۵۰۰ هزار تن بار مافیای میوه

نویسنده
نازنین کامدار

» در فصل برداشت باغداران

واردات بی سابقه میوه به بازارهای کشور، آن هم در فصل برداشت میوه که تاکنون به ورشکستی بخش عظیمی از بدنه فعالان کشاورزی منجر شده، موجب شد تا مجلس با وزرای مرتبط با واردات، جلسه ای مشترک برگزار کند و ضمن دادن هشدار درمورد واردات بی رویه میوه، از ارسال پرونده تخلفات آنان به قوه قضاییه خبر دهد.

جلسه اضطراری اعضای کمیسیون کشاورزی با دولت در حالی برگزار شده که در 7 ماه گذشته 500 هزار تن میوه نامرغوب وارد کشور شده است.

بنا به نوشته ایلنا، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در خصوص جلسه‌ای که به منظور بررسی واردات میوه به کشور، با وجود ممنوعیت