اعتصاب، اخراج و افزایش ۳۶ درصدی حوادث کار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محدودیت‌های روزافزون جامعه کارگری

همزمان با اخراج تعدادی از کارگران در واحدهای مختلف صنعتی کشور، شمار دیگری از کارگران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود در شهرهای مختلف کشور دست به اعتصاب زده‌اند.صدها کارگر کارخانه لوله و نورد صفا برای دومین‌بار در چند ماه گذشته اعتصاب کرده و خواهان پرداخت حقوق معوقه خود شده‌اند.

به گزارش وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران معترض چهار ماه حقوق طلب دارند و ۱۴ ماه بیمه‌های تامین اجتماعی‌شان واریز نشده و دفترچه‌های آنان نیز تمدید اعتبار نمی‌شود.

حدود یک هزار تن از کارگران کارخانه نورد و لوله صفا در جاده ساوه ـ تهران در شهریور ماه نیز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و بیمه خود در محوطه این واحد صنعتی اعتصاب و تجمع کرده بودند.

آنزمان اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده بود که این کارگران به دلیل بدقولی‌های مکرر کارفرما،‌ به اعتصاب خود برای پرداخت دستمزدشان ادامه می‌دهند.

۲۸ مهرماه هم ۱۰۰ کارگر پیمانکاری فازهای ۱۷ و ۱۸ عسلویه به دنبال تحقق نیافتن وعده پرداخت مطالبات معوقه خود صبح روز دوشنبه دست از کار کشیدند.

به گزارش ایلنا،‌ خبرگزاری حکومتی کار ایران، این دسته از کارگران در یکی از شرکت‌های پیمانکاری برق‌رسانی پروژه‌های در حال ساخت فازهای ۱۷ و ۱۸ به نام “گل صافر” مشغول به کار هستند.

پیشتر نیز در ۲۲ مهرماه، کارگران این شرکت اعتصاب کرده بودند اما مسئولان قول دادند حقوق تیر و مرداد ماه آنان را تا روز دوشنبه ۲۷ مهر ماه پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش‌،‌ حجم معوقات مزدی کارگران نزدیک به چهار ماه برآورد می‌شود و متوسط دریافتی ماهانه هر یک از کارگران معترض از ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در ماه متغیر است.

مشکلات جامعه کارگری کشور در روزهای گذشته اما تنها مربوط به اعتراضات به عدم پرداخت مطالبات معوقه نبود. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی و وبسایت هایی که اخبار کارگران پوشش می‌دهند، جمعی از کارگران در واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی از کار اخراج شده و جمعی دیگر نیز که پیشتر اخراج شده بودند همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

ایلنا از بلاتکلیفی۸۰ تن از کارگران کارخانه “فولاد سازان فرآیند” در شهرستان ملارد خبر داده که در فروردین ماه “به طرز توهین‌آمیزی” اخراج شده بودند. با وجود شکایت در اداره تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و دریافت حکم بازگشت به کار و توقیف اموال کارفرما،این دسته از کارگران پس از گذشت هفت ماه هنوز بدون حقوق و بلاتکلیف‌ هستند.

در گزارشی دیگر این خبرگزاری از اخراج چهار کارگر شاغل در شرکت پیمانکاری کیسون، مجری ساخت قطار شهری اهواز به دلیل آنچه کارگران می گویند پیگیری مطالبات صنفی آنان بوده، خبر داده است. این تعداد از کارگران بعد از اتمام قرار داد کاری‌شان اخراج شده‌اند.

 

افزایش ۳۶ درصدی حوادث ناشی از کار

اعمال این محدودیت‌ها بر کارگران در شرایطی صورت می‌گیرد که پزشک قانونی استان تهران از افزایش ۳۶ درصدی حوادث ناشی از کار این استان خبر داده است.

در پنج ماه نخست امسال ۲۳۴ مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌ که این آمار افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

در حالی که در آمار حوادث کار سه سال گذشته تعداد افراد کشته شده ۱۷۲ مورد گزارش شده بود، در آمار جدید شمار قربانیان حوادث کار برای پنج ماه نخست امسال به ۲۳۲ مرد و ۲ زن رسیده است.

نبود ایمنی در محیط های کار در ایران سالانه جان صد‌ها کارگر را می‌گیرد و در نبود نهادهای مستقل صنفی، خانواده‌های بسیاری از این کارگران هم از حداقل حقوق و مزایای شغلی بی‌بهره می‌مانند.

فعالان کارگری بارها از عدم تامین امنیت کارگران در حین کار ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از کارشناسان مسائل کارگری هم کارفرمایان را مقصر اصلی در اکثر حوادث ضمن کار می‌دانند و معتقدند سهل‌انگاری، آموزش ندادن صحیح به کارگران و رعایت نکردن استاندارد‌های ایمنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با انگیزه کاهش هزینه‌های احتمالی از جمله قصورهای کارفرمایان است.