قیمت بنزین در آستانه ۴ رقمی شدن؟

نویسنده
نازنین کامدار

» جایگاه داران خبر دادند؛ دولتی ها تکذیب کردند

در حالیکه در بودجه سال ۹۳ کشور، جای رقم تعیین شده برای بنزین هنوز خالی است، دیروز شایعه توزیع بنزین آزاد از روز پنجشنبه، اول اسفند، به بهای ۱۰۵۰ تومان، با واکنش بازار خودرو و حمل و نقل رو برو شد؛ خبری که رئیس اتحادیه جایگاه داران آن را منتشر کرد اما پس از وی، سه مقام ارشد در وزارت نفت ناچار شدند برای فرونشاندن ابعاد و تاثیرات احتمالی این شایعه، آن را در بخش های خبری متعدد تکذیب کنند.

پیش از این نیز زمزمه افزایش قیمت بنزین آزاد تا سقف ۱۲۰۰ تومان، به عنوان یکی از اصلی ترین سناریوهای دولت روحانی اعلام شده بود، اما به اعتقاد کارشناسان، ابعاد امنیتی و اجتماعی این تغییر قیمت تا کنون منجر به توقف هر نوع اقدامی در این خصوص شده است.

با این حال، آنطور که خبرگزاری های داخلی ایران گزارش داده اند، روز گذشته، ناصر رئیسی‌فرد رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت سراسر کشور، در یک نشست خبری گفته است: “گمانه زنی‌ها حاکی از عرضه بنزین با دو نرخ جدید ۷۰۰ و ۱۰۵۰ تومانی است، ضمن اینکه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تمام جایگاهداران درخواست کرده است که خود را برای افزایش قیمت بنزین با دو نرخ جدید آماده کنند. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تمام جایگاهداران درخواست کرده است که خود را برای افزایش قیمت بنزین با دو نرخ جدید آماده کنند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تغییر نرخ جایگاه‌ها تنها با یک برنامه نویسی نرم افزاری می تواند تغییر نرخ را اعمال کند، جایگاهداران سوخت سراسر کشور هم تابع تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های جدید دولت و مجلس شورای اسلامی هستند. عرضه تک نرخی بنزین فساد و برخی از ناهنجاری را در حاشیه جایگاه های سوخت به حداقل کاهش می دهد”.

علاوه بر وی، بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور هم با اشاره به نشست ویژه روز یکشنبه هفته جاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان تهران با جایگاهداران برای افزایش احتمالی قیمت بنزین از اول اسفند ماه سال جاری، اعلام کرده: “علاوه بر جایگاه‌ها، شهرداری‌ها و برخی نهادهای دیگر برای افزایش احتمالی قیمت بنزین در آماده باش هستند. نشست هماهنگی بین جایگاهداران سوخت استان تهران و مسئولان و مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی تهران برگزار شده است. در این نشست، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از جایگاهداران درخواست کرد خود را برای افزایش قیمت بنزین از ابتدای اسفند ماه سالجاری آماده کنند. تاکنون سناریوهای قیمتی و ساز و کار عرضه بنزین به جایگاهداران اعلام نشده است با این وجود، شنیده های جایگاهداران هم از افزایش قیمت بنزین به ۷۰۰ و ۱۰۵۰ تومان حکایت دارد اما این سناریوها رسما توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام نشده است. علاوه بر جایگاهداران سوخت، شهرداری‌ها و برخی نهادهای دیگر در آماده باش برای افزایش قیمت بنزین هستند، از روز گذشته با تمامی جایگاهداران سوخت برای افزایش احتمالی قیمت بنزین از ساعت ۲۴ بامداد پنج شنبه یکم اسفند ماه مذاکره و اطلاع رسانی را آغاز کرده‌ایم”.

وی افزوده است: “از مردم می خواهیم که با جایگاهداران در صورت هرگونه افزایش قیمت بنزین همکاری کنند. با جایگاهداران سراسر کشور هم مذاکره و گفتگو کرده‌ایم که رفتار مناسب در برابر مردم داشته باشند”.

بر اساس این گزارش، شنیده ها از اعلام آماده باش نیروی انتظامی برای برخورد با معترضان احتمالی قیمت های بنزین در روزهای آتی حکایت می کند.

با این حال، دولت بلافاصله پس از پخش اخبار در خصوص عرضه بنزین ۱۰۵۰ تومانی و اعلام قیمت از سوی مسئولان انجمن های جایگاه داران، در سه نوبت خبر افزایش بهای بنزین را تکذیب کرد.

به نوشته ایرنا، نخستین فردی که خبر افزایش بنزین از شامگاه پنجشنبه را تکذیب کرد، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت بود.

اکبر نعمت اللهی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه” شایعه افزایش قیمت بنزین از اول اسفند ماه صحت ندارد”، گفت: “در نشست روز جاری (دوشنبه)حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با مسوولان وزارت نفت هیچ مذاکره ای برای افزایش قیمت بنزین صورت نگرفته است. برخی رسانه ها امروز(دوشنبه) اخباری را مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی از روز پنجشنبه(اول اسفندماه) مطرح کردند که چنین ادعایی، واقعیت ندارد. در این نشست محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز حضور داشت. روحانی صبح دیروز به طور سرزده از وزارت نفت بازدید و با وزیر نفت و ۳۰ تن از مدیران و معاونان صنعت نفت در ساختمان وزارت نفت دیدار کرد. در نشست روز جاری رییس جمهوری با مسوولان وزارت نفت، هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی، انجام نشده است. وزارت نفت برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی از اول اسفندماه نداشته و تاکنون هیچ دستور و ابلاغی نیز از طرف این وزارتخانه برای آمادگی جایگاه های عرضه سوخت برای افزایش حامل های انرژی صادر نکرده است. دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های مختلف انرژی، ۱۲ کارگروه تخصصی ستاد هدفمندسازی یارانه ها را تشکیل داد که کارگروه ویژه انرژی به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت تشکیل شده است”.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم آنطور که “فارس” گزارش داده، خبر افزایش ناگهانی قیمت بنزین را تکذیب کرده و گفته است: “ابدا درباره افزایش قیمت هیچ فرآورده‌ای در سال جاری ابلاغیه‌ای به وزارت نفت نرسیده و حتی صحبتی هم در این باره با وزارت نفت نشده است.هرگونه افزایش قیمت بنزین در سال جاری را به شدت تکذیب می‌کنم”.

 او افزوده: “ما درباره افزایش قیمت بنزین چیزی به جایگاه‌داران ابلاغ نکرده‌ایم؛ چراکه تا این لحظه چیزی به ما ابلاغ نشده است که بخواهیم آن را به جایگاه‌داران منتقل کرده یا ابلاغ کنیم”.

 خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت هم هرگونه افزایش احتمالی قیمت بنزین از روز پنجشنبه را تکذیب و البته تاکید کرده که در آینده نزدیک اطلاع رسانی در خصوص قیمت های جدید سوخت صورت خواهد گرفت.