ایوب آقایان: یونس اعدام نشده، بعد از ۵ ماه بی‌خبری ملاقات کردیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز عنوان شد

گره دیگری از پرونده مبهم پنج زندانی سیاسی زندان ارومیه که بهمن‌ماه گذشته ظاهرا برای اجرای حکم اعدام از زندان خارج شده بودند، باز شد. هنوز یک هفته از اعلام خبر زنده بودن سامان نسیم نگذشته که ایوب آقایان، پدر یونس آقایان در مصاحبه با روز می‌گوید پسر او نیز زنده است و بعد از چند ماه بی‌خبری مطلق، خانواده توانسته‌اند با او به صورت کابینی ملاقات کنند.

یونس آقایان به همراه حبیب‌الله افشاری وعلی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری، همگی محکوم به اعدام، از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محل نامعلومی منتقل شده بودند.

آنزمان وکیل و برخی خانواده‌های این زندانیان گفته بودند که احتمالا این انتقال به منظور اجرای احکام اعدام صورت گرفته اما هیچگاه از اجرا یا عدم اجرای این احکام مطمئن نبودند.

چند روز پیش، عزیز مژده‌ای از وکلای پرونده سامان نسیم در مصاحبه با روز گفته بود اجرای حکم موکلش در بهمن‌ماه گذشته به دستور رئیس قوه قضاییه متوقف شده و او اطمینان یافته که سامان نسیم زنده است و در زندان زنجان نگهداری می‌شود.

روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، ایوب آقایان پدر یونس آقایان نیز به روز گفت که بعد از انتقال از زندان ارومیه هیچ خبری از سرنوشت و وضعیت فرزندش نداشته اما اخیرا به او خبر داده‌اند که یونس در زنجان نگهداری می‌شود. آقای آقایان می‌گوید سرانجام چند هفته پیش توانسته در زندان مرکزی زنجان با او ملاقات کند.

یونس آقایان در این ملاقات توضیحی درباره انتقال از زندان ارومیه نداده، اما گفته است در این مدت از تماس تلفنی و ملاقات ممنوع بوده‌اند.

پدر این زندانی پیرو آئین یاری (اهل حق) می گوید حکم اعدام پسرش نقض شده و به همراه وکیل در تلاش برای تجدید نظرخواهی در مورد این حکم هستند.

یونس آقایان از مهرماه ۸۸ در بازداشت به سر می‌برد و از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد به ۵ سال حبس تعزیری و اعدام محکوم شده است.

 حکم این زندانی سیاسی که از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تایید شده، به اتهام “انتشار عقاید کفرآمیز، توهین به رهبری، تمرد در مقابل نیروی انتظامی و محاربه از طریق اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی” صادر شده است.

پیشتر روز گزارش کرده بود که یونس آقایان به همراه عبادالله قاسم‌زاده، سهند علی‌محمد و بخشعلی محمدی از پیروان اهل حق و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب در پی درگیریهای مسلحانه در مهر ۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد. حکم اعدام قاسم زاده در سال ۸۸ اجرا شد. آقای قاسم زاده، دایی همسر یونس آقایان است.

هنوز از سرنوشت حبیب‌الله افشاری و علی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری که همراه سامان نسیم و یونس آقایان از در بهمن‌ماه گذشته از زندان ارومیه منتقل شدند خبری در دست نیست.

آنزمان گفته شد که روز ۳۰ بهمن‌ماه احکام اعدام علی و حبیب افشاری به اجرا در آمده است،‌ اما خدیجه افشاری، خواهر این دو زندانی سیاسی، در مصاحبه با روز این خبر را تائید نکرد.