دو آزادی، یک بازداشت، 50 حکم

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

صدور حکم 50 تن از معترضان به انتخابات 22 خرداد و آزادی دو چهره سرشناس سیاسی و مطبوعاتی از مهم ترین اخبار دو روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بوده است. مرتضی الویری و محمد قوچانی آزاد شدند و هرچند خبر آزادی بهزاد نبوی در اکثر سایت های رسمی و اصلاح طلب منتشر شد اما خانواده این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفتگو با “روز”  این خبر را تکذیب و اعلام کردند که نبوی همچنان در بیمارستان به سر می برد و خبری از آزادی او نیست.

 

آزادی مرتضی الویری و محمد قوچانی

مرتضی الویری و محمد قوچانی با قرار وثیقه آزاد شدند. آقای الویری که 54 روز پیش بازداشت شده بود، رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و نماینده این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد در کمیته پی گیری امور بازداشت شدگان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات بود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که آقای الویری، پس از تودیع وثیقه و با حکم قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آزاد شد.

مرتضی الویری، پیش از این نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، دبیرعالی شورای مناطق آزاد، شهردار تهران و سفیر ایران در اسپانیا بوده است.

محمد قوچانی، روزنامه نگار وسردبیر روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، بامداد جمعه با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. بر اساس گزارش سایت تغییر، ماموران دولتی آقای قوچانی را “پس از 131 روز اسارت” در ساعت 2 پس از نیمه شب جمعه روبروی یک آژانس رها کردند.

این روزنامه نگار که از روز 30 خرداد ماه بازداشت شده بود طی دو ماه گذشته با قرار وثیقه در زندان به سر می برد. قاضی مرتضوی با آزادی او مخالفت کرده و با اینکه از یک ماه پیش این روزنامه نگار بازجویی نداشت اما با این بهانه که مراحل بازجویی از او به اتمام نرسیده است با وجود ابلاغ برگه آزادی او به زندان اوین، مانع آزادی او شده بود.

 

کیفرخواست انفرادی برای عبدالله رمضان زاده

وکیل عبدالله رمضان زاده از صدور کیفرخواست انفرادی برای این فعال سیاسی خبر داد.

عباس شیری با بیان اینکه “مشخص نیست که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی چه زمانی برگزار می‌شود” خبر داد که با تبدیل قرار بازداشت رمضان‌زاده به وثیقه موافقت نشده است.

 

این هفته، د ادگاه مصطفی تاج زاده

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده خبر از برگزاری دادگاه همسرش در همین هفته خبر داد. این در حالیست که تاجزاده تاکنون موفق به دیدار با وکیل خود نشده است.

به گفته خانم محتشمی پور “مصطفی تاجزاده هنوز به بند عمومی انتقال نیافته است”.

خانم محتشمی‌پور با بیان اینکه در این دوران خانواده برخی از بازداشت شدگان تحت فشار بوده و مجبور به بیان سخنان غیر واقعی شده اند، گفته است: “در این خصوص شخصا از خبرگزاری فارس و ایرنا به دلیل نشر اکاذیبی که از زبان من اعلام می کردند، شکایت کرده ام که تاکنونی نتیجه ای دریافت نکرده ام”.

 

وضعیت نگران کننده فریبا پژوه

به گفته مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه، وضعیت اعتصاب غذای فریبا پژوه با توجه به بیماری زخم معده وی، نگران کننده شده است.

خانم جعفری به “روز” گفت: با وجود اخبار ضد و نقیض از زندان مبنی بر اعتصاب غذای فریبا از روز 2 شنبه هفته گذشته و وجود سابقه بیماری زخم معده وی و عدم امکان ارتباط تلفنی بدون فشار فریبا از زندان با خانواده اش، ‌روز به روز بر نگرانی خانواده او و نیز فعالان جامعه مدنی در خصوص وضعیت جسمی و روحی اش افزوده می شود.

با گذشت 71 روز روز از بازداشت این روزنامه نگار، او همچنان از ملاقات با وکیل محروم بوده و با دستور دادستان تهران، ممنوع الملاقات شده است.

 

انتقال پیمان عارف به بیمارستان

پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل که از سوم آبان ماه در اعتصاب غذا به سر می برد به بیمارستان مدرس منتقل شده است. سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف به “روز” گفت که همسرش در اثر فشار های روحی و عدم دسترسی به دارو های قلب که از زمان بازداشت از ۴ ماه پیش مصرف می کرد دچار حمله قلبی و به بیمارستان منتقل شده است.

او افزود آقای عارف روز شنبه  به بیمارستان مدرس واقع در سعادت آباد منتقل گردیده و تحت مراقبت های قلبی بوده است.

 

هنگامه شهیدی در بهداری اوین

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و مشاور امور زنان مهدی کروبی در انتخابات اخیر، به بهداری زندان اوین منتقل شد. این روزنامه نگار که از 7 روز پیش اعتصاب غذا کرده است روز گذشته به دلیل افت فشار خون و بیماری آنفلونزا، به بهداری زندان اوین منتقل شد.

هنگامه شهیدی از روز 9 تیرماه در بازداشت به سر می برد و به تازگی از بند 209 به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

او روز شنبه از زندان اوین با مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی تماس گرفت و تاکید کرد که “مانند این یار و یاور امام راحل در جهت حرکت در مسیر آرمانهای امام قدم برداشته است و در این مسیر همانند کروبی ثابت قدم و استوار خواهد بود”.

دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت هنگامه شهیدی و دلجویی از او ابراز امیدواری کرد که این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به زودی آزاد شود.

 

بازداشت علی سمیع زاده

علی سمیع زاده، عضو جبهه مشارکت روز شنبه بازداشت شده است. بر اساس گزارش سایت نوروز، آقای سمیع زاده شنبه در محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و مشخص نیست کدام ارگان قضایی یا نظامی اقدام به بازداشت این عضو جبهه مشارکت کرده است.

او سی و چهارمین عضو زندانی جبهه مشارکت محسوب می شود.

صدور حکم برای 50 متهم حوادث اخیر

 

معاون اول قوه قضائیه، از صدور حکم بیش از ۵۰ متهم حوادث پس از انتخابات ایران خبر داد. خبرگزاری مهر به نقل از ابراهیم رئیسی گزارش داد: “احکام صادر شده در مراحل اولیه است و مراحل دیگری را نیز به دنبال دارد”.

به گفته او برخی از متهمان به احکام صادر شده اعتراض کرده اند. رئیسی همچنین با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که زیر سئوال بردن انتخابات را “جرم بزرگ” دانسته است، گفت: آنها که القای تقلب کرده‌اند و تشویش افکار عمومی نموده‌اند، بدون تردید جرم بزرگی را مرتکب شده‌اند و طبیعتاً باید در مقابل آنچه که مرتکب شده‌اند، پاسخگو باشند.