیز از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

بازگشت حمزه کرمی به زندان

حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که با تودیع وثیقه سنگین دو میلیارد تومانی پنج روز پیش به طور موقت از اندرزگاه هفت اوین آزاد شده بود، عصر سه شنبه  به اوین بازگردانده شد.

به گزارش وب سایت کلمه، ماموران امنیتی از وی خواسته بودند علیه هاشمی رفسنجانی مصاحبه تلویزیونی کند اما وی این درخواست را رد کرده و به همین دلیل با تمدید مرخصی پنج روزه وی موافقت نشده و به زندان بازگردانده شده است.

کرمی که در دادگاه بدوی به شانزده سال زندان محکوم شده بود، با ارائه لایحه تجدید نظرخواهی، تمامی اعترافات خود را در بازجویی ها و دادگاه اولیه تکذیب کرده و گفته است تمامی این اعترافات تحت فشارهای شدید از او اخذ شده و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و اخلاقی است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، حمزه کرمی را به ۱۱ سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرد. کرمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ۱۶ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده بود که دادگاه تجدید‌نظر، پنج سال از این حکم را کاهش داد.

 

آزادی مسعود حیدری و مهرداد اصلانی

مسعود حیدری مدیر عامل سابق خبرگزاری ایلنا و مهرداد اصلانی، از شهروندان معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد آزاد شدند.

مهرداد اصلانی  که پس از تحمل ۱۱ ماه حبس، از زندان اوین آزاد شده است، براساس گزارش سایت “زندانیان سبز” در دادگاه بدوی به سه سال زندان محکوم شد که پس از درخواست تجدید نظرخواهی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در حکم اصلانی همچنان ذکر شده است که وی به مدت چهارسال باید تحت نظر باشد و به همین منظور باید هر سه ماه یکبار خود را به اداره اطلاعات تهران و یا دادگاه انقلاب معرفی کند.

مهرداد اصلانی با استفاده از قانون آزادی مشروط آزاد شده است.

مسعود حیدری، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا هم که روز یکشنبه هفته جاری برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شده بود، مطابق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها از مرخصی متصل به آزادی بهره‌مند و آزاد شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، مسعود حیدری‏، در ارتباط با اتهام افترا، به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد، اما این محکومیت تبدیل به جزای نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال شد و در ارتباط با اتهام نشر اکاذیب نیز، به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود که براساس همین حکم روانه زندان اوین شد.

این حکم براساس شکایت مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت کار، سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت کار، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزارت علوم و یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در شعبه ۱۰۸۳ صادر شده بود.

 

بی خبری مطلق از علی آقایاری پس از 9 ماه

علی آقایاری یکی از زندانیان گمنامی است که همچنان و پس از نه ماه در بازداشت به سر می برد و تاکنون هیچ خبری از او منتشر نشده است.

‫به گزارش سایت “زندانیان سبز” او از نزدیکان مهدی هاشمی و مدیر یک شرکت تبلیغاتی است که به ساخت تیزرهای تلویزیونیمشغول بوده و با شرکت بهینه سازی نیز همکاری می کرده است.

‫علی آقایاری از نه ماه پیش درزندان اوین به سر می برد و در دادگاه نمایشی محاکمه معترضان به انتخابات‫، نام او در اعترافات حمزه کرمی بارها مطرح شد. او به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است و طی 9 ماهه گذشته ‫در بی خبری کامل در زندان به سر می برد.