تبریک ۴۰ میلیونی به خاطر خرید مدرک ۴۰۰ دلاری

نویسنده
نازنین کامدار

» بیماری مسری "جعل مدرک" در اطرافیان احمدی نژاد

انتشار آگهی های گران قیمت در روزنامه های کثیر الانتشار ایران که طی آن حمید بهبهانی، وزیر معزول کار از طرف کارمندان شرکت ملی نفتکش ایران به خودش به خاطر خرید یک مدرک قلابی با عنوان”استاد نمونه بین المللی” تبریک گفته بود، با واکنش گسترده و انتقاد آمیز رسانه ها درباره ریخت و پاش های دولتی مواجه شد.

این آگهی گران قیمت درحالی به نام کارمندان شرکت ملی نفتکش ایران در روزنامه هایی چون ایران و جام جم به چاپ رسیده که خبرآنلاین از کسری بودجه این شرکت که بهبهانی از سوی احمدی نژاد و پس از عزل به ریاست آن گمارده شد، خبر داده است.

این حالی است که موسسه اعطاء کننده این گواهی به حمید بهبهانی، با وجود آنکه از نام محل استقرار خود استفاده می کند، اما هیچ ارتباطی به دانشگاه کمبریج بریتانیا ندارد و هر فردی در جهان می تواند با پرداخت مبلغ 25 هزار دلار، گواهی مشابهی از این موسسه دریافت کند.

 سایت های داخلی روز گذشته درباره چاپ این آگهی در روزنامه های ایران و جام جم چنین نوشتند: “شرکت ملی نفتکش ایران به بهانه واگذاری مدال طلا و گواهی‌نامه تحقیقاتی و بین المللی یک موسسه خارجی به مدیرعامل خود (حمید بهبهانی وزیر سابق راه)، آگهی‌های میلیونی به روزنامه‌ها سفارش داده است. آگهی‌های تمام رنگی شرکت ملی نفتکش ایران در برخی از روزنامه‌های کثیر الانتشار کشور همچون روزنامه ایران و جام جم چشم هر خواننده ای را به خود جلب می کند.در این آگهی که در روزنامه‌های کثیر الانتشار صبح ایران به صورت نیم صفحه منتتشر شده است، تصاویری از مدال طلا و گواهی نامه تحقیقاتی و بین المللی کمبریج انگلستان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تیتر درشت وجود دارد”.

در متن این آگهی‌ها آمده است: “جناب آقای دکتر حمید بهبهانی مشاور محترم رئیس جمهور و مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، با خرسندی و تهنیت فراوان دریافت گواهی جامع از سوی مرکز مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی و بین المللی بیوگرافی کمبریج انگلستان به عنوان استاد نمونه (اینترنشنال پروفشنال سال 2012 میلادی) که به پاس پژوهش، تحقیق و توسعه در حوزه مهندسی عمران از میان نفرات برتر دانشگاه های بین المللی جهان به جنابعالی اهدا گردیده را حضورتان صمیمانه تبریک عرض می نمائیم. هیات مدیره و کارکنان شرکت ملی نفتکش”.

خبرگزاری مهر درباره قیمت این آگهی ها می نویسد: “تماس با بخش آگهی‌های روزنامه‌ها نشان می دهد که هزینه انتشار آگهی در صفحه 4 این روزنامه حدود 19 میلیون و 200 هزار تومان و در صفحه 4 روزنامه جام جم 20 میلیون و 400 هزار تومان است. از سوی دیگر باید به این موضوع اشاره کرد که شرکت ملی نفتکش ایران یکی از مردمی‌ترین شرکت‌های نفتی و اقتصادی کشور است به طوری‌که 100 درصد سهام این شرکت به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، تامین اجتماعی و کشوری واگذار شده است. ذکر این نکته ضروری است در حالی شرکت ملی نفتکش ایران اقدام به هزینه چاپ این آگهی تبلیغاتی میلیونی در روزنامه ها می کند که به گفته نادر ظهوری رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی در خلیج فارس، در یکسال گذشته 30 نفر از کارکنان این مجموعه به دلیل مشکلات اقتصادی تعدیل شده‌اند”.

 با مراجعه به پایگاه اینترنتی این موسسه مشخص می شود که مرکز بین‌المللی زندگی‌نامه‌ها یا همان
International Biographical Centre “ متعلق به شرکت انتشاراتی ملزوز است و نام کمبریج تنها به این دلیل در گواهی های پولی این موسسه ذکر شده که مقر این موسسه در شهر کمبریج قرار دارد.
این موسسه که در ازای دریافت مبلغ 260 دلار مدرک علمی “استاد نمونه” و به ازای 196 دلار “مدال طلا” به علاوه 10 پوند هزینه پست دریافت می کند، از سوی وزارت علوم به عنوان یک شرکت قلابی و مدارک آن نامعتبر محسوب شناخته می شود.

هرکس می تواند با مراجعه به صفحه سفارش های این شرکت از این موسسه بخواهد که در ازای دریافت مبالغ مذکور و به میزان هزینه ای که می کند، گواهی علمی دریافت کند.

یادآور می شود، حمید بهبهانی وزیر کار عزل شده دولت نهم محمود احمدی نژاد که به عنوان بی کفایت ترین عضو کابینه، قبل از بقیه وزرا برکنار شد، به دلیل اینکه استاد راهنمای محمود احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت بوده، از توجه ویژه وی برخورداراست.

او پس از برکناری و با وجود نداشتن حتی یک روز تجربه کاری در حوزه نفت و پالایش به عنوان رئیس شرکت ملی نفتکش ایران منصوب شد و کماکان در این سمت باقی است.

 علاوه بر بهبهانی، محمد رضا زاهدی، وزیر علوم دولت نهم نیز از همین موسسه و البته با هزینه ای کمتر، مدرکی یک درجه نازل تر خریده است.

محمد رضا زاهدی که خود را “نابغه ریاضی” می داند و بارها ادعا کرده چند فرمول ریاضی به نام اش ثبت شده، از همین موسسه مدرک قلابی خریده بود و در جلسه استیضاح اش به آن استناد کرد.

زاهدی با سفارش یک مدرک 195 دلاری، خود را فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد معرفی کرده بود.

علاوه بر این دو وزیر، علی کردان وزیر معزول و متوفی کشور دولت احمدی نژاد هم که به دلیل جعل مدرک و شیوه ناشیانه آن، اقدامش به “کردانیسم” شهرت یافته در این زمینه پیشتاز بوده است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی نژاد هم که سالها خود را “دکتر رحیمی” معرفی می کرد، پس از آنکه نمایندگان مجلس فاش کردند او مدرک لیسانس خود را از داشگاه آزاد، آنهم با پرداخت رشوه خریده است و هرگز دکترا نداشته، به دستور احمدی نژاد از دکتر نامیدن خود کوتاه آمد.

همچنین شائبه هایی درباره جعلی بودن مدارک تحصیلی کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی نژاد وجود دارد.