مرگ ۴۰۵۵ نفر بر اثر خودکشی در یک سال

نویسنده
نازنین کامدار

» آماری تکاندهنده از غمگین ترین کشور جهان

پیش از این برآوردهای موسسات نظرسنجی معتبری همچون “گالوپ” نشان داده بود که ایرانیان طی سال های اخیر به دلیل تحمل فشارهای سیاسی و اقتصادی، از جمله غمگین ترین مردم جهان هستند، اما آمار تازه رئیس سازمان پزشکی قانونی در مورد مرگ ۴۰۵۵ نفر در یکسال گذشته بر اثر خودکشی،چهره تازه تری از این وضعیت را به تصویر می کشد؛آن هم در حالیکه کارشناسان معتقدند موارد “اقدام به خودکشی” به مراتب بیش از این تعداد بوده است.

بر اساس گزارشی که رسانه ها با عنوان “ تکان دهنده” از سخنان اخیر احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ارائه داده اند، او گفته است: “متاسفانه خودکشی در کشور افزایش یافته است و آمار مربوط در این زمینه بسیار نگران‌کننده است. در سال گذشته ۴۰۵۵ نفر در اثر خودکشی در کشور فوت کردند و این آمار نشان می‌دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست”.

او افزوده: “نظام باید بتواند آسیب‌های اجتماعی در جامعه را کاهش دهد؛ چرا که برای ما واقعاً تأسف‌بار است که مدعی نظام اسلامی باشیم در صورتی که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه‌ رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم”.

او آمارهای دیگری نیز اراده کرده است. مثلا درباره رشد افسارگسیخته طلاق و اعتیاد گفته: “متاسفانه ۵۵ درصد طلاق‌ها در کشور ناشی از اعتیاد است. همچنین ۶۵ درصد از معضلاتی همچون همسر آزاری و ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد قتل‌ها مرتبط با اعتیاد است. از ۲۱۶ هزار زندانی، ۹۶ هزار نفر از آن‌ها مرتبط به موضوع اعتیاد هستند. آیا این موضوع برای ما افت نیست و جزء آسیب‌های جدی کشورمان محسوب نمی‌شود. در یک نظرسنجی مشخص شد که ۹۵ درصد مردم کشور اولین نگرانی‌شان، مسئله اعتیاد است”.

آمارهای رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره میزان خودکشی های منجر به فوت در جامعه تنها در طی یکسال گذشته در حالی منتشر شده که بنا به گفته کارشناسان، استفاده از قرص های برنج برای خودکشی رواج بسیاری پیدا کرده و موجب بالارفتن میزان موفقیت آمیز بودن خودکشی ها شده است.

در همین باره دکتر مجید ابهری،آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری به خبرگزاری مهر گفته است: “براساس آمار پزشک قانونی در سه ماه گذشته روزانه دو نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند. با توجه به آمار خودکشی سازمان پزشکی قانونی در سه ماه گذشته ۱۹۱ نفر قرص برنج مصرف کرده اند که از این تعداد ۷۹ نفر زن و ۱۱۲ نفر نیز مرد بوده اند. سهولت دسترسی قرص برنج، ارزان بودن آن و باتوجه به اینکه برخی از معتادان به جای قرص های روانگردان از آن استفاده می کنند باعث شده آمار خودکشی بوسیله قرص برنج افزایش پیدا کند”.

او افزوده: “به دلیل وجود سیانور پتاسیم در این قرص مرگ سریع در انتظار مصرف کنندگان آن است و متاسفانه هنوز اقدام مناسبی در جهت پیشگیری از این حرکت انجام نشده است. ممنوعیت فروش این قرص در عطاری ها و ایجاد پوشش آلمینیومی ضخیم برای آن که بلعیدن را دشوار کند، می تواند در کوتاه مدت از مرگ پیشگیری کند و در دراز مدت نیز با آموزش های عمومی به خانواده ها و جوانان و پر رنگ کردن ارزش های دینی و معنوی و بیان این حقیقت که این قرص مخدر نبوده و فقط مرگ آور است می تواند آمار خودکشی با قرص برنج را کاهش دهد”.

