بعد از ۴ سال گفتند لباس زیرتان را درآورید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده عماد بهاور در مصاحبه با روز:

“بعد از هفته گذشته که دختران میر حسین را اذیت کرده بودند، این هفته ما ملاقات حضوری داشتیم. ماموری که همیشگی نبود و عوض شده بود - بعد از ۴ سال که داریم ملاقات می رویم اولین بار بود که همچین صحنه ای می دیدیم- به ما گفت باید لباس زیرتان را در بیاورید …. خوب ما کلی اعتراض کردیم و هیچ ثمری نداشت جز یک ملاقات با روحیه خراب …. در ضمن تمام این اتفاقات و اعمال نفوذ بر پرونده همسرم و لغو آزادی ۸۰ نفر که دادگستری وعده داده بود همین طور ادامه دارد”.

این توضیح کوتاه مریم شفیعی، همسر عماد بهاور از رفتاری است که روز گذشته پیش از ملاقات با همسر زندانی اش با او شده؛ رفتاری که به گفته فریده غیرت، حقوقدان و وکیل دادگستری “کاملا خلاف قانون است و خانواده آقای بهاور می توانند اعلام جرم کرده و بگویند به ما اهانت شده و پی گیری قضایی بکنند. در واقع اهانت شده رسما و جای پی گیری قانونی هم دارد”.

اما تنها خانم شفیعی نبود که روز گذشته با او چنین رفتاری شد. طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور نیز از سوی مامور زن زندان اوین با این نوع از بازرسی بدنی مواجه شد. او درمصاحبه با “روز” توضیح میدهد: “هر بار برای ملاقات می رفتیم از روی لباس بازرسی میکردند. مشکلی هم پیش نمی آمد اما دیروز یک خانمی که لباس فرم ماموران زندان را داشت به من گفت باید لباست را در بیاوری. هم من و هم مریم را مجبور کرد لباس هایمان را کامل درآوریم.گفت در غیر این صورت ملاقات نخواهد بود. ما هم دلمان نیامد برگردیم و بگوییم اصلا ملاقات نمی کنیم. عماد منتظر بود و نمی خواستیم این مساله به گوش عماد برسد. رفتیم اما رفتار بسیار زشت شان باعث شد اصلا چیزی هم از ملاقات نفهمیم. خودمان را خیلی کنترل کردیم و نگه داشتیم که عماد چیزی متوجه نشود”.

خانم طاهریان می گوید: “همان جا هم اعتراض کردیم اما هر کدام گردن دیگری انداختند. یکی گفت مامور مقصر بوده، مامور گفت مسئولش مقصر است و…”

سئوال میکنم:این مساله را پی گیری خواهید کرد؟ مادر عماد بهاور میگوید: “من قطعا می روم دادستانی و اعتراض میکنم. باید به من بگویند بعد از 4 سال که میرویم ملاقات و می آییم چرا باید چنین رفتاری با ما بشود. دیروز قلب من واقعا داشت می ایستاد. دچار تشنج شدم.باور نمیکردم چنین رفتاری بکنند. فکر میکنند ما کی هستیم، چکاره هستیم یا چه کاری میخواهیم انجام دهیم که چنین رفتار قبیحی با ما میکنند. میخواهم بدانم چه کسی به اینها اجازه چنین رفتار وقیحی را داده. با خانم غیرت، وکیل عماد هم صحبت خواهم کرد ببینم از نظر حقوقی و قانونی چه می توان کرد. بله قطعا پیگیری میکنم.”

فریده غیرت، حقوقدان و وکیل عماد بهاور در همین زمینه به “روز” میگوید: “من واقعا از این رفتار متاسف ام. به هیچ عنوان چنین چیزی در قانون نداریم، بازرسی بدنی ملاقات کننده در یک حد خیلی سطحی و ظاهری ممکن است انجام شود که ببینند چیزی برای زندانی همراه نمی برد و.. اما این رفتاری که با همسر و مادر عماد بهاور کرده اند و حتی آنها را مجبور کرده اند که لباس زیرشان را هم دربیاورند، رسما اهانت است. نه قانون چنین اجازه ای میدهد نه کسی می تواند چنین رفتار خلاف قانونی را تایید کند”.

