وزارت علوم: تنها 50 حکم انضباطی صادر شده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فشار بر خانواده دانشجوی جان باخته

در حالی که آمار و گزارش های نهادهای مختلف حقوق بشری حکایت از آن دارد که در ده ماه پس ازانتخابات، فعالان دانشجویی با برخورد شدید کمیته های انضباطی دانشگاه ها مواجه بوده اند، معاون دانشجویی وزیر علوم در نشستی مطبوعاتی با اشاره به احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان پس از انتخابات سال 88، گفت: “حدود 50 حکم نهایی انضباطی صادر شده که این احکام شامل توبیخ کتبی، درج در پرونده، تعلیق از تحصیل و یا جابجایی دانشگاهی بوده است.”

آن گونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، محمود ملاباشی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان در دولت هشتم، در عین حال تاکید کرده: “مطمئنا در راستای افزایش دانشجویان تعداد احکام صادر شده انضباطی نیز افزایش یافته که نسبت به جمعیت دانشجویی حدود 25 درصد کاهش یافته است.

وی درخصوص وضعیت دانشجویان بازداشتی در جریانات پس از انتخابات هم توضیح داد: “وزارت علوم پیگیر این دانشجویان بوده است، ولی در حال حاضر آماری در خصوص تعداد این دانشجویان نداریم، اما ما در جریان آزاد شدن عده بسیار زیادی از آنان بوده ایم.”

معاون دانشجویی وزارت علوم در ادامه ادعا کرده که تنها تعداد بسیار محدودی از دانشجویان کماکان در بازداشت به سر می برند که آن ها نیز فقط “جزو دو سه دانشگاه” هستند.

 

بلاتکلیفی عضو شورای دفاع از حق تحصیل

مجید درّی، فعال دانشجویی همچنان در بند ۳۵۰ اوین بلاتکلیف است و با درخواست مرخصی وی مخالفت شده است.خانواده درّی با مراجعه به دادستانی بارها درخواست مرخصی و یا ازادی بدون وثیقه تا زمان قطعی شدن حکم فرزندشان را ارائه کرده اند اما تاکنون هیچ پاسخی به پیگیری های آنها داده نشده است.

این  عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یازده سال حبس تعزیری محکوم شده و ماههاست به درخواست تجدید نظرخواهی وی در دادگاه تجدیدنظر دادگاه انقلاب رسیدگی نشده است.

مجید درّی باید از این یازده سال زندان، پنج سال آن را در زندان شهر ایذه بگذراند.وی هم‌اکنون دهمین ماه بازداشت موقت خود را در زندان اوین می‌گذراند و به گفته خانواده اش، وی که یکی از دانشجویان محروم از تحصیل و “ستاره دار” است، پس از انتخابات در تهران نبوده و هیچ نقشی در اعتراضات پس از انتخابات نداشته است.

هفت نفر از دانشجویان ستاره‌دار، در روزهای پس از انتخابات بازداشت شدند. شیوا نظر آهاری، مجید درّی و ضیا الدین نبوی، دانشجویان محروم از تحصیلی هستند که همچنان در زندان اوین به سر می برند.

 

فشار بر خانواده دانشجوی شهید

در مراسم ترحیم کیوان گودرزی که توسط خانواده این فعال دانشجویی در  گیلان غرب برگزار شده بود، نیروهای امنیتی حاضر در مراسم، خانواده این شهید را تهدید کردند که در صورت استفاده از کلمه “شهید” برای این فعال دانشجویی، اجازه برگزاری مراسم را به آن ها نخواهند داد.

کیوان گودرزی از جمله فعالان دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود که به گفته دوستان و خانواده اش در اعتراضات پس از انتخابات نیز حضور فعالی داشت. برخی منابع اعلام کرده اند که وی پیش از این به قتل تهدید شده بود. جسد این دانشجو در حالیکه از ناحیه صورت به شدت آسیب دیده و از بلندی پرتاب شده بود، کنار یک دکل مخابراتی در دانشگاه پیدا شد و دانشجویان دانشگاه ایرانشهر در پی این اتفاق دست به اعتصاب زدند و کلاسهای درس را تعطیل کردند.

 

دو سال حبس برای یک فعال دانشجویی

شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با احضار تلفنی محسن غمین، از فعالان دانشجویی، حکم دادگاه را به وی ابلاغ کرد.

محسن غمین دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک، در دادگاه انقلاب به اتهام شرکت در مراسم ۱۶ آذر سال ۱۳۸۶ محاکمه و با اتهاماتی مانند “تبلیغ و تبانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” روبه رو بوده است. وی با همین اتهام به دو سال حبس نیز محکوم شده است.

این فعال دانشجویی آذرماه سال ۸۶ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و مدت ۴۸ روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس به قید وثیقه موقتاً آزاد شد. وی همچنین در اسفند ۸۷ در جریان اعتراض دانشجویان پلی تکنیک به دفن شهدا در دانشگاه از سوی کمیته انضباطی دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم و به مدت یکسال از ورود به دانشگاه منع شده بود.

گفتنی است به دلیل فشارهای قاضی مقیسه ای، این فعال دانشجویی بدون وکیل مدافع در دادگاه شرکت کرده بود.

 

وضع ناگوار یک استاد دانشگاه

با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازداشت علی اکبر سروش، استاد دانشگاه مازندران آخرین اخبار رسیده حاکی از ادامه بازجویی و فشارهای شدید بر وی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات شهر ساری است؛ با این حال  نزدیکان این فعال سیاسی ضمن اشاره به وضعیت نامساعد جسمی او اعلام کرده اند که او تا کنون زیر بار فشار برای اعتراف ساختگی نرفته است.

از سوی دیگر یک منبع مطلع در دانشگاه علوم و فنون بابل اعلام کرده که به دستور وزارت اطلاعات، علی اکبر سروش از دانشگاه علوم و فنون بابل اخراج شده و از تدریس وی در این ترم دانشگاه، ممانعت به عمل آمده است.

 علی اکبر سروش استاد تاریخ اسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون بابل، حدود ۴۰ روز پیش پس از مراجعه به دادستانی بابل توسط نیروهای وزارت اطلاعات به اتهامی نامشخص دستگیر و به زندان اداره اطلاعات ساری (شهید کچوئی) منتقل شد و تاکنون خانواده و وکیل وی موفق به دیدار با او نشده اند.

 علی اکبر سروش عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و از اعضای ستاد میر حسین موسوی در شهرستان بابل بود. وی ریاست ستاد دکتر مصطفی معین (کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ ) را نیز بر عهده داشت. سروش، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل در دوران اصلاحات و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون بابل بود.