50 فرمانده سپاه در عراق

نویسنده


iraq.jpg


مگان گرینول


یک ژنرال ارشد ارتش آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، حدود 50 تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب ایران به شبه نظامیان شیعه در جنوب بغداد آموزش می دهند. این اولین باری است که ارتش آمریکا ادعا می کند که ایرانیان در داخل عراق به شورشیان کمک می کنند.


سرلشکر ریک لینچ که فرماندهی عملیات های آمریکا در جنوب بغداد را به عهده دارد، گفته است، این افراد توسط سپاه پاسداران انقلاب ایران فرستاده شده اند تا به شورشیان شیعه در پرتاب خمپاره و موشک آموزش دهند. این در حالی است که دولت آمریکا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران را که شاخه نظامی دولت ایران است بعنوان “یک تروریست جهانی معرفی نماید.”


ژنرال لینچ به خبرنگاران مستقر در بغداد گفته است: “سپاهیان آموزش افراط گرایان شیعه را آسان کرده اند. ما می دانیم که آنها اینجا هستند و ما هم آنها را هدف می گیریم.” دولت ایران به کرات منکر هرگونه ارتباط میان سپاه پاسداران و شورشیانی شده است که با نیروهای آمریکایی در عراق می جنگند. این در حالی است که برخی از تحلیلگران اطلاعات ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده اند که هیچگونه مدرک محکمی دال بر این ارتباط وجود ندارد.


اما سران ارتش آمریکا در عراق بارها خاطر نشان کرده اند که اطلاعات جمع آوری شده از بازجویی های صورت گرفته نشان می دهند که ایران پول، تسلیحات در اختیار گروههای شبه نظامی می گذارد و آنها را آموزش می دهد.


سرلشکر لینچ گفته است، هیچ ایرانی در منطقه تحت فرماندهی او دستگیر نشده است و نظامیان آمریکایی در گشت دو ماه گذشته در 125 مایل از مرز ایران و عراق هیچگونه تسلیحات غیرقانونی کشف نکرده اند. وی در عین حال اعلام کرده است، تعداد مواد منفرجه ساخت ایران از جمله بمب های جاده ای در ماههای اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند و دقت بمب های افراط گرایان شیعه به طرز چشمگیری بیشتر شده است.


لینچ گفته است: “ دشمن نسبت به گذشته خصمانه تر و در بسیاری از موارد مرگبارتر شده است.” وی همچنین اظهار داشته است، شورشیان سنی در جنوب عراق از تسلیحات ساخت ایران استفاده می کنند، اما وی نمی داند که این تسلیحات چگونه بدست آنها می رسد. با توجه به اینکه بیش از 90 درصد جمعیت ایران شیعه هستند، بعید بنظر می رسد رهبری ایران از مبارزان سنی عراق حمایت کند. به گفته لینچ، یک احتمال این است که شیعیان سلاح های ساخت ایران را در بازار سیاه عراق به فروش می رسانند.


لینچ می گوید:” نمی دانم چطور اما این واقعیت را می دانم که مهمات ایران بدست شورشیان سنی می رسد.” به گفته پلیس عراق، در انفجار خمپاره در شرق بغداد 12 نفر کشته، چندین خانه ویران و دست کم 32 نفر در محله شیعه نشین عبیدی زخمی شده اند.


برنارد کوچنر وزیر امور خارجه فرانسه که به دعوت جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق یک شنبه شب وارد بغداد شد، گفته است، وی با یک برنامه خاص دیپلماتیک به عراق نیامده و هدف او گوش دادن به سخنان افرادی است که برای حل مشکلات این کشور اقدام می کنند. کوچنر گفته است: “این مشکل عراق است و باید توسط عراقی ها حل شود.”


بنظر می رسد این دیدار بخشی از تلاش نیکولاس سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه برای بهبود روابط این کشور با آمریکاست. فرانسه در سال 2003 مخالفت با هجوم نظامی آمریکا به عراق را رهبری می کرد، اما سارکوزی که از ماه مه قدرت را در دست گرفته در تلاش است این روابط را بهبود بخشد. کوچنر اولین وزیر کابینه فرانسه است که از زمان هجوم نظامی آمریکا به عراق از این کشور دیدن می کند.


منبع: واشنگتن پست، 20 اوت