او می افزاید: “خانم بهاور الان بیشتر از ۳ سال است که برای ملاقات پسرش می رود. خانم شفیعی هم همین طور برای ملاقات همسرش می رود. سئوال من این است که یک زن جوان و یک مادر چه داشته اند و تصور ماموران درباره آنها چه بوده که چنین کرده اند؟”

به گفته خانم غیرت “این رفتار چه درباره خانواده آقای بهاور باشد چه درباره خانواده آقای میرحسین موسوی و خانواده زندانیان سیاسی دیگر، کاملا خلاف قانون است و آنها می توانند اعلام جرم کنند و بگویند به ما اهانت شده و پی گیری قضایی بکنند. در واقع رسما هم اهانت شده و جای پیگیری قانونی هم دارد”.

پنجشنبه، دوم آبان دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با چنین نوع بازرسی بدنی مواجه شده بودند. نرگس موسوی، دختر کوچک میرحسین موسوی اعلام کرده بود که پس از ملاقات با والدین خود و به درخواست ماموران “به خانه امن اطلاعات که کنار منزل پدر و مادرم در پاستور است رفتیم که اطمینان حاصل آید که چیزی از خانه پدر و مادرمان برنداشته باشیم و غیر قانونی به خارج از زندان اختر منتقل نکرده باشیم که با درخواست کثیف و غیر متعارفی از این زندان بان روبرو شدیم. اول باورکردنی نبود اما باز با بی‌شرمی درخواست را تکرار کرد و حتی از ما خواست لباس زیر خود را در بیاوریم”.

او افزوده بود: “در پی ممانعت ما از در آوردن لباس ایشان به ما حمله ور شد و سیلی محکمی به گوش من و زهرا خواهرم زد. در تلاش بنده برای گرفتن دست ایشان برای جلوگیری از حمله‌های بیشتر با رفتار غیر انسانی او روبرو شدم که با وحشی‌گری تمام مچ دست من را گاز گرفت، وی پیاپی به ما حمله می‌کرد و وقتی آقای فروغی رئیس زندان بان ها را صدا کردیم ایشان البته عذر خواهی کرد اما هیچ پاسخی بابت این رفتار غیر اخلاقی خود نداشتند”.

از مادر عماد بهاور که دیروز پس از بازرسی نامتعارف، با فرزندش ملاقات کرده درباره وضعیت او سئوال میکنم. میگوید: “عماد حالش خوب است، او همیشه به ما روحیه می دهد و این بار هم میخواست که حکم اش را مجددا پی گیری کنیم و دوباره تقاضای اعاده دادرسی بدهیم. میخواهیم به این حکمی که اخیرا دادند یعنی حکم ۷ سال اعتراض کنیم. خیلی پی گیر است و قطعا ما هم پی گیری میکنیم چون آن هم روندی غیر قانونی داشت. قاضی رسما گفته بود ۵ سال اما در نهایت کردند ۷ سال. قبلا هم به شما گفته ام که قاضی چقدر تحت فشار بوده که حکم خودش را تغییر داده.”

 عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو ستاد میرحسین موسوی، از بازداشت شدگان پس از انتخابات ۸۸ است که ۲۳ خرداد ۸۸ بازداشت و ۷ مرداد ۸۸ و پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد.

 او سپس ۲۲ اسفند ۸۸ مجددا بازداشت و از سوی قاضی صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تایید شد. فریده غیرت، وکیل عماد بهاور همان زمان در مصاحبه با “روز” گفته بود که اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در نهضت آزادی سه اتهام موکل اش است که در مورد هر سه اتهام اشد مجازات و علاوه بر آن به عنوان مجازات تتمیمی ۱۰سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای وی در نظر گرفته شده‌است.

حکم آقای بهاور از سوی دیوان عالی کشور نقض شد. مادرش پیشتر به “روز” گفته بود: “پس از نقض حکم، پرونده را به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر فرستادند. آقای زرگر، قاضی این شعبه حکم ۵ سال حبس را برای عماد صادر کرد و هم از طرف قاضی و هم از طریق دفتر آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری به ما گفتند حکم شکسته و ۵ سال شده است. ما با وجودی که ۵ سال هم برای عماد زیاد است و اصلا او یک روز هم نباید زندان باشد اما خوشحال بودیم که به هر حال ۴ سال از محکومیت عماد گذشته و به زودی آزاد خواهد شد. خوشحال بودیم و تشکر هم کردیم. فکر میکردیم کار تمام است ولی حکم را که به خانم غیرت، وکیل عماد ابلاغ کردند گفتند شده است ۷ سال. من نمیدانم قاضی که قسم خورده قضاوت اش را درست انجام دهد آیا درست است نظرش این چنین تغییر کند؟ چقدر فشار روی او بوده که تغییر داده؟ چرا و به چه دلیل؟”