۴۸ نفر گروگان سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نویسنده
آرش معتمد

» در سوریه و توسط مخالفان بشار اسد

همزمان با انتشار فیلمی که از به گروگان گرفته شدن ده ها ایرانی توسط مهمترین گروه مخالف بشار اسد حکایت دارد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از ترکیه و قطر خواست برای آزادی این افراد مداخله کنند. از سوی دیگر در حالی که احمدی نژاد گفته وی نقش بسزایی در وقوع بهار عرب در خاورمیانه داشته، وزیر دفاع وی دخالت نظامی تهران در دمشق را رد کرده است.

 ارتش آزاد سوریه دیروز فیلمی در سایت اینترنتی العربیه منتشر کرد و طی آن مسئولیت ربودن ۴۸ تن از زائران ایرانی در شهر دمشق را بر عهده گرفت.در این فیلم فرد شبه نظامی که رو به دوربین و پشت به گروگان ها حرف می زند گفته است که “تعدادی” از بازداشت شدگان اعضای سپاه هستند. گفتنی است العربیه در ابتدای انتشار این تصاویر در “خبری فوری” که زیرنویس شد، ادعا کرد تمامی ربوده شدگان از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

 فرد شبه نظامی در اواسط فیلم از یکی از گروگان ها می خواهد از جایش بلند شود و جیب خود را خالی کند. وی دو کیف جیبی خود را به عضو ارتش آزاد می دهد و این فرمانده شبه نظامیان مخالف بشار اسد ۴ کارت شناسایی این فرد را که تصاویر آن ها مبهم است به طرف دوربین می گیرد و بر اساس آن بازداشت شدگان را عضو سپاه معرفی می کند.

گفتنی است روز شنبه خبرگزاری های جمهوری اسلامی از ربوده شدن ۴۸ تن از شهروندان ایرانی در سوریه توسط افراد مسلح ربوده خبر داده بودند. خبری که اولین بار فارس منتشر کرد و به نقل از یک شاهد عینی نوشت :” ساعت 12 ظهر امروز به وقت محلی (دمشق)یک اتوبوس حامل ۴۸ زائر ایرانی از منطقه آستان حضرت زینب (س) به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بود که از نیروهای مسلح ناشناس مورد هجوم قرار گرفت و به سوی مکان نامعلومی هدایت شد.”

 

سابقه ربودن زائران

این نخستین بار نیست که شهروندان و زوار ایرانی در سوریه توسط گروه های مخالف در شهرهای ناآرام سوریه ربوده می شوند. بهمن سال گذشته هم یازده نفر در مسیر حلب به حما در شمال سوریه توسط افراد مسلح ربوده شدند. ارتش آزاد، مهمترین گروه مسلح مخالف دولت بعث بشار اسد، مسئولیت آن ربایش را به عهده گرفت اما با وساطت دولت ترکیه آن ها را آزاد کرد. هر چند شامگاه روز شنبه فرمانده ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با بی بی سی منکر ربوده شدن این افراد توسط نیروی تحت امر خود شد. اما این بار انتشار ویدئوی اخیر العربیه با سخنان ریاض اسعد در تناقض است.

گفتنی اینکه فردی که رو به دوربین سخن گفته،به جمهوری اسلامی هشدار داده است:” ما به ایران و تمام عمالی که در کنار نظام ایستاده‌اند، قول می‌دهیم که تمام اهداف نظام در سراسر سوریه مورد حمله قرار خواهد گرفت و سرنوشت همه عمال ایران و غیره مانند همین ایرانیانی خواهد شد که اینجا به اسارت گرفته شده‌اند.”

وی البته اشاره ای نکرده که چه سرنوشتی در انتظار این افراد است.

 

تردید ها پیرامون هویت ربوده شدگان

در این فیلم چهره مردان سالمندی نیز به چشم می خورد؛امری که باعث شده برخی تحلیل گران وابستگی آنان به نیروهای ویژه سپاه قدس را رد کنند. نیروی ویژه سپاه قدس واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران است و اعضای اطلاعاتی و عملیاتی آن از ورزیده ترین کادر سپاه پاسداران تشکیل می شود.از سوی دیگربه گفته ناظران، نیروهای سپاه قدس هنگام عملیات های مخفیانه کارت شناسایی با خود حمل نمی کنند و بعید به نظر می آید آن ها با استفاده از اتوبوس تور زیارتی “ثامن الائمه” به فعالیت در سوریه دست زده باشند. برخی گمانه زنی ها هم بر این است که کارت های شناسایی مذکور متعلق به کارمندان نیروهای مسلح باشد. ثامن الائمه یکی از بزرگترین هیات های فرهنگی است که تورهای زیارتی به عتبات عالیات را ترتیب می دهد. این هیات شعب بسیاری درشهرهای بزرگ ایران دارد و گفته می شود علی رغم هشدار ها پیرامون عدم سفر به سوریه، همچنان در صورت به حد نصاب رسیدن تورها آن ها را به سوریه اعزام می کند. گفتنی است در زمان بحرانی بودن اوضاع عراق به خاطر بمبگذاری های انتحاری در حرم ائمه شیعه در مراسم مذهبی، تورهای زیارتی کشور علی رغم بسته بودن مرزها راه خود را به سوی کربلا، نجف و سامرا پیدا می کردند.

 

تماس صالحی با ترکیه و قطر

در همین ارتباط علی اکبر صالحی دست به دامن شیخ حمد بن جاسم آل ثانی و احمد داوود اوغلو شده و از وزرای خارجه قطر و ترکیه خواسته است تا “تمام تلاش‌های” خود را برای آزادی زائران ربوده ‌شده ایرانی در سوریه انجام دهند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه روز شنبه در گفتگویی تلفنی با همتای ترک خود “خواستار مداخله فوری آنکارا” برای آزادی گروگان های ایرانی شد.

این درخواست کسی است که درست دو هفته پیش  در کمال آرامش به خبرنگاران گفته بود: “نیازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.

او در حالیکه با وقوع خونریزی های شدید در پایتخت سوریه و دیگر شهرهای این کشور، بسیاری از دولت ها از شهروندان خود خواسته اند هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند، اعلام کرده بود: “سوریه آرام است.”

 با اعلام خبر ربودن اتباع ایرانی در سوریه، فعالین جنبش سبز در شبکه های اجتماعی به شدت به این موضوع اعتراض و اعلام کرده اند سیاست های دخالت آمیز جمهوری اسلامی در سوریه و کمک به دولت بشار اسد از یک سو و بی توجهی ارتش آزاد نسبت به کنوانسیون های بین المللی در شرایط جنگی از دیگر سو امنیت ایرانی های ربوده شده را به خطر انداخته است.

در هفده ماهی که از بروز ناآرامی های سوریه می گذرد ۳۲ شهروند ایرانی از سوی مخالفان مسلح در سوریه ربوده شده اند. از این میان هنوز 5 نفر از ربوده شدگان آزاد نشده اند و از سرنوشتشان خبری در دست نیست؛ رقمی که با وقایع روز شنبه به ۵۳ نفر رسیده است.

گروه های مخالف حکومت بشار اسد که بارها به دخالت های جمهوری اسلامی در سوریه اعتراض کرده اند در ماه های اخیر به طور گسترده ای به خشونت متقابل در قبال حمام خونی روی آورده اند که ارتش سوریه در این کشور به راه انداخته است.

 

وحیدی باز هم تکذیب کرد

در همین ارتباط وزیر دفاع محمود احمدی نژاد روز شنبه در یک نشست خبری بار دیگر به رد ادعاها پیرامون دخالت نظامی تهران در دمشق پرداخت و گفت: “ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد و دولت سوریه نیز چنین درخواستی از ما نداشته است.”

سردار احمد وحیدی با تمجید از نیروهای نظامی دولت اسد خاطرنشان کرده است: “سوریه ارتشی قوی دارد و از حمایت‌های مردمی برخوردار است و سوری‌ها خود از عهده ماجرایی که بیگانگان در این کشور درست کرده‌اند برمی آیند.”

در حالی که با اوج گیری خشونت ها در دمشق ـ پایتخت ـ و حلب ـ دومین شهر بزرگ سوریه ـ- گفته می شود سپاه قدس به نفع دولت بشار اسد وارد عمل شده، سردار احمد وحیدی روز چهارم مرداد نیز به خبرنگاران گفته بود: “چنین چیزی نیاز نیست و ما اعتقاد داریم که دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند، برمی‌آیند.”

گرچه همین دو ماه پیش معاون فرمانده سپاه قدس – واحد عملیات برون مرز سپاه پاسداران- صراحتا تایید کرده بود که جمهوری اسلامی به صورت “فیزیکی” در سرکوب شهروندان مخالف در سوریه حاضر بوده است.

 

احمدی نژاد: من باعث بهار عرب شدم
در چنین شرایطی محمود احمدی نژاد که از سوی مخالفان دولت،رئیس دولتی نامشروع  و برآمده از تقلب گسترده در نتایج انتخابات ریاست جمهوری توصیف می شود، دو روز پیش بدون آنکه انتقادی پیرامون سیاست های دیکتاتور سوریه و کشتار شهروندان این کشور توسط ارتش و شبه نظامیان وفادار به دولت بعث مطرح کند، خود را مهم ترین مخالف “دیکتاتورها” در جهان معرفی کرد و گفت: “بالا‌ترین فریاد‌ها را بر علیه دیکتاتوری در دنیا من زده‌ام و خیلی‌ها معتقدند این تحولات (انقلابهای عربی) به خاطر دولت نهم و دهم بوده است.”

جابجایی گسترده آرای انتخابات۲۲ خرداد سال ۸۸ باعث خیزش میلیونی شهروندان معترض در خیابان های کشور شد؛ اعتراضاتی که برای سه سال است ادامه داشته و ناظران می گویند تظاهرات مسالمت آمیز جنبش سبز در خیابان ها علیه دولت محمود احمدی نژاد بر تحولات اجتماعی و سیاسی خاورمیانه تاثیر گذاشته است.