زندانیان سنی را ۴ بار پای چوبه دار بردند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» به اتهام هواداری از گروه های سلفی

خانواده های ۴ زندانی سنی که روز شنبه از زندان رجایی شهر به مکان نامعلومی منتقل شده بودند در مقابل زندان قزل حصار تحصن کرده اند. آنها که پیش از این در مصاحبه با “روز” از احتمال اجرای حکم اعدام این ۴ زندانی سخن گفته بودند، حالا خبر از ادامه اعتصاب غذای این زندانیان می دهند و می گویند طی چند روز گذشته ۴ بار فرزندانشان را پای چوبه دار برده و بازگردانده اند.

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی، زندانیان سیاسی اهل سنت هستند که به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی متهم و به اعدام محکوم شده اند. آنها در حالی به ترور دو روحانی اهل سنت متهم شده اند که هنگام ترور، از چند ماه قبل در زندان اطلاعات سنندج زندانی بودند. حکم اعدام این ۴ نفر به گفته خانواده ها شان به همین دلیل از سوی دیوان عالی کشور نقض اما در نهایت به اتهام محاربه از طریق هواداری گروههای سلفی، تایید و به شعبه اجرای احکام ارسال شد.

حبیب الله احمدی، پدر حامد احمدی در مصاحبه با “روز” می گوید که این ۴ زندانی اهل سنت در حال حاضر در زندان قزل حصار زندانی هستند اما مسئولان قول داده اند آنها را به زندان رجایی شهر برگردانند: همان روز که گفتند جابجا کرده اند و ما نگران بودیم که حکم را اجرا کنند، به ما گفتندآنها را به زندان اوین برده اند. ما رفتیم جلو زندان اوین اما کارکنان زندان به ما گفتند که شما را الکی اینجا فرستاده اند. آنها را به اینجا نیاورده اند. ما برگشتیم زندان رجایی شهر و تا صبح مقابل رجایی شهر بودیم ولی هیچ جوابی به ما ندادند، فقط گفتند اینجا نیستند یا برده اند اوین یا قزل حصار. رفتیم جلو قزل حصار، گفتند آنجا نیستند. برگشتیم رجایی شهر، در نهایت گفتند برده اند قزل حصار. رفتیم قزل حصار، شیفت نگهبان ها عوض شده بود گفتند آورده اند اینجا. ما هم تحصن کردیم و گفتیم تا وضعیت بچه های ما مشخص نشود اینجا تحصن می کنیم. بعد مسئولان قزل حصار گفتند که قرار بود دیشب اعدام شوند ولی دستور آمد که اعدام نشوند و متوقف شد. تا پای چوبه دار هم برده بودند بچه ها را.

او می افزاید: ما تحصن مان ادامه داشته تا امروز که نکند در بی خبری مااعدام کنند. امروز نصیری پور، قاضی اجرای احکام اوین به ما گفت که آنها را منتقل می کنند به رجایی شهر. بعد از ما خواست تحصن مان را پایان دهیم. برگشتیم جلو قزل حصار ولی خانواده ها گفتند ماموران آمده اند گفته اند حق ندارید اینجا بنشینید.

پدر حامد احمدی از ادامه اعتصاب غذای فرزندش و سه هم پرونده ای دیگر او سخن می گوید: امروز بچه ها تماس گرفتند، همچنان در اعتصاب غذا هستند. در خواست شان این است که حکم شان نقض شود و دادگاه علنی برگزار کنند. دفعه قبل هم که در همین زندان قزل حصار بودند دست به اعتصاب غذا زدند. ۷۵ روز اعتصاب بودند تا منتقل شان کردند به رجایی شهر و اعتصاب را شکستند. الان هم می گویند تا حکم شان نقض نشود اعتصاب را ادامه خواهند داد.

به گفته او طی روزهای گذشته این ۴ زندانی اهل سنت را۴ بار پای چوبه دار برده و برگردانده اند: بچه ها گفتند که ۴ بار آنها را برده اند پای چوبه دار و برگردانده اند. وضعیت شان هم اصلا خوب نیست امروز که زنگ زدند صدای شان خیلی گرفته بود و ضعیف. اصلا صدای شان در نمی آمد. به ما هم می گفتند جلوی زندان بنشینید، نروید، شما بروید ما را اعدام می کنند. خیلی نگران بودند. ما هم نگران بچه ها هستیم، وضعیت روحی شان هم خوب نیست ۴ بار تا پای مرگ برده و برگردانده اند، این شکنجه روحی خیلی بدی است که قابل تصور هم نیست.