او اعلام کرده که از نظر آمار خودکشی با قرص برنج تهران در رتبه اول قرار دارد و استان های خوزستان و گیلان در رتبه های بعدی قرار دارند.

همزمان سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران نیز از رواج پدیده خودکشی در میان افراد سالمند خبر داده؛ پدیده ای که ریشه های آنرا باید در نظام ضعیف و فاسد تامین اجتماعی ایران در طی سال های اخیر جستجو کرد.

به گزارش ایسنا، او گفته است: “هیچ مسئله‌ای در ایران بحرانی‌تر از آسیب‌های اجتماعی نیست. آسیب‌های اجتماعی همیشه در ایران خط قرمز بوده است و ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی دچار یک بیماری مزمن شده‌ایم. به‌همین دلیل اگر امروز هم کارمان را در این حوزه شروع کنیم باز هم عقب هستیم. ما در کشور شاهد تنوع انواع آسیب‌های اجتماعی هستیم و در عین حال که این تنوع را داریم، اما آینده‌نگری اجتماعی مبنای برنامه‌ریزی ما در این حوزه نیست. ما در آسیب‌های اجتماعی شاهد زنانه‌تر شدن این بخش هستیم. متأسفانه با همه اقداماتی که انجام شده ولی وضعیت ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی اسف‌بار است”.

او در ادامه گفته: “ما در کشور شاهد قتل سالمندان، سرقت و اقدام به خودکشی سالمندان هستیم و متأسفانه خودکشی در سالمندان بسیار افزایش یافته است. در دو دهه کار پژوهشی که انجام شد مشخص شد که بیشترین آزاری که سالمندان می‌بینند، آزار روانی است. چرا ما نباید آماری از پرونده‌های قضایی در کشور داشته باشیم؟ این موضوع اشتباه استراتژیک است و تقریباً دو سال است که دستگاه قضایی آماری از پرونده‌هایش نمی‌دهد گرچه آمار مشکلات را حل نمی‌کند اما باعث می‌شود مردم درگیر شوند. ما نمی‌توانیم مدیریت آسیب‌های اجتماعی را انجام دهیم مگر اینکه به مردم اعتماد کنیم”.

آمار فزاینده خودکشی در میان سالمندان در حالی منتشر شده که روز گذشته خبرگزاری ها از خودکشی فردی ۶۳ ساله در ایستگاه متروی آزادی تهران خبر دادند.

حسن عباسی مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در اینباره گفته است: “در ساعت ۱۴:۲۰ دیروز وقوع حادثه‌ای در ایستگاه متروی آزادی متعلق به خط ۲ مترو به مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ اعلام شد. بررسی‌های اولیه نشان داد که این پیرمرد ۶۳ ساله قصد داشته است که خود را در معرض قطار مترو قرار داده و خودکشی کند اما به دلیل پرش نامناسب بین دو ریل قرار گرفته و تنها پیشانی‌اش دچار جراحت شد. این فرد توسط تکنیسین‌های اورژانس به بیمارستان حضرت رسول منتقل شد”.

چند ماه قبل، موسسه نظرسنجی گالوپ در آمریکا، نتیجه آخرین تحقیقات خود در سطح جهان در مورد ابراز رضایت از زندگی را منتشر کرد. در این گزارش ایران در قعر جدول کشورها قرار دارد و به عنوان یکی از غمگین ترین کشورهای جهان معرفی شده است.

سایت انتخاب در اینباره گزارش داد: “ایران و عراق غمگین ترین کشورهای جهان هستند. موسسه نظرسنجی گالوپ با بررسی احساسات مردم ۱۳۸ کشور از خشم و استرش گرفته تا اندوه و رنج، این نتایج را منتشر کرده است. عراق با ۵۷ امتیار و پس از آن ایران و مصر به ترتیب با ۵۳ و ۵۰ امتیاز جز غمگین ترین کشورهای دنیا هستند.یونان، سوریه، سیریالئون، قبرس قبرس شمالی، کامبوج و لبنان در رده های بعدی قرار گرفته اند. موسسه گالوپ هزار نفر را در هر کشور در طول سال ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار داده است”.