مشکلات ۵ میلیون کاربر ایرانی

نویسنده
ای دی ان کرونوس

» گزارشی از ای دی ان کرونوس

کاربران شبکه های اجتماعی در ایران در حدود ۵ میلیون نفر است. به گزارش خبرگزاری مجلس، این شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، نیز می شود. به گزارش این خبرگزاری واتس آپ و وایبر بیشتر بازدید کنندگان را در میان این 5 میلیون کاربر ایرانی دارد.

این خبرگزاری چنین توضیح می دهد که وزیر ارشاد با بیان اینکه شکی در برخورد با صفحه‌ها و سایت‌هایی که ضدعفت عمومی جامعه باشد نیست، گفت: “به‌طور مثال فیلتر برخی شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی که به نوعی وابستگی به بیگانه ایجاد می‌کند و نوعی جاسوسی به‌شمار می‌روند از مواردی است که مورد اتفاق نظر اعضا قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می گوید: “بعید نیست برخی اختلاف سلیقه‌هایی در اعمال فیلتر و یا رفع آن بین اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در زمینه‌ شبکه‌های ارتباطی باشد مانند وایبر، واتس‌آپ و شبکه‌های اجتماعی هم مانند فیس‌بوک و توییتر و امثال اینها.”

استفاده از اینترنت در ایران تحت کنترل شدید پلیس فتا و ارگان های اطلاعاتی قرار دارد. محافظه کاران این حقیقت را پنهان می کنند که این ها ابزار های مدرن ارتباطی است و از آن بعنوان “منابع انحراف اخلاقی جامعه ایرانی” یاد می کنند.

در این ماه های آخر در مناسبت های مختلف اعضای میانه روی دولت حسن روحانی خواستار برداشته شدن فیلتر و سانسور شبکه های اجتماعی شدند و این اقدام باعث تحریک محافظه کاران شده است.

میلیون ها ایرانی، بطور خاص جوانان ایرانی، با استفاده از فیلترشکن ها و برنامه های مختلف کامپیوتری و ابزار هایی که برای مقابله با سانسور ساخته شده است از موانع و سد هایی که حکومت در برابر سایت های اینترنتی ایجاد کرده است عبور می کنند و به شبکه های اجتماعی وصل می شوند. شبکه های اجتماعی مکانی مجازی است که جوانان ایرانی می توانند علایق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را بدون سانسور ابراز کنند.

ای دی ان کرونوس، 19 ژوئیه