ادعای مقامات: داعش در راه است

نویسنده
نازنین کامدار

» جنگ نیابتی ؟

مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، طی روزهای گذشته اعلام کرده اند که گروه تروریستی داعش در حال پیشروی به سمت ایران است و احتمال می رود به مرزهای کشور نزدیک شود؛سخنانی که نگرانی مردم، به ویژه در شهرهای مرزی ایران را به همراه داشته است.

 نخستین مقامی که پس از اظهارات خامنه ای، در این زمینه سخن گفت محسن رضایی بود که اخیرا لباس سپاهی اش را نیز به تن کرده است.

او همان شب با حضور در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی، سخنان خامنه ای مبنی بر اینکه “قرار است جنگ های نیابتی به داخل ایران کشیده شود” را اینچنین تکرار کرد: “امروز آمریکاییها به این نتیجه رسیده اند که از برخی کشورها همچون عربستان بعنوان نیروی نیابتی استفاده کنند تا دیگر از کشور خودشان کسی کشته نشود البته تلاش می کنند این مدل را علیه ما نیز استفاده کنند. نیروهای مسلح ما آماده باش نیستند بلکه در آمادگی قرار دارند و بین آماده باش و آمادگی فرق است البته احتمال قوی می دهیم که حتی به نزدیک مرزهای ما نرسند اما باید آمادگی داشته باشیم چون ممکن است جنگ نیابتی را علیه ما آزمایش کنند”.

او افزود: “واقعاً در پی جنگ نیستیم و همه تلاش خود را با دیپلماسی و آمادگی به منظور جلوگیری از آن بکار می گیریم اما در صورت وقوع آن دیگر پایانش دست ایران است نه آنها بنا بر این ما تعیین می کنیم که کی و کجا جنگ به پایان رسد و این مهم را در دوران دفاع مقدس اثبات کردیم و متجاوزان را به پشت مرزهای بین المللی بیرون راندیم و صدام را نیز محکوم کردیم”.

در فاصله کوتاهی پس از اظهارات او، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز از لزوم تخصیص بودجه جهت تقویت توان دفاعی ایران سخن گفت و او نیز همچون رضایی ادعا کرد داعش در حال پیشروی به سمت ایران است.

سرتیپ احمدرضا پوردستان گفت: “امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبرو هستیم که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق دارد. نیروهای تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند. در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد که تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند. این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد. ما در کمتر از سه روز ۵ تیپ رزمی را برای مقابله با آن‌ها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم. امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند. لذا نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا بتوانیم تانک بخریم، سامانه‌هایمان را متحول‌سازی کنیم و بالگردهایمان اورهال شوند. امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است. بنده به عنوان یک سرباز استدعا می‌کنم در این شرایط نیروهای ارتش و سپاه باید به لحاظ تحرک، آمادگی و تجهیزات تقویت شوند”.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس هم که به عنوان فردی تعیین کننده در جنگ با داعش معرفی شده، در اولین اظهارات خود پس از اشغال استان الرمادی گفت: “داعش یک طاعون و یک بلای بزرگ در جهان است و اگر در همسایه ما یک یک بلای بزرگ و یک طاعون آمده است پس برای سلامتی ملت باید مرزهای خود را قرنطینه کنیم و به کشور همسایه خود کمک کنیم تا این سرطان به کشورمان سرایت نکند. همانطور که امروز برای مشکل ریزگردها جلساتی منطقه ای متعددی به منظور سلامت فرد فرد جامعه برگزاری می کنیم تا بتوانیم با این مشکل مقابله کنیم باید در برابر این طاعون و عمل وحشیانه داعشی ها همچون سر بریدن انسان ها با فریاد الله نیز ایستاده و مقابله کنیم. اگر کسی مردم را از این خطر آگاه نکند در مصیبت آینده شریک خواهد شد”.

او افزود: “مقابله با داعش عمل بزرگی است و عین منافع ملت ماست. بدانید کسی که می گوید سر مار در ایران است و باید سر مار را از بین برد، همان فکری است که در لیله المبیت برای پیامبر نقشه کشیده بودن است، این همان فکر خواهد بود و باید در برابر این فکر ایستاد”.

پس از اظهارات وی، روز گذشته وزیر کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز در اظهاراتی مشابه از نزدیک شدن داعش به مرزهای غربی ایران سخن گفتند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفته است: “موضوع داعش به عنوان یک جریان و فرقه انحرافی آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و کالبدی را به شهرهای عراق، سوریه و یمن وارد کرده که از چشم هیچ‌ کسی پوشیده نیست. با توجه به همجواری ایران با عراق و سایر کشورها ارتقای مرزهای کشور ضروری است. ما تسلط کاملی بر مرزهای کشور داریم و هیچ حادثه امنیتی در مرزها روی نداده است. ما قبلاً هم اعلام کرده بودیم که اگر این گروه‌های تروریستی و تکفیری به ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران نزدیک شوند ما اقدامات لازم را برای مواجهه با آنها انجام خواهیم داد”.

ساعتی پس از وی، نوبت به علی شمخانی رسید تا یک قدم جلوتر رفته و از احتمال “نسل کشی” خبر دهد: “جریان تکفیری، دشمن اصلی مسلمانان است و جریان تکفیری به معنای مقابله با جهان اسلام است و این جریانات به جای اینکه به هدف اصلی بپردازد، هدف غیرواقعی را جایگزین کرده‌اند و به دنبال نسل‌کشی اسلامی هستند. در حال حاضر جریاناتی وجود دارد که محور مقاومت را مستقل می‌خواهد و هنوز به فلسطین اعتقاد ندارد و عده‌ای اعتقاد دارند که این جریان باید ضعیف شود و ماموریت جریان تکفیری دقیقا همین است. امروز در دمشق، بیروت، بخش‌هایی از عراق و… جریان تکفیری در حال تکوین است و عُلمای جهان اسلام باید با ارائه مدل فرهنگی، این جریان را به مردم بشناسانند”.

این فضا نگران کننده تر شد وقتی سایت فرارو اعلام کرد سخنان این ۵ مقام امنیتی و نظامی بر اساس تحلیل نیست و آنها از تحرکات نیروهای داعش خبر دارند.

فرارو نوشت: “اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران، در عالی رتبه ترین سطوح سیاسی نسبت به کشانده شدن جنگ و درگیری به اطراف مرزهای ایران هشدار می‌دهند بر اساس تحلیل و پیش بینی نیست بلکه بر اساس اخبار دقیق و مستند از برخی تحرکات در اطراف مرز‌ها و همچنین در داخل کشور است. داعش پس از تصرف موصل به سرعت تلاش داشت خود را به مرزهای ایران نزدیک کند که به کمک‌ها و مشورت‌های نظامی و مستشاری ایران خوشبختانه تا حدود زیادی این خطر در اطراف مرزهای غربی دفع شده است”.