حبیب الله احمدی می افزاید: پیش خدابخشی، معاون دادستان هم رفتیم گفت فعلا قصد اجرای حکم را نداریم. اما خب ما نگران هستیم و نمی دانیم چه باید بکنیم. فعلا هم منتظریم ببینیم منتقل می کنند به رجایی شهر یا نه. ما را سر کار گذاشته اند یا واقعا منتقل می کنند. این چند روز هم جلوی زندان خوابیدیم و خیلی سخت گذشت با دلهره و استرس و نگرانی که نکند الان بگویند اعدام کردند و.. الان هم واقعا نمی دانیم چه می خواهند بکنند. تعدادی از خانواده ها به خانه برگشته اند و ما منتظریم ببینیم چه زمانی به رجایی شهر منتقل می کنند.

او سپس خبرمی دهد که بعد از ۵ سال فرزندش و هم پرونده ای های او توانسته اند برگه وکالت نامه امضا و وکیل اختیار کنند: در تمام این مدت از داشتن وکیل محروم بوده اند، در دادگاه هم اجازه دفاع از خود نداشتند و قاضی در ده دقیقه حکم اعدام را صادر کرده بود اما امروز وکالتنامه برای آنها فرستاده شد و ما از این جهت خیلی خوشحال ایم و امیدواریم با نقض حکم و اعاده دادرسی موافقت شود و یک دادگاه علنی برگزار کنند تا پرونده بچه های ما مجددا رسیدگی شود.

پیش از این خواهر حامد احمدی به “روز” گفته بود که: نه در پرونده اعترافی دارند نه چیزی. اهل سنت هستند تبلیغ عقیده خودشان را می کردند هیچ فعالیت سیاسی نداشتند و ندارند. نه سابقه ای داشتند نه چیزی. حتی در عموم شهر سنندج اینها را به عنوان ادم های خیلی خوبی می شناختند. فقط عقیده شان را تبلیغ می کردند و تنها فعالیت شان همین بود. هر چیزی که گفته اند دروغ محض است. حتی اعتراف دروغ هم نتوانستند از اینها بگیرند. در دادگاه ۱۰ دقیقه ای هم حتی اجازه دفاع نداشتند حتی وکیل هم نداشتند. هیچ وقت هیچ وکیلی نداشتند.

طی روزهای گذشته احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به صادیق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواستار تجدیدنظر در حکم اعدام این ۴ زندانی اهل سنت شده و نوشته است که “ریاست‌ها و مسئولیت‌ها دائمی نیست بلکه گذراست و آنچه ماندنی است اثرات خیر و شر اعمال است که جاودان و ابدی است. بنابر این مقدمه واضح و بدیهی، اینجانب از باب خیرخواهی به شما توصیه می‌کنم احتیاط کنید. احتیاط در صدور و احتیاط در اجرای احکام شدید قضایی و در رأس همه آنها حکم اعدام”.

او در این نامه که سایت کلمه منتشر کرده افزوده: “آتش جنگ شیعه و سنی در منطقه شعله‌ور شده است و سوژه اصلی محرکان این جنگ برخورد دولت شیعی عراق با اهل سنت و احساس بی‌توجهی به حقوق آنان می‌باشد. به یقین اجرای حکم اعدام چهار نفر از زندانیان اهل سنت کردستان می‌تواند فتنه جنگ شیعه و سنی را عمیق‌تر نماید و ضایعات جبران‌ناپذیری را برای اسلام و مسلمین و دیگر مردم منطقه به بار آورد.”

احمد منتظری اضافه کرده: “امیدوارم شما هم این احکام اعدام را برای تجدیدنظر به دادگاهی عالی در حوزه علمیه قم و یا شعبه دیگری از دیوان عالی کشور که به اعتدال نزدیک باشد بسپارید تا به این احتیاط مؤکد اسلام عمل کرده باشید”.