۳۵۰ تعطیل می‌شود؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گزارش روز از جابه‌جایی نیمی از زندانیان سیاسی اوین

حدود نیمی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل شدند اما به گفته برخی منابع مطلع از اوضاع این زندان، گمان می‌رود شماری از این زندانیان به یکی از بندهای مربوط به نگهداری متهمان جرایم مالی در همین زندان منتقل شده باشند.

روند انتقال زندانیان بند ۳۵۰ بعد از حوادث اواخر فرودین در این زندان آغاز شد و در چند ماه گذشته به ندرت شماری از آنها که عمدتا متعلق به اقلیت‌های مذهبی و جرایم امنیتی بودند، به سایر بندهای این زندان یا دیگر زندانها منتقل شدند.

یک منبع مطلع، به روز می‌گوید که ظهر روزشنبه، ۱۱ مردادماه،، اسامی ۶۳ زندانی سیاسی امنیتی بند ۳۵۰ زندان اوین از بلندگوی زندان خوانده شد که ابتدا گمان می‌رفت به روند سالهای گذشته افرادی باشند که مشمول بخشش‌های مربوط به اعیاد رمضان و قربان باشند اما پس از ساعاتی مشخص شد که قرائت اسامی به منظور انتقال صورت گرتفه است.

به گفته این منبع، حدود ۴۸ نفر از مجموع ۶۳ زندانی عصر روز شنبه از ۳۵۰ جا به جا شد‌ه‌اند و قرار است انتقال ۱۵ نفر دیگر هم امروز یکشنبه، ۱۲ مرداد ماه انجام شود.

هنوز مشخص نیست این افراد به صورت مشخص به کدام بند یا زندان منتقل شده‌اند اما گفته شده که این تعداد به سالن جدیدی در بند هفت زندان اوین منتقل شده باشند.

بند هفت زندان اوین محل نگهداری زندانیان مربوط به جرایم مالی است، درحالیکه بر اساس بر اساس بخش‌نامه رئیس سابق قوه قضایه، زندانیان بر اساس جرایم ارتکاب باید از هم تفکیک شوند و بر این اساس انتقال اخیر به نوعی خلاف آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های موجود است.

زندانیانی که روز شنبه از بند ۳۵۰ منتقل شده‌اند با اتهامات امنیتی مانند “جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم” و “ارتباط با دول بیگانه” محبوس هستند و جواد مومنی، معاون زندان اوین به آنها گفته است که در بند جدید موضوع تلفن و حق مرخصی از دست دادستانی خارج م‌ شود و وضعیت این دسته از زندانیان بهبود پیدا می‌کند.

با اینحال، چهار ساعت پس از انتقال از ۳۵۰، یکی از زندنیان بند هفت در تماس با دیگر زندانیان ۳۵۰ گفته است تا کنون هیچ زندانی جدیدی به این زندان منتقل نشده است. او همچنین گفته که بند مذکور پر از زندانی است و ده‌ها نفر ساکنان آن “کف‌خواب” هستند و این بند گنجایش این حجم از زندانی جدید ندارد.

با انتقال این تعداد از زندانیان بند ۳۵۰، اکنون در اتاق ۵ این بند، چهار نفر، اتاق ۴، هشت نفر، اتاق ۱۰، دو نفر، اتاق ۹، سیزده نفر، اتاق ۸، شش نفر، اتاق ۷، پانزده نفر، اتاق ۱، شش نفر و اتاق ۳، نه نفر نگهداری می‌شوند.

اموال بند ۳۵۰ زندان در سالهای گذشته از سوی زندانیان این بند تهیه شده و اکنون با این انتقال سرنوشت میلیونها تومان از اموال آنها مانند از کولرهای گازی، یخچال، تلویزیون و فرش و سایر اقلام نا معلوم است.

یک منبع مطلع به روز گفته که قررا است بند ۳۵۰ زندان اوین که به دلیل مشکلات تبلیغاتی که برای حکومت ایجاد کرده تبدیل به یکی از بندهای درآمدزای زندان اوین تبدیل شود.

 در همین راستا گفته شده که قرار است رستوران زندان که کار انتفاعی می‌کنند در محل ۳۵۰ مستقر شود.

با انتقال این زندانیان از ۳۵۰، در حال حاضر تنها ۶۴ زندانی که داری جرایم سیاسی، عقیدتی و سایبری هستند در این بند نگهداری می‌شوند.

به گزارش روز، شنبه‌شب همچنین به برخی از زندانیان مسیحی بند ۳۵۰ گفته اند که وسایل هایشان جهت انتقال به زندان رجایی شهر و زندان فشاپونه را جمع کنند.

فشاپویه زندان جدیدی در جنوب شهر تهران است که امکانات محدودی دارد و در جایی خشک، بدون فضای سبز و آب آشامیدنی مناسب واقع شده است.

 

پروژه‌ای که سال پیش کلید خورد

بند ۳۵۰ زندان اوین که اینک حدود نیمی از آنها به بندها و زندانهای دیگر منتقل شده‌اند، محل نگهداری زندانیان سیاسی است. این بند در سال ۸۹ با بودجه دولتی و تلاش خود زندانیان قابل سکونت شد هرچند تا کنون نیز همچنان مکان های بهداشتی این بند و ریزش فاضلاب آلوده که از سقف بند گاه بر سر زندانیان می ریزد نیاب به بازسازی و تجدید نظر دارند.

این بند با حمله نیروهای امنیتی به زندانیان سیاسی و ضرب و شتم شدید آنها در فرودین ماه گذشته بار دیگر به کانون توجه رسانه‌ها تبیدل شد. این حمله در پی اعتراض و مقاومت زندانیان در برابر یک بازرسی غیرعادی و خشونت‌آمیز از این بند صورت گرفت.

تبعات این ماجرا به اندازه‌ای بود که بعد از چند روز ریاست زندان اوین از غلامحسین اسماعیلی گرفته شد و او با دریافت سمت جدید به ریاست کل دادگستری تهران گماشته شد.

پس از مدتی روند انتقال برخی از زندانیان این بند آغاز شد و به گفه یکی از زندانیان سابق این بند، از فرودین‌ماه تا کنون تقریبا همه زندانیان متعلق به جامعه دراویش گنابادی ایران و اعضای سازمان مجاهدین خلق از ۳۵۰ منتقل شده‌اند.

این زندانی سابق اما می‌گوید:‌ “پس از آن حادثه، زندانیانی که مستقیم درگیر اتفاقات بودند به بندهای دیگر منتقل شدند. همزمان، با تطمیع و خواهش و درخواست‌های مکرر، به صورت فردی با سایر زندانیان جهت اقناع آنها به انتقال صحبت می‌شد و در این فاصله نیز تعداد دیگری هم منتقل شدند.”

به گفته این زندانی سابق ۳۵۰ “روند برخورد با زندانیان با اصلاح مشت آهنین از یک سال پیش و از زمان تغییر مدیریت زندان آغاز شد. ماجرای ۲۸ فرودین هم ادامه و در واقع معلول این روند بود واقعه ۳۵۰ و نشانه‌شناسی رفتار مسولان زندان در قبال آن نشان می‌دهد که احتمالا قصد دارند بند ۳۵۰ را به دلیل هزینه های تبلیغاتی که بر حکومت تحمیل کرد، تعطیل کنند.”