۳۵ میلیارد دلار نزد شرکت نیکو

نویسنده
فیروزه متین

» مافیای نفت و یک تخلف بزرگ دیگر

در ادامه سریال بی پایان موارد فساد اقتصادی ، روز گذشته اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی از موجود بودن ۳۵ میلیارد دلار از دارایی های ایران نزد شرکت نفتی “نیکو” که مقر اصلی آن در لوزان سوئیس است خبر داد؛شرکتی که چندی پیش خانه ۳۰۰ میلیون فرانکی یکی از گردانندگان آن در سوییس خبر ساز شده بود.

افشاگری این مقام بلندپایه دولتی در حالی صورت می گیرد که پیش از این برخی از نمایندگان محافظه کار مجلس از پرداخت حقوق ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی به مدیرعامل این شرکت خبر داده بودند.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، اکبر ترکان، مشاور ارشد دولت حسن روحانی دیروز گفته است: “اندوه های دولت تدبیر و امید که از دولت های قبل به جای مانده، بی شمار است. برخی از این اندوه ها به صورت کوهی از یخ مخفی است به طوری که بدهی های دولت از سال گذشته به سیستم بانکی کشور اضافه می شوند و دولت قبلی هزار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته است حال این اوراق سررسید شده اند”.

او افزوده است: “به همین دلیل، حجم نقدینگی ناشی از سررسید شدن اوراق مشارکتی در کشور بالا رفته است. هم اکنون بدهی های ناشی از فروش اوراق مشارکت و سررسید شدن آن ها از دولت قبلی به بانک ها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است”.

او افزوده: “کشفیات جدید دولت در خصوص بدهکاری های به جا مانده از عدم برنامه ریزی دولت قبلی نیز وجود دارد. اخیرا متوجه شده ایم ۳۵ میلیارد دلار از سپرده های بانک مرکزی نزد شرکت نیکو که از زیر مجموعه های شرکت نفت بوده قرار دارد و حجم گرفتاری های پیچیده ای از این محل ایجاد شده است. بدهی دولت قبلی به سایر بانک ها نیز حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده که در مجموع دولت قبلی ۴۷ میلیارد دلار بدهی برای وزارت نفت تراشیده است”.

 تخلف مالی این شرکت در زمان دولت محمود احمدی نژاد در گزارش دیوان محاسبات کشور ازتفریغ بودجه سال 91 در مجلس نیز مورد اشاره قرار گرفته بود: “در شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، بخشی از وجوه وصولی از محل صادرات نفت خام و می‌عانات گازی به مبلغ یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار را با تاخیر به حساب بانک مرکزی واریز کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود طی سال ۹۱ اقدام به فروش چند محموله نفت خام و می‌عانات گازی به ارزش یک میلیارد و پنج میلیون دلار با سررسید قبل از دی ماه سال ۹۱ به شرکتی به نام «ایزو» نموده که بهای نفت خام و می‌عانات گازی مذکور، وصول نشده است”.

 شرکت نیکو چندی پیش هم به دلیل پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی به مدیرعامل اش خبر ساز شده بود.

احمد بشایش، نماینده کنونی مجلس که در زمان دولت احمدی نژاد خود از اعضای هیات مدیر شرکت نیکو بوده است، چندی پی در یک تذکر شفاهی در مجلس گفته بود: “آقای وزیر نفت ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان به مدیر شرکت نیکو در سوئیس می‌دهد، در حالی که این مدیر ۱۲ ماه سال ۱۴ ماهش در ایران است!! حقوق و پاداش ۱۰۰ میلیونی یعنی حرکت به سمت اشرافی‌گری، فرد مورد نظر نه تخصص و نه توانایی دارد فقط نیروی آقای زنگنه و مطیع امر اوست. آقای زنگنه تمام اعوان و انصار خود را وارد حوزه نفت کرده و حیف و میل بیت‌المال اولویت وی شده است”.

گفتنی ست، در مجموعه سایت های وابسته به وزارت نفت ایران، اشاره چندانی به نام مدیرعامل شرکت نیکو نشده است به طوری که در بین خبرهای خبرگزاری ها از سیف الله جشن ساز، احمد قلعه بانی، سید مجید هدایت زاده رضوی[سفیر سابق جمهوری اسلامی در ایتالیا] به عنوان مدیران سابق این شرکت نام برده می شود و بنا به نوشته سایت رسمی وزارت نفت، این سمت هم اکنون در اختیار محسن پاک نژاد قرار دارد.

سایت عصر ایران اما از سید مجید هدایت زاده رضوی به عنوان مدیر میلیاردی وزارت نفت در دولت محمود احمدی نژاد یاد کرده است.

این سایت درگزارشی درباره مدیران اقتصادی برکنار شده دولت نهم، درباره او نوشته: “برای کسی که شناخت کوچکی از نفت و فروش نفت ایران دارد، نام سیدمجید هدایت زاده رضوی آشناست. برای کسانی که ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه را فراموش نکرده اند نیز این نام غریب نیست. مرد میلیارد دلاری نفت ایران که در سال ۱۳۳۱ در مشهد به دنیا آمد سال گذشته برکنار شد. برکناری او نفت را انگشت به دهان کرد چون باید با بنیانگذار شرکت نفتیران اینترترید (نیکو) خداحافظی می کرد. نیکو تنها شرکتی است که اجازه دارد نفت ایران را غیر از راه اصلی اش (بخش بین الملل شرکت ملی نفت) بفروشد. هدایت زاده هم چنان بود که بنزین کشور را بخرد و میلیاردها دلار برای اجرای پروژه های نفت و گاز فاینانس جذب کند. او اگر جلوی دوربین ظاهر نشد و سال ها مصاحبه نکرد در ازایش پشت میز مذاکره بین المللی نفت حضوری مدام داشت تا روابط منحصربه فردی با سیاسیون و نفتی های چهار گوشه عالم پیدا کند. هدایت زاده پول بسیاری از پروژه های نفتی را هم به کشور آورد. گفته می شود نیکو در این سال ها حدود ۱۵ میلیارد دلار فاینانس (با سپرده و سود) برای پروژه های نفتی ایران جذب کرده است. جایگزین هدایت زاده، محمد جواد عاصمی پور است که رئیس غلامحسین نوذری در مناطق نفت خیز جنوب بود. نوذری اگر چه او را مدیرعامل شرکت ملی نفت نکرد اما او را به ساختمان ۳۰۰ میلیون فرانکی زیبا و مشرف به دریاچه لوزان فرستاد تا حرمتش را نگه دارد”.

سایت روزنامه “انقلاب اسلامی” چاپ پاریس چندی پیش درباره این دسته مدیران نفتی نوشته بود: “نیکو در سال ۱۳۶۹ با هدف حضور در بازارهای کاغذی نفت و جذب منابع مالی با تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت در جرسی انگلیس تشکیل میشود. آن زمان هدایت زاده رضوی هم معاون بین الملل وزارت نفت بود و هم مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت. سال ۷۰ هدایت زاده به دلایلی از نفت رفت تا سفیر ایتالیا شود. در فاصله آذر ۱۳۷۰ تا سال ۷۸- ۷۹، حجت الله غنیمی فرد (دایی همسر هدایت زاده) با حفظ سمت مدیریت بین الملل نفت، رئیس هیات مدیره نیکو بود تا اینکه در سالهای پایانی دهه ۷۰، هدایت زاده از ایتالیا برگشت و امانت را تحویل گرفت. نیکو با فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت کارش را آغاز کرد تا به پشتوآنه آن، وارد بازارهای «نفت کاغذی» شود و سود ببرد. این نفت را هم به مراکش و آفریقای جنوبی میفروخت. نیکو در این سالها حدود ۱۵ میلیارد دلار فاینانس (با سپرده و سود) برای پروژههای نفتی ایران جذب کرده است. از وام 4 میلیارد دلاری ژاپن گرفته تا فاینآنس پروژه های ۶، ۷ و ۸ و ۱۲ پارس جنوبی و طرح توسه میدان نفتی دارخوین. میان شرکت نیکو جرسی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و سپاه پاسداران در قراردادهای نفتی و گازی در مناطق مختلف همکاری های محکمی تحت نظر رهبری برقرار است که بابک زنجانی از مهرهای کوچک و دم دستی آنها بود”.

این سایت با طرح این سوال که “چه کسانی بر شرکت نیرو حکمرانی می کنند؟” افزوده است: “مجید هدایت زاده رضوی همسر خواهر زاده حجت الله غنیمی فرد، رییس هیات مدیره و رییس اسبق امور بینالمللی نفت و سفیر ایران در ایتالیا و رییس شرکت نفتی نیکو جرسی و قائم مقام اسبق حبیب الله عسگراولادی در وزارت بازرگانی عضو جمعیت هیات موتلفه اسلامی. دیگری آقای سوری مسئول حمل و نقل نفت ایران است که ۳۰ سال است این کار را ادامه میدهد. این دو نفر را خامنه ای از سال ۶۱ منصوب کرده است. محمد سوری - متولد ۱۳۲۵، دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه هاوارد ایالات متحده آمریکا است. دبیر انجمن اسلامی سراسری آمریکا و کانادا قبل از انقلاب بوده است. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آژانس شخصی در حمل و نقل دریایی و هوایی به مدت ۵/۴ سال در شهر نیویورک. از ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ سرپرستی کنسولگری ایران در نیویورک توسط شورای حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در آمریکا را داشته است”.

موضوع همکاری شرکت نیکو با بابک زنجانی در دولت محمود احمدی نژاد، سال گذشته با اظهارات سیف الله جشن ساز، مدیر عامل وقت شرکت نیکو رسانه ای شد.

به گزارش مهر، سیف الله جشن ساز گفته بود: “از حدود یک سال قبل طی جلساتی با حضور کارشناسان ذیربط و مدیران عالی رتبه صنعت نفت و به همراه کارگروهی که بعدا برای پرونده تخلف بابک زنجانی تشکیل شد، اطلاعات کاملی از معاملات نفتی با شرکت ISO (متعلق با بابک زنجانی) به رئیس و اعضای کمیسیون انرژی ارائه و بیش از ۷۰۰ برگ گزارش و اسناد و مدارک در اختیار کمیسیون انرژی قرار گرفت. تمامی اسناد و مدارک خواسته شده توسط سید مسعود میرکاظمی و کمیته منتخب کمیسیون انرژی در اختیار آنان قرار گرفته است و ضمانت اخذ شده از شرکت ISO (متعلق به بابک زنجانی) اعتبار اسنادی بانکی (LC) دارد که رویه جاری شرکت ملی نفت ایران بوده و رئیس کمیسیون انرژی به خوبی اطلاع دارند که این نوع اعتبار اسنادی بانکی از ضمانت‌ های معتبر برای فروش نفت و هر معامله دیگر بین‌المللی است”.