بنزین وارداتی:۴۸۰ تومان

امیرهادی انواری
امیرهادی انواری

بررسی واردات بنزین در چهار ماهه نخست امسال نشان می‌دهد میانگین قیمت هر لیتر بنزین وارداتی 480 تومان بوده است‌‌. بر اساس این آمار که از سایت گمرک اخذ شده است، طی این مدت روزانه حدود 17 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده  که در مقایسه با مصرف روزانه بنزین، برابر 64 میلیون لیتر، حجم واردات بنزین چیزی حدود 526 درصد مصرف داخلی است‌‌. البته این دلیل روشنی برای مصرف بنزین وارداتی نیست چراکه هفته گذشته وزیر نفت از تولید روزانه 566 لیتر بنزین (بیش از مصرف داخلی) در پالایشگاه‌های کشور خبر داد اما به گواهی آمارهای بانک اطلاعاتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، دو میلیارد لیتر بنزین به ارزش 980 میلیون دلار طی چهار ماه نخست سال‌جاری با شرح بنزین و کد تعرفه 27101110 از هشت کشور که دو کشور از آنها  اروپایی هستند به ایران وارد شده است‌‌.    
قیمت بنزین وارداتی‌
در بررسی قیمت هر لیتر بنزین وارداتی مشخص می‌شود سنگاپور با بنزینی به قیمت هر لیتر 570 دلار، گران‌ترین بنزین را به کشور ما صادر می‌کند، از طرفی عربستان سعودی ارزان‌ترین بنزین را به قیمت هر لیتر 370 دلار به کشورمان در چهارماهه نخست سال‌جاری صادر کرده است‌‌.    
گران‌ترین تا ارزان‌ترین بنزین‌های وارداتی به کشور به ترتیب عبارت است از سنگاپور (هر لیتر 570 تومان)، هلند (هر لیتر 540 تومان)، روسیه (هر لیتر 520 تومان)، عمان (هر لیتر 490 تومان)، امارات متحده عربی (هر لیتر 480 تومان)، ترکیه و ترکمنستان (هر لیتر 460 تومان) و عربستان سعودی (هر لیتر 370 تومان) همچنین میانگین قیمت بنزین وارداتی برابر 480 تومان است‌‌.  توجه شود این قیمت با قیمتی که از سوی مراجع دولتی- که به طور قطع در بررسی‌های خاص همان مراکز محاسبه می‌شود- و تحت عنوان قیمت فوب خلیج فارس اعلام می‌شود، متفاوت است‌‌. این قیمتی است که از بررسی واردات بنزین که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده، استخراج گردیده است‌‌.    
واردکنندگان اصلی بنزین به کشور
امارات متحده عربی چون سایر اقلام  در واردات بنزین به ایران نیز از همه پیشی گرفته است و با بیش از یک تن بنزین (برابر 61 میلیارد لیتر) به ارزش تقریبی 795 میلیون دلار (برابر هر لیتر 480 تومان) اولین وارد‌کننده بنزین به کشورمان است که 81 درصد از کل واردات بنزین از ابتدای امسال تا تیرماه را به خود اختصاص داده است‌‌. فاصله امارات متحده عربی با سایر کشور‌ها از نظر ارزش واردات به کشورمان بیش از 750 میلیون دلار است‌‌.    
پس از امارات کشور ترکیه با سهم چهار درصد قرار دارد‌‌. این کشور در چهار ماهه نخست امسال حدودا 61 میلیون تن، برابر با 90 میلیون لیتر بنزین به ایران وارد کرده است‌‌. قیمت تقریبی هر لیتر بنزین وارداتی از ترکیه 460 تومان بوده است‌‌.    
ترکمنستان، دیگر همسایه شمالی کشورمان هم تقریبا هم رتبه با ترکیه است‌‌. ترکمنستان بنزین 460 تومانی (هر لیتر) خود را در چهار ماهه نخست امسال به حجم تقریبی 50 میلیون لیتر به ارزش 34 میلیون دلار به ایران صادر کرده است‌‌.هلند و روسیه دو کشور اروپایی هستند که در بین هشت وارد‌کننده بنزین به کشورمان جای گرفتند‌‌. قیمت بنزینی که از هلند به کشورمان وارد شده است برای هر لیتر برابر 540 تومان است، این کشور سهم سه درصدی در واردات بنزین به ایران را به خود اختصاص داده است‌‌. رتبه بعدی از آن عمان است‌‌.  عمان هم تقریبا هم رتبه هلند است، با این تفاوت که بنزین عمان 50تومان در هر لیتر ارزان‌تر از هلند است. این کشور هر لیتر بنزین را به بهای 490 تومان به کشورمان فروخته است‌‌.    
با اینکه سنگاپور کشوری اروپایی نیست اما حجم اندک واردات خود به ایران (در مقایسه با سایر کشورها) را خیلی گران حساب کرده است! این کشور که حدودا دو درصد در بازار بنزین وارداتی ایران سهم دارد، هر لیتر بنزین را به کشورمان 570 تومان فروخته است که در بین سایر کشورها رکورددار محسوب می‌شود.عربستان سعودی، همسایه غربی‌مان و یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی (مثل ایران) هم تقریبا دو درصد از واردات بنزین ایران را به خود اختصاص داده، با این تفاوت که بنزینش را حدودا 200 تومان ارزان‌تر به ایران وارد کرده است‌‌. عربستان 44 میلیون لیتر بنزین خود را به بهای هر لیتر 370 تومان به ایران فروخته تا عنوان ارزان‌فروش‌ترین وارد‌کننده بنزین به کشورمان را از آن خود کند‌‌.    روسیه، دیگر کشور اروپایی وارد‌کننده بنزین به ایران  تنها یک درصد در واردات بنزین به کشورمان سهم دارد اما در همین یک درصد هم گران‌فروشی کرده است‌‌. قیمت هر لیتر بنزین وارداتی از روسیه حدودا 40 تومان گران‌تر از میانگین قیمت بنزین (برابر 480 تومان در هر لیتر) است‌.    
در پایان متذکر می‌شود، تمامی آمارها و ارقام مورد استناد این نوشتار از بانک اطلاعاتی گمرک اخذ شده و کالای مورد نظر با شرح تعرفه‌بنزین با کد تعرفه  27101110 در نظر گرفته شده است‌‌. 
منبع: جهان صنعت، 22 شهریور