مخالفت مقام نظامی با سفر یک گروه موسیقی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» جزایری تهدید به "برخورد" کرد

پس از انتشار خبر سفر یک گروه موسیقی امریکایی به ایران، یکی از مقامات ارشد نظامی در جمهوری اسلامی در واکنش به این موضوع با ادعای اینکه کسی در ایران منتظر این گروه موسیقی نیست، تهدید کرد “جامعه ایران” با این گونه حرکات “برخورد خواهد کرد.”

معاون امور بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح کشور طی اظهاراتی درمیان اعضای این ستاد درباره سفر یک گروه ارکستر امریکایی به ایران گفت: “در جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کس منتظر چنین گروهی نخواهد بود.”

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری همچنین ادعا کرد که امریکا با “تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای، بهره‌گیری خصمانه هالیوود و ساخت فیلم‌های ضداسلامی و ضدایرانی، بسیج رسانه‌ای علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اسلامی، تولید برنامه‌های رادیویی، استفاده گسترده از موسیقی، مد، طنز، هنر، سرگرمی و دهها ابزار، شیوه ‌و تاکتیک، جنگ‌ همه‌جانبه‌ای علیه اسلام عزیز به راه انداخته است.”

وی با تاکید بر اینکه “هم اکنون جمهوری اسلامی ایران درگیر یک جنگ بزرگ نرم تحمیلی از طرف آمریکا است” همچنین تهدید کرد: “در شرایطی که آمریکایی‌ها تهاجم نسبت به ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند، بدیهی است که جامعه ایران در اوج بی‌اعتمادی و با بدبینی کامل نسبت به این‌گونه تحرکات دیپلماسی فرهنگی ایالات متحده آمریکا که با هماهنگی وزارت خارجه این کشور و یکی از اتاق‌های فکر و مؤسسات مطالعاتی ضدایرانی سامان داده می‌شود، برخورد خواهد کرد.”

خبر سفر گروه ارکستر سمفونیک پیتسبورگ امریکا نخستین بار در دی ماه سال جاری منتشر شد. شبکه ایران، سایت خبری متعلق به موسسه مطبوعاتی ایران ارگان رسمی دولت به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس خبرداده بود که این گروه قرارست برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر به ایران سفر کند.

البته مدتی بعد علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر این خبر را تکذیب کرد و گفت: “دعوت از رهبران ارکسترهای سمفونیک کشورهای مختلف و دبیرهای فستیوال‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که ما هر ساله پیش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما تا این لحظه هیچ تصمیمی در مورد حضور این هیأت آمریکایی گرفته نشده است.”

۳۰ دی ماه نیز روزنامه شرق در گزارشی به این موضوع پرداخت و به نقل از یکی از دست اندرکاران ارکستر پیتسبورگ نوشت: “گفت و گوها برای برپایی تور موسیقایی ما در سپتامبر ۲۰۱۴ در حال انجام است و مراحل ابتدایی خود را پشت سر می گذارد. البته جزییات این برنامه هنوز تا این لحظه مشخص نشده. در هرحال خوشحال خواهیم شد در صورت امکان این پروژه پیشنهادی عملی شود.”

در همین حال پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی سفر این گروه را یک شایعه خواند اما افزود: “ماهم شایعه حضور آنها را شنیده ایم و به همین دلیل قرار است جلسه ای برگزار شود تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. در این جلسه قرار است به این موضوع رسیدگی شود که اگر ارکستر سمفونیک پیتسبورگ یا گروه هایی مانند آن بخواهند در ایران اجرا داشته باشند ما باید چه سیاست یا برنامه ریزی در مورد آنها داشته باشیم.”

واکنش همراه با تهدید معاون ستاد کل نیروهای مسلح، در حالی که هنوز سفر این گروه موسیقی امریکایی به ایران قطعی نیست در شرایطی در رسانه های متعلق به سپاه و منتقد دولت منتشر و برجسته شده است که هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس از اختلافات میان دولت و سپاه پاسداران خبرداده بودند.

از جمله روح الله حسینیان یکی از چهره های امنیتی عضو مجلس که همزمان با حکم آیت الله خامنه ای ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را نیز برعهده دارد، شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن طی اظهاراتی در حوزه علمیه تهران از مخالفت دولت حسن روحانی با سفر یک گروه نظامی به ایران خبرداده و گفته بود که”هفته گذشته در مجلس شایعه شد که سفارت آمریکا در نیویورک مطلع شده که گروهی قرار است از یکی از کشورهای مخالف آمریکا به ایران سفر کند و دعوت از طرف سپاه صورت گرفته است. نامه‌ای به سپاه نوشتند و از این نهاد خواستند که مسافرت این افراد را به تعویق بیندازند. اما سپاه به حرف‌شان اعتنایی نکرد و فرمان آنها را زیر پا گذاشت و از آنان دعوت کرد. این چه برخوردی است که انجام می‌دهند؟ مگر ما در دوران شاه هستیم که بگویند این افراد بیایند و یا نیایند.”

همزمان برخی از اعضای سابق سپاه پاسداران که هم اکنون تحت عنوان “نماینده” در مجلس شورای اسلامی حضور دارند از مخالفت دولت حسن روحانی با برگزاری رزمایش های موشکی سپاه پاسداران خبرداده و از این موضوع انتقاد کرده بودند.

 این برای نخستین بار نیست که سفر گروه های فرهنگی و هنری امریکایی به ایران تحت الشعاع مسایل سیاسی و اختلافات جناحی در جمهوری اسلامی قرار می گیرد. در اسفندماه سال ۱۳۸۷ نیز گروهی از اعضای آکادمی اسکار به دعوت خانه سینما به ایران سفر کردند که این سفر با واکنش های تهدید آمیز اصولگرایان تندرو مواجه شد.

حسین شریعتمداری نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان در سرمقاله این روزنامه ضمن انتقادهای تند از حضور این هیات هنری در کشور، سفر اعضای آکادمی اسکار در ایران را یک حرکت و سفر سیاسی از سوی آمریکا خوانده بود.

مدیرمسئول کیهان در مقاله خود ضمن حمله به خانه سینما و سینماگران ایرانی دعوت کننده از این هیات پرسیده بود: “چه کسانی از آنها دعوت کرده اند؟ چه کسانی به آنها ویزا داده اند؟ چه کسانی میزبانی آنان را برعهده گرفته اند؟ چه کسانی با برنامه اعلام شده این هیات یعنی انتقال تجربیات سینمایی آنها به سینماگران ایرانی- با توجه به سوابق ضد دینی و ضد ایرانی آنان- موافقت کرده اند؟!”

 محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون تندرو نیز با ادعای اینکه “آمریکاییها قبل از این اعلام کرده بودند که از طریق ارتباط با هنرمندان و ورزشکاران ارزش های اسلامی را تخریب خواهند کرد” گفته بود: “نباید اجازه دهیم دشمنان با این نقشه های خزنده و شیطانی خود یک قدم جلو آمده و برای مردم مزاحمت ایجاد نمایند؛ زیرا خطر اصلی از همین جا آغاز می شود.”