کاهش ۴۰ درصدی واردات نفت توسط هند

نویسنده

» گزارش رویترز

نیدهی ورما

واردات نفت خام هند از ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد، چرا که بزرگترین مشتری نفت تهران، ام آر پی ال، دچار کمبود کشتی است و فاقد بیمه های لازم برای حمل نفت است.

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه محدود ساختن صادرات نفت ایران، که به منظور تغییر سیاست جمهوری اسلامی در زمینه برنامه هسته ای این کشور انجام شده ، از اول ماه ژوئیه تشدید شده است.

با ممنوعیت اعمال شده بر شرکت های بیمه بزرگ برای بیمه کردن کشتی های نفتی ایران، پالایشگاه های هند، که بزرگترین مشتریان نفت ایران پس از چین به حساب می آیند، به دنبال یافتن بیمه و ناوگان کشتی کافی برای حمل نفت به هند هستند.

گزارشات رسیده نشان دهنده آن است که هند ۲۰۱۸۶۰ بشکه نفت در ماه ژوئیه ازایران وارد کرده است که این رقم در ماه ژوئن ۳۴۶۰۰۰ بشکه در روز و در ماه ژوئیه سال گذشته ۳۳۸۹۰۰ بشکه در روز بوده است.

ایران در حال حاضر به مقام پایین تری در گروه صادر کنندگان نفت در جهان نزول کرده و جای خود را به عراق داده است که اکنون در مقام دوم قرار دارد. این موقعیت تا حدی به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران حاصل شده است.

هند، که چهارمین وارد کننده نفت خام در دنیاست، در ماه ژوئن مشمول معافیت شش ماهه آمریکا از جرایم مربوط به تحریم خرید نفت ایران شد و به طور مستمر از واردات خود از ایران کاسته است.

هند تنها برخی از پالایشگاه های دولتی را مجاز به خرید نفت از ایران کرده است تا با استفاده از کشتی های ایرانی و بیمه هایی که هند در اختیار آن می گذارد به وارد کردن نفت ادامه دهند، چرا که ترجیح می دهد از ناوگان کشتی های هندی و بیمه کنندگان داخلی استفاده کند. پالایشگاه های خصوصی هند نیازی به دریافت مجوز برای استفاده از کشتی های ایرانی ندارند.

کاهش واردات از ایران، هند را به ششمین منبع تامین نفت هند تبدیل کرده است؛ ایران قبلا مقام سوم را در ماه ژوئن و مقام چهارم را در سال گذشته در میان صادرکنندگان نفت به هند قرار داشت.

کمبود واردات نفت از ایران، توسط کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین می شود که این آخری به چهارمین تامین کننده نفت هند بدل شده است.

پالایشگاه های دولتی هند واردات خود از نیجریه را افزایش داده اند درحالیکه بخش خصوصی به آمریکا لاتین روی آورده است.

اسار اویل، شرکت نفتی خصوصی هندی، قراردادی برای واردات ۱۲ میلیون بشکه نفت از کلمبیا به امضا رسانده است.

واردات نفت از ایران در فاصله ژانویه تا ژوئیه سال جاری ۳.۲ درصد کاهش یافته است.

کل واردات نفتی هند نسبت به سال گذشته رشد معادل ۲.۹ درصد را نشان می‌دهد.

در ماه ژوئیه شرکت اسار اویل هند به بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بدل شد؛ مقامی که قبلا متعلق به شرکت پالایش و پتروشیمی ماگالور بود، که در ماه ژوئیه تنها یک پنجم میزان پیش بینی شده نفت از ایران وارد کرد. شرکت پالایش و پتروشیمی ماگالور در جستجوی جایگزینی برای ایران است.

شرکت دولتی هندوستان پترولیوم نیز تنها یکی از دو قرارداد خود را در ماه ژوئیه اجرا کرد و به این ترتیب خرید ماهیانه آن با کاهشی معادل ۶۴ درصد به ۲۳۰۰۰ بشکه در روز رسید.

واردات اساراویل در ماه ژوئیه یک سوم اضافه و به ۱۵۴۰۰ بشکه در روز رسید.

Bottom of Form

منبع: رویترز– 22 اوت 2012