حکم بهنود شجاعی 4 شنبه اجرا نمی شود

نویسنده

» اعدام برای بار چهارم معلق شد

در آخرین ساعات شب گذشته اولیایی فر یکی از وکلای بهنود شجاعی اعلام کرد حکم اعدام بهنود شجاعی که در نوجوانی حکم اعدام دریافت کرد، چهارشنبه اجرا نمی شود.

 

خبر انتقال بهنود شجاعی که برای بار چهارم برای اجرای حکم اعدام آماده اش کرده بودند روز سه شنبه یکی از مهمترین اخبار حقوق بشری ایران بود که بسیاری از رسانه های فارسی  زبان را تحت الشعاع قرار داد.  اما عصر روز گذشته افسر اجرای احکام زندان اوین به یکی از بستگان بهنود که برای پیگیری خبر، به آنجا رفته بود اعلام کرد جلوی اجرای حکم گرفته شده است.

 وی توضیح بیشتری در این باره نداده اما از رسانه ها خواسته است با نوع اعلام خبرشان خانواده اولیای دم را جری و ناراحت نکنند. وی همچنین تاکید کرده که خانواده مقتول، فرزندشان را از دست داده اند و خانواده بهنود همواره در پی جلب رضایت ایشان بوده اند نه تحمیل خواسته یا نادیده گرفتن حقوقشان.

 

بهنود شجاعی تاکنون چهار بار تا پای اجرای حکم رفته و حکمش به دستور مدیران قضایی کشور معلق شده است. آخرین باری که این حکم به حالت تعلیق در آمد به دستور دادستان تهران بود که قرار شد تا فیلمی که در آن خانواده اولیای دم این پرونده در مقابل برخی از شاهدان زنده، به طور شفاهی رضایت خود را اعلام کرده بودند، بازبینی شود. اما ظاهرا بازبینی فیلم نیز نتوانست جان بهنود را نجات دهد و او برای چهارمین بار برای اجرای حکم اعدام آماده شد.

 

به این ترتیب روز گذشته نوجوانان محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج روز سختی را پشت سر گذاشتند. آنها که سالها همبند بهنود شجاعی بودند، از انتقال او به زندان اوین دچار وحشت شده و این موضوع را سرنوشت محتوم خود پنداشته اند. یک فعال حقوق بشر در این باره به روز می گوید : برخی از مسائل حقوق بشری در ایران تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته است. اگرچه مسائل سیاسی این روزها نیز جدا از حقوق انسانی ما نیست، اما نباید فراموش کنیم که همچنان نوجوانان محکوم به اعدام در آرزوی اعمال درست قانون و نجات جان خویشند.

 

بهنود شجاعی در سال 84 در یک نزاع خیابانی در دفاع از خود تیغه شیشه ای را به سمت نوجوان دیگری که طرف نزاع او بود گرفت که در اثر اصابت این شیشه با گردنش، طرف نزاع، جان خود را از دست داد.

حکم اعدام بهنود در شعبه 74 دادگاه کیفری استان صادر و در شعبه 33دیوان عالی کشور تایید شد.

در طول این سالها تاکنون بارها افراد مختلفی از هنرمندان تا فعالان اجتماعی برای گرفتن رضایت از خانواده اولیای دم اقدام کرده اند اما تا شب گذشته که برای بار چهارم بهنود را برای اجرای حکم اعدام آماده کردند، این رضایت اخذ نشده است. به گفته محمد مصطفایی یک بار خانواده اولیای دم در حضور شاهدان و در مقابل دوربین رضایت خود را اعلام کردند اما بعدا این رضایت را پس گرفتند. وی انکار بعد از رضایت را که در برابر شاهدان اخذ شده از نظر قانون منتفی می داند و در این باره به فتوای مراجعی چون مکارم شیرازی نیز مراجعه کرده است.

با این وصف حکم اعدام بهنود شجاعی اگر چه طبق پیمان نامه جهانی کودک (که ایران به آن التزام قانونی دارد) نیز غیر قانونی است، اما همچنان با دستور مدیران قضایی معلق و بعد دوباره به اجرا گذاشته می شود.