4 تا بچه، 2 تا پیرزن و...

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

گرما در تهران بیداد می کند. تازه فردا تابستان از ره می رسد، اما حرارت در روزهای پایان بهار آنقدر بالاست که صحنه سیاست را تبدیل به سرابی می کند که سرنوشت ایران را به “انقلاب مخملی” 2 تا پیرزن که دستگیر شدند و “توصیه” 4 تا بچه که دور از دسترسند، وصله می کند.

آن 2 تا پیرزن که دستگیر شدند تا ایران دچار سرنوشت شوروی نشود، هنوز اسیرند. یکی که هاله اسنفدیاری باشد در زندان است وحتی اجازه ملاقات باوکیل هم ندارد تابتواند سر فرصت همه “اعترافات” پیش نوشته کیهان را درمرکز پژوهش های برادر حسن شایانفر به خط خودش پاک نویس کند. برای دیگری هم که نازی عظیما است، آشی بنام “قرار مجرمیت” پخته اند که رویش یک وجب روغن است.

ماموران محترم دولت مهر ورزی هم که با چند شب شلتاق و بگیر وببند ریشه “اراذل و اوباش” راکندند و به این معضل اجتماعی پایان دادند، دوباره بسیج شدند تا سربازان انقلاب مخملی را از میان بردارند.

در هفته ای که در یک سوی تهران سینماگران جمع شده بودند تا خبر بدهند که قاچاق فیلم دولتی، نابودی سینمای ایران را رقم زده است و در سوی دیگر شهر، جانبازان جنگی اجتماعی اعتراضی برای دریافت وسایل اولیه زندگی داشتند؛ با جواب های جالبی روبرو شدند. به سینما گران بازهم قول پیگیری داده شد و به رزمندگان گفتند: “می خواستید نروید جنگ.”

و در همین حال جنگ با “سربازان انقلاب مخملی” مغلوبه بود. به نوشته بی بی سی “شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی، از تشدید سانسور و نحوه برخورد با تعدادی از پژوهشگران دارای تابعیت دوگانه بازداشت شده در ایران انتقاد کرد.”

کانون نویسندگان ایران، ازموج جدید تعقیب و سرکوب خبر داد و در بیانیه خود خواستار آزادی فوری همه‌ی زندانیان سیاسی، به ویژه دانشجویان، کارگران و معلمانِ دربند شد.

و اخبار متعدد از سراسر کشور نشان داد که تظاهرات و اعتراضات گسترده و روز افزون کارگران همه جا و بلافاصله پاسخی جز مشت آهنین نمی گیرد.

و در حالی که سربازان “انقلاب مخملی” سرکوب می شدند، محمدخاتمی سخنرانی می کرد، مهدی کروبی به دیدار رهبر انقلاب می رفت تا حضور حزب خود را در انتخابات مسجل کند، دکتر علی لاریجانی نشانی 4 تابچه ایرانی را داد که غرب به “ترغیب” آنها علیه جمهوری اسلامی “ قطعنامه” صادرکرده است.

رئیس شورای امنیت ملی که آمده بود تا برای مردم ایران درازای انرژِی هسته ای “گوهر” بگیرد و درایتش دو قطعنامه ارمغان اورد و سومی راهم در راه است، درجمع “هادیان سیاسی” سپاه پاسداران اسم دونفر از چها رتابچه را هم برد: فاطمه حقیقت جو، محس سازگارا.

علی لاریجانی گفت: “عده ای به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده بودند.آنها هم فکر می کردند با سیگنالهای داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است. البته ایران خیلی قدرتمند تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند.”

اما، رئیس شورای امنیت کشور “خیلی قدرتمند تر” توضیح نداد که اتفاقات زیر که فقط در این هفته رخ داده است، به “ترغیب” چه کسانی انجام شده است:

شنبه- سیمون هرش: پنتاگون هنوز مشغول آماده سازی طرح حمله و بمباران ایران است. روندی که از سال گذشته آغاز شد و طی ماههای اخیر گروه طراحی ویژه ای جهت آماده کردن طرح بمباران احتمالی ایران تشکیل شده است که شامل شناسایی مراکزی در ایران است که از گروه های شبه نظامی عراق حمایت می کنند و مراکز هسته ای ایران نیزمی شود. اکنون دو کابوس متصور است: دستیابی ایران به بمب اتمی و 2- حمله آمریکا به ایران. در حالی که جنگ شهری در لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان هر لحظه در جریان است خطر جدید این است که آمریکا که در دو جنگ از این جنگ ها بشکلی مستقیم درگیر است درگیر جنگ سومی با ایران نیز بشود.

یکشنبه- سناتور لیبرمن: “من فکر می کنم ما باید خود را برای تهاجم نظامی به ایران آماده کنیم تا از کشته شدن سربازان آمریکایی به وسیله آنها در عراق جلوگیری کنیم. به نظر من این حمله باید شامل تهاجم به مراکزی باشد که در آنها نیروهایی آموزش می بینند و برای کشتن سربازان آمریکایی به عراق برمیگردند. اگرامیدی به توقف گسترش سلاح های اتمی آنها وجود ندارد ما نباید فقط با آنها مذاکره کنیم.”

سایت آفتاب: هنری پاولسن وزیر خزانه داری آمریکا از متحدان آمریکا خواست که برای دور نگه داشتن بانک های ایران از نظام مالی جهانی کمک کنند. بر اساس شواهد موجود، ایالات متحده آمریکا بخش اصلی تلاش‌های خود برای فشار بر تهران در راستای آنچه که “مهار ایران” می‌خواند را بر اعمال محدویت‌های مالی و بانکی و تنگ‌کردن حلقه اقتصادی متمرکز کرده است. این دورنما به انضمام فشارهای اخیر واشنگتن بر نظام بانکی جهانی که منجر به قطع ارتباط مالی برخی از مهم‌ترین بانک‌های اروپایی و حتی بانک‌های منطقه با تهران شد، شناخت راهبرد خزانه‌داری ایالات متحده که متولی پروژه کاخ سفید برای فشار مالی بر ایران است را ضروری می‌سازد.

دوشنبه - سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته روابط امور خارجه مجلس سنای آمریکا، ایران را در حال جنگ علیه ایالات متحده آمریکا دانست. او که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات است به شبکه تلویزیونی “ای بی سی” گفت: “ایران مانند دوران جنگ سرد که شوروی علیه منافع آمریکا و متحدانش در آفریقا و آمریکای لاتین جنگ افروزی می کرد، عمل می کند.”

سه شنبه - محمد البرادعی با اشاره به اینکه ادامه وضعیت کنونی می‌تواند “پیامدهای فاجعه‌بار” داشته باشد گفت: “اگر ما همین مسیر را ادامه بدهیم، من می‌توانم بگویم که یک مواجهه جدی بین طرفین (ایران و غرب) در پیش است”.

سایت آفتاب: عربستان سعودی به ایران هشدار داد برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند برای منطقه خاورمیانه مصیبت‌بار باشد. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهوری ایران، از وی خواست انرژی هسته‌ای را فراموش کند، سیاست خارجی‌اش را تعدیل سازد و دست از دخالت در اوضاع عراق بردارد.هشدار جدید ریاض به تهران در حالی است که پیشتر ملک‌عبدالله در جریان سفر یک روزه محمود احمدی‌نژاد به آن کشور نیز در اظهاراتی نامتعارف و هشدار آمیز از رئیس‌جمهور ایران خواسته بود با آتش بازی نکند.

چهار شنبه ـ هنری پاولسن، وزیر خزانه‌داری آمریکا: سازمان ملل به خاطر کار برجسته وزارت خارجه ما، دو قطعنامه شورای امنیت را برای تحریم ایران به اتفاق آراء به تصویب رسانده است و بر روی قطعنامه سوم کار می‌کند. با نزدیک شدن به این قطعنامه جدید، ما به طور فزاینده‌ای بر نقش سپاه پاسداران انقلاب ایران تمرکز داریم. سپاه پاسداران یک بازوی شبه نظامی است که به طور مستقیم در برنامه ریزی و حمایت از اقدامات تروریستی و همچنین تامین مالی و آموزش دیگر گروه‌های تروریستی به منظور تعقیب اهداف نظامی رژیم درگیر می‌باشد.

و تاامروز که هفته به پایان می رسد، جمهوری اسلامی به این سخنان و فعل وانفعالات بغایت خطرناک دوپاسخ متناقص داده است.

هاشمی رفسنجانی به سبک خود گفت: “ما هنوز هم امیدواریم و از خدا می‌خواهیم کمک کند متجاوزان و زورگویان سر عقل بیایند و باعث نشوند در منطقه ما - که یک منطقه حساس جهانی است - شرایطی به وجود آید که دودش به چشم همه رود. در مساله‌ای(فعالیت اتمی ایران) که می‌شود به آسانی مشکل را حل کرد، به آن‌ها توصیه می‌کنیم که به سمت راه‌های پیچیده و ستمگرانه که خیری حتی برای خودشان هم ندارد، نروند.”

امیر سرلشگر عطاء الله صالحی فرمانده کل ارتش هم گفت: “استحکام و اقتدار سامانه‌های مختلف دفاعی کشور به نحوی است که دشمن را در رابطه با اندیشیدن به هر نوع تهاجم ناکار کرده است.”

او در مورد اینکه برخی می‌گویند دشمن در این موضوع تعارف می‌کند خاطرنشان کرد: دشمن به این دلیل تعارف نمی‌کند، چون ما با آنها تعارف نداریم. صالحی اضافه کرد: دشمن امروز مانند قمار بازی است که فکر می‌کند شاید اینبار بتواند برنده شود و به امیدواری‌هایی دست می‌آویزد که بعضاً امید موقت هم ایجاد می‌کند که مثال آن وجود شبکه‌های تروریستی در منطقه است. اگر دشمن سنگی از روی هوا بیندازد در زمین و دریا رهایش نمی‌کنیم و در وضعیت فعلی نیز ناکارآمدترش خواهیم کرد. در آن صورت چیزی به نام سرباز به سرزمینشان باز نمی‌گردد. “

باید منتظر ماند و دید، دکتر علی لاریجانی یا کسی دیگر از تبار او هفته آینده غیر از 4 تابچه و 2 تاپیرزن چه عاملی برای کشاندن ایران به لبه پرتگاه پیدا خواهند کرد.