‏400 میلیارد تومان برای خرید رای‏

نویسنده
جواد ملک‌زاده

» طرح انتخاباتی احمدی نژاد در روستاها

در حالیکه درست یک ماه و یک روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم مانده، دولت احمدی‌نژاد همچنان از برنامه‌های جدیدی برای توزیع پول بین اقشار مختلف مردم پرده‌برداری می‌کند. آخرین نمونه از این دست، اعلام توزیع ناگهانی 400 میلیارد تومان بین حدود 5 میلیون روستایی است که به هرکدام از آنها قرار است تحت عنوان “دومین مرحله سود سهام عدالت” 80 هزار تومان پرداخت شود.

در همین ارتباط سردبیر روزنامه “آفتاب یزد” دیروز در سرمقاله این روزنامه با لحنی که کمی شوخی به نظر می‌آمد، خواستار به تعویق افتادن انتخابات شد و دلیل این درخواست را، تحقق وعده‌هایی ذکر کرد که در روزهای اخیر افزایش یافته و تعویق انتخابات باعث بهره‌مندی بیشتر مردم از این مزایا می‌شود. این روزنامه در این زمینه به وعده‌هایی همچون پرداخت کلیه مطالبات فرهنگیان، افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان، به‌کارگیری نظام جدید پرداخت دستمزد کارکنان دولت و افزایش حقوق کارکنان مشمول نظام هماهنگ نیز اشاره کرده بود.

اما ماجرا جدی‌تر از این حرف‌هاست؛ چرا که همین دیروز مشخص شد اندوخته‌های احمدی‌نژاد برای توزیع در آخرین هفته‌های نزدیک به انتخابات، به این زودی‌ها تمام‌شدنی نیست و 400 میلیارد تومان از این اندوخته‌ها نیز برای جلب رای بیش از پنج میلیون روستایی در نظر گرفته شده است.

احمدی‌نژاد چندی پیش در اسلامشهر وعده داده بود که با اجرای طرح تحول اقتصادی، به هر نفر 50 تا 70 هزار تومان پرداخت خواهد کرد. این وعده داشت با تکذیبیه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگشت می‌خورد که رئیس سازمان خصوصی‌سازی دیروز از پرداخت 80 هزار تومان به هر روستایی خبر داد تا این پیام را به مخاطبان روستایی دولت نهم منتقل کرده باشد که این‌طور نیست که پرداختی در کار نباشد.

اظهارات کردبچه در خصوص پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت از روز نوزدهم اردیبهشت ماه، به سرعت در تریبون‌های نزدیک به دولت نهم بازتاب یافت؛ بی‌اعتنا به اینکه مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت این خبر را رد و دست‌کم به یک هفته بعد موکول کرده است.

محمدجواد شیخ، مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت، در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد که: “روستاییانی که از سال 86 جزء دریافت‌کنندگان سهام عدالت بودند، از تاریخ 26 اردیبهشت‌ماه می‌توانند فیش‌های خود را از بانک‌های سپه، صادرات، پست‌بانک و کشاورزی دریافت کنند.”

وی در عین حال در لابه‌لای سخنانش به نکته‌ای اعتراف کرد که مقصود انتخاباتی دولت از پرداخت سود سهام عدالت روستاییان در آستانه انتخابات را واضح‌تر از قبل به نمایش می‌گذارد.

او فاش کرد که در این دوره، به جای شرکت تعاونی سهام عدالت، فیش‌های سود سهام عدالت مستقیما در اختیار بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد و این یعنی سرپرست هر خانوار روستایی برای دریافت سود موعود باید شخصا به ساختمان بخشداری یا فرمانداری مراجعه کند.

البته مشخص نیست که در این مراجعه، علاوه بر فیش 80 هزار تومانی سود سهام هر نفر، چه چیزهای دیگری در اختیار روستاییان قرار داده خواهد شد؛ ولی گفته می شود جزوه‌های توجیهی وعده‌های آتی احمدی‌نژاد، گزارش خدمات دولت نهم در آن منطقه و بخش و شهرستان و دیگر اقلام تبلیغاتی ستاد احمدی‌نژاد که این روزها در تیراژ میلیونی در حال توزیع است، نیز به روستاییان داده خواهد شد.

 

پرداخت‌های جدید دولت

 

علاوه بر وعده‌هایی که وزیرآموزش و پرورش در هفته‌های اخیر به معلمان داده یا خود احمدی‌نژاد در چند هفته اخیر در سفرهای استانی‌اش اعلام کرده و یا سیمای جمهوری اسلامی به نام گزارش کار دولت نهم به مردم در حوزه وزارت راه و ترابری، وزارت صنایع و معاون و دیگر حوزه‌ها پخش می‌کند، چند مورد پرداخت یا وعده پرداخت جدید هم دیروز مطرح شد تا توسط رسانه‌های حامی دولت توزیع شود.

پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک به حدود ۱۱ میلیون نفر از جمله بازنشستگان کشوری و لشکری، پرسنل نیروهای مسلح و کارکنان دولت نیز از جمله وعده‌های اخیر است؛ که در این میان به نظر می‌رسد حواله خادمان مساجد نقد شده و آنطور که سرپرست موسسه عمران مساجد سازمان اوقاف خبر داده، به 28 هزار نفر از این قشر اعلام شده که تا پایان همین هفته برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه کنند.

اما یکی از جدیدترین و در عین حال عجیب‌ترین موارد، وعده یک مقام دولتی استان فارس برای اعطای یک هفته‌ای وام ازدواج به جوانان است. این وعده در حالی مطرح ‌شد که وام‌های ازدواج از عید فطر سال گذشته قرار بود به 4 میلیون تومان افزایش یابد، اما طبق گزارش‌های متعدد رسانه‌ای، این وام‌ها در اکثر موارد انجام نشده و پس از مدتی کوتاه، به کلی متوقف شده است.

اما این مقام دولتی با اشاره به پرداخت یک هفته‌ای وام قرض‌الحسنه از سوی بانک ملی به زوج‌های جوان، خبر داده که این کار در حال حاضر در شش استان قم، اصفهان، خراسان جنوبی، گیلان، خوزستان و مرکزی در حال انجام است. او در عین حال وعده داده که از روز دوم خرداد، در بقیه استان‌های کشور نیز تسهیلات 4 میلیون تومانی به زوج‌های جوان پرداخت خواهد شد.

اما رفع توقف پرداخت وام 4 میلیون تومانی ازدواج و پرداخت یکباره آن در یک ماه منتهی به انتخابات، تنها خبر شگفتی‌آور این روزها نیست. بلکه شاید جالب‌تر از آن، داستان توزیع مرغ و برنج و روغن مجانی بین مجریان انتخابات باشد؛ خبری که یک روزنامه رسمی آن را اعلام کرده است.

روزنامه “جمهوری اسلامی” دیروز در ستون “جهت اطلاع” خود خبر داد که: “همزمان با گرامیداشت روز کارگر و روز معلم و روز پرستار به هر یک از کارکنان استانداری و فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه استان ایلام مقادیر قابل توجهی برنج روغن مرغ و چای داده شده است.”

این روزنامه اصولگرا که مخالف احمدی‌نژاد است، در عین حال نوشته: “این اقدام موجب شد مردم منطقه در محافل خصوصی از همدیگر بپرسند این مناسبت‌ها چه ربطی به کارکنان ارگان‌های تابعه وزارت کشور دارد. لابد دریافت‌کنندگان هم می‌گویند ای کاش همیشه انتخابات باشد!”