۵ ممنوعیت عجیب در حکومت آیت‌الله‌ها

دی بیلت
دی بیلت

» نگاه دی بیلت به فهرست منکرات در ایران

ساهیدا ممبرادو

کلاس رقص؟ برداشتن ابرو؟ داشتن سگ؟ همه ممنوع است.

در ایران بخش بزرگی از آنچه که ما در زندگی روزمره داریم ممنوع است و به صورت پنهانی انجام می شود.

وضعیت حقوق بشر طی سال های اخیر به شدت رو به وخامت رفته؛ زنان مورد سرکوب قرار می گیرند؛ و همجنس‌گرایی می‌تواند به اعدام منجر شود.

ممنوعیت های غیرقابل تصور در جمهوری اسلامی عبارتند از:

 

“مدل موی شیطانی” و برداشتن ابرو

تا همین اواخر بلند کردن مو در نزد جوانان ایرانی به یک مد تبدیل شده بود، ولی از این پس حکومت درخصوص این مسأله برخورد می کند.

“مدل موی شیطانی” مقوله ای “ضد اسلامی” است و نشانه ای از غرب گرایی محسوب می شود. به همین دلیل ممنوع است.

در اوایل ماه مه، اتحادیه آرایشگران مردانه اعلام کرد که آرایشگاه هایی که اقدام به انجام این کار کنند، جواز کسب خود را ازدست خواهند داد. ازاین پس، انجام تاتو، برنزه کردن و برداشتن ابرو برای مردان جایز نیست.

 

داشتن سگ

مجازات های سنگینی در انتظار صاحبان سگ هاست، زیرا سگ از دید آیت الله ها موجودی نجس و غیراسلامی است. داشتن سگ، به عنوان یک “شیوه زندگی غربی”، مجاز شناخته نمی شود.

براساس قانون تصویب شده در نوامبر ۲۰۱۴، کسی که سگ داشته باشد، در خطر دستگیری، پرداخت جریمه ای معادل ۳۲۰۰ یورو یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

حیوان زبان بسته نیز توقیف و به اماکن نگهداری سپرده یا در بیابان رها خواهد شد ومعلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است.

بسیاری از مردم، به ویژه در پایتخت ایران، این ممنوعیت ها را به چالش می کشند و سگ های خود را به صورت پنهانی در منازل شان نگاه می دارند.

 

زومبا، تانگو، سالسا

زنان در ایران اجازه ندارند در ملاء عام آواز بخوانند و هیچ رقصی به صورت آشکار انجام نمی شود.

رقص های غربی مانند تانگو و زومبا، علی رغم محبوبیت بسیار، ممنوع اند.

کلاس های رقص زبان به زبان می چرخد و معمولاً معلم رقص برای آموزش به منزل فرد می رود یا آموزش را به صورت پنهانی در گاراژهایی که برای این منظور مهیا شده انجام می دهند.

 

خوشحال بودن، ممنوع!

ترانه “هپی” در کل جهان با موفقیت همراه بود و جوانان در ده ها شهر بزرگ جهان با مردم در خیابان ها رقصیدند و این ترانه را بازسازی کردند. ولی این اقدام در ایران ممنوع است و به عنوان جرم شناخته می شود.  

در همین راستا، هفت دختر و پسر جوان به دلیل بازسازی این ترانه در تهران بلافاصله دستگیر شدند.

آنها مجبور به عذرخواهی در ملاء عام شدند. مقامات جمهوری اسلامی هر یک از آنها را به ۹۱ ضربه شلاق و زندان از شش ماه تا یک سال محکوم کردند.

 

شبکه های اجتماعی؛ البته نه برای دولت!

 مردم ایران نباید از فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده کنند. این مسأله در اوایل ماه مه اعلام شد.

ولی رییس جمهور، رهبر انقلاب، و بسیاری از اعضای کابینه در شبکه های اجتماعی فعال اند و از آنها استفاده می کنند. 

تخمین زده می شود که در حدود ۴ میلیون نفر از مردم ایران به ممنوعیت این شبکه ها و مجازات هایی که در این رابطه درنظر گرفته شده توجهی ندارند و سانسور را دور می زنند.

منبع: دی بیلت، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