50 نماینده آماده طرح سئوال از احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به نامه انتقاد از مجمع تشخیص

واکنش ها به نامه محمود احمدی نژاد خطاب به نمایندگان مجلس که طی آن بانقش تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت مخالفت و روسای دو قوه مقننه  و قضاییه را به همدستی با هاشمی برای محدود  کردن اختیارات  خود متهم کرده بود، همچنان ادامه دارد. در همین راستانمایندگان مجلس، برادر اکبرهاشمی و روزنامه کیهان، این موضع گیری را به تنش آفرینی و ناشکیبایی، اتهام زنی و ادامه رقابت یک طرفه با هاشمی تعبیر کردند. همچنین به گفته یک نماینده مجلس ۵۰ نفر از نمایندگان با امضای متنی خواستار طرح سئوال از احمدی نژاد شده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی، چهار عضو هیات رئیسه مجلس که جملگی از اصولگرایان محسوب می شوند، طی نامه مشترکی “اتهام زنی به ارکان نظام”، “تفرقه افکنی بین قوا” و تنش آفرینی در فضای عمومی را از جمله اهداف نامه احمدی نژاد دانستند.

در این نامه که احمدی نژاد مخاطب آن است و به امضای  احمد توکلی، محمد رضا باهنر، محمد حسن ابوترابی و محمد دهقان رسیده، آمده: “در کمال ناباوری نامه سرگشاده جنابعالی خطاب به نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص تخلفات گسترده اکثریت نمایندگان مجلس، رؤسای قوای مقننه، قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اکثریت اعضای مجمع در جریان تصویب قانون برنامه پنجم توسعه را مطالعه کردیم. در این وضعیت، انتظار نمی‌رفت ارکان کلیدی نظام و رؤسای محترم قوای مقننه، قضائیه و مجمع تشخیص که زیر نظر رهبر معظم و فرزانه، ناخدای خدامحور و هوشمند انقلاب اسلامی قرار دارند و تصمیمات و اقدامات آنان به خوبی رصد می‌گردد به توطئه‌آفرینی علیه دولت محترم و سوء‌استفاده از قدرت متهم گردند”.

اعضای هیات رئیسه مجلس، هدف احمدی نژاد از نگارش نامه اش را چنین تفسیر کرده اند: “تصویری که جنابعالی از وضع فعلی نظام در این نامه ارایه کردید این است که دو قوه از قوای سه‌گانه همراه با مجمع تشخیص مصلحت، که رئیس و اعضای آن با نصب مستقیم رهبری نظام تعیین می‌شوند و زیر نظر معظم‌له کار می‌کنند، به شکل غیرقانونی و با تبانی علیه قوه مجریه فعالند، آیا این تصویر واقعی است؟ وجود این توهم زیانبار است چه رسد به ایراد اتهام در نامه سرگشاده.”

نامه هیات رئیسه مجلس چنین تمام شده است: “با الهام از رهنمودهای همیشه راهگشای رهبری و دستورات اکید ایشان، به ویژه به رؤسای محترم قوا، خویشتن و جنابعالی و همه همکاران ارجمند را در قوه مقننه، قوه قضائیه، و نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور، به همدلی و همراهی و پرهیز از هر سخن، رفتار و تصمیم اختلاف‌برانگیز و تنش‌آفرین، جهت بهبود امور دنیا و آخرت ولی نعمتان‌مان که مردم‌اند، فرا می‌خوانیم”.

از سوی دیگر محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر هاشمی رفسنجانی نیز در گفتگو با سایت آفتاب، انگیزه احمدی نژاد از نگارش این نامه را “سیاسی” دانسته و گفته است: “مشکل اساسی آنان، جریان فکری هاشمی است. درست است که اکنون شخص آقای هاشمی دیگر نمی‌تواند مثلا کاندیدای ریاست‌جمهوری شود اما همچنان این دغدغه وجود دارد که یکی را از جریان فکری خودش معرفی کند. همین بازی‌ای که از زمان انتخابات 88 تا الان به راه افتاده، تمام سعی آنان این بوده که آقای هاشمی جزو جریان به اصطلاح آنها، فتنه است. یادتان هست که خود آقای احمدی‌نژاد وقتی مناظره ها را شروع کرد چه گفت؟‌ قریب به مضمون گفت «آقای موسوی، رضایی و کروبی که رقیب من نیستند اینها دست نشانده هاشمی هستند.» مگر آقای هاشمی نامزد ریاست‌جمهوری دهم بود؟ برای همین وقتی آقای احمدی‌نژاد در مقابل چشم میلیون‌ها مردم حرف خود را با این جمله شروع می‌کند که رقیب من این 3 کاندیدا نیستند و هاشمی است، نشان می دهد که این تحلیل و نگرانی در جریان مورد اشاره وجود دارد”.

روزنامه کیهان نیز در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری از احمدی نژاد به خاطر علنی کردن اختلافات خود با هاشمی و برادران لاریجانی  انتقاد کرده و آورده است: “روز سه شنبه 5 بهمن ماه جاری، آقای دکتر احمدی نژاد در اقدامی تعجب آور و غیرمنتظره، نامه سرگشاده ای خطاب به نمایندگان مجلس منتشر کرد که بلافاصله با استقبال گسترده و ذوق زدگی فراوان رسانه های بیگانه و دنباله های فتنه گر داخلی آنها روبرو شد. مفاد این نامه اگرچه از برخی اشتباهات حقوقی خالی نیست و در آن مواردی از استنادهای وارد و ناوارد قانونی به هم آمیخته اند”.

شریعتمداری می افزاید: “تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای خارج کردن بانک مرکزی از چرخه اختیارات دولت که آقای احمدی نژاد به حق آن را ناشایست و غیرقانونی دانسته اند، در حالی از سوی ایشان در نامه سرگشاده مورد اشاره مطرح شده است که تصمیم مجمع تشخیص مصلحت با ورود رهبرمعظم انقلاب لغو شده بود بنابراین طرح آن در نامه یاد شده، ضرورتی نداشت”.

انتقاد کیهان اگر چه با لحنی همدلانه نوشته شده اما رسانه های داخلی و مخالفان دولت آنرا به عنوان نشانه ای از علنی شدن  شکاف میان احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای تعبیر کرده اند.

در همین حال سیداحمدرضا دستغیب، نماینده شیراز در مجلس از جمع شدن 50 امضاء برای طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن علنی مجلس خبر داده است.

به گزارش  سایت خانه ملت، دستغیب گفته است: “متاسفانه بی اعتنایی‌های مکرر دولت به اجرای قوانین مصوب و مصرح مجلس و نامه‌نگاری‌های ناموجه و بی‌دلیل رئیس جمهور، زمینه را برای بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی فراهم می‌کند. به همین دلیل بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای سئوال از رئیس دولت نامه احضار وی به مجلس را امضاء کرده اند.”

 اولین جلسه علنی مجلس پس از انتشار نامه احمدی نژاد هم که دیروز برگزار شد، شاهد تذکرهای نمایندگان درباره این نامه بود که برای برای دقایقی منجر به توقف دستور کار جلسه شد؛ آن هم در حالیکه احمدی نژاد در صحن علنی و به بهانه رای اعتماد به علی اکبر صالحی حضور داشت.

به گزارش این خبرآنلاین، انتقاد نمایندگان شامل بی توجهی علی لاریجانی به “دفاع از حیثیت مجلس” هم می شد چرا که وی در نطق ابتدای جلسه هیچ اشاره ای به نامه احمدی نژاد نکرد.این سکوت، تذکرات متعدد نماندگان را در پی داشت و مصطفی کواکبیان خواستار دفاع لاریجانی از جایگاه مجلس شد.

بنا بر این گزارش، پس از اعتراضات نمایندگان، علی لاریجانی وعده داد که در پایان جلسه علنی درباره نامه احمدی نژاد توضیحاتی خواهد داد؛وعده ای که البته عملی نشد. با این حال جلسه رای اعتماد به صالحی تا حدی  تحت الشعاع نامه احمدی نژاد قرار گرفت که خبرگزاری فارس را وا داشت تا با انتشار متنی با عنوان “نکته”، نمایندگان معترض به رفتار احمدی نژاد را تهدید کند.

فارس نوشت: “قطعا مردم نسبت به رفتار و موقعیت سنجی وکلای خود در مجلس با تیزبینی و دقت خواهند نگریست و با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی مجلس نهم نیز آن دسته از نمایندگانی که بدون رعایت شرایط و ملاحظه محیط سیاسی و امنیتی منطقه و جهان به رفتارهای ناصواب و سیاست زده اقدام می نمایند دیگر بار پاسخ مثبت نخواهند داد”.