به ۵ ماه بلاتکلیفی پایان دهید

امید معماریان
امید معماریان

» مسعود شفیعی وکیل سه زندانی آمریکایی:

مسعود شفیعی وکیل دادگستری که روز دوشنبه به عنوان وکیل خانواده سه آمریکایی [سارا شورد ، جاش فتال و شین باورکه پنج ماه پیش به جرم عبور غیرقانونی از مرز ایران دستگیر شده واز آن زمان تا کنون بدون هیچ تماسی با خانواده خود یا وکیل در زندان به سر می برند] در مصاحبه با روز از تلاش برای دسترسی به این زندانیان سخن گفته است. این مصاحبه را می خوانید.

 

چطور شد که این پرونده را قبول کردید؛ با توجه به اینکه این سه نفر تا کنون وکیلی نداشته اند؟

قبل از تعطیلات از سفارت سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران نیز هست با من تماس گرفته وموضوع  وکالت این سه نفر مطرح شد. در نهایت درخواست خانواده های محترم را که سفارت تایید کرده بود به من دادند. من آن درخواست و لایحه ای را که خودم تنظیم کرده ام  به دادگاه می برم تا به امید خدا به نتیجه ای در این خصوص برسیم.

 

پیگیری شما به کجا رسیده؟

پرونده تا زمانی که به دادگاه نرفته در اختیار وکیل قرار نمی گیرد، در حالیکه در آیین دادرسی کیفری آمده که وکیل می تواند حتی در زمان تحقیق هم کنار موکلش باشد. به استناد همان ماده ۱۲۸ آیین نامه دادرسی کیفری، من درخواست کرده ام که موکلانم را ببینم و حتی در بازجویی هایشان حضور داشته باشم؛ بدون اینکه در بازجویی هایشان دخالتی بکنم. جریان ملاقات با آنها و امضا وکالت نامه درحال حاضر در حال انجام است.

 

دیروز با مسوولین قضایی در مورد پرونده صحبت کردید؟

صحبت های من بیشتر حالت بوروکراسی وانجام کارهای اداری پرونده را داشت، تا تسهیلاتی از جهت اداری فراهم شود که ما بتوانیم دستور ملاقات با این سه نفر را بگیریم و من وکالت نامه را به امضای آنها برسانم. موضوع مهم این است که پرونده هنوز به دادگاه نرفته و در مرحله تحقیق است. من در لایحه ام نوشته ام که اینها حدود ۵ ماه است دستگیر شده اند و هنوز در بازداشت هستند و این بلاتکلیفی صحیح نیست و خواسته ام که خیلی سریع وکالت نامه من را امضا کنند.

 

از نظر قانونی این امکان وجود دارد که با وجودی که پرونده در مرحله تحقیق است، این سه نفر بتوانند با خانواده های خود صحبت کنند؟

من از دادستان تهران درخواست کرده ام که مترجم حافظ منافع در کنار من حضور داشته باشد. به این ترتیب خیال خانواده ها هم راحت خواهد شد.

 

مسوولین سفارت سوییس ظاهرا با این سه نفر دیدار داشته اند . درخصوص این دیدارها شما اطلاعاتی دارید؟

دو بار دیدار داشته اند و قراربوده برای سومین بار هم ملاقاتی داشته باشند که عملی نشده است. با توجه به ورود من و حضور مترجم مورد تایید آنها، پیگیر ملاقات ها هم خواهیم بود.

 

درمورد وضعیت روحی این سه آمریکایی نکته ای را با شما مطرح کرده اند؟

من دراین زمینه اطلاعاتی ندارم. کار من این است که خودم سه موکلم را ببینم. با درخواست خانواده کار من شروع شده و با امضای آنها می توانم در همه کارهای انها دخالت کنم.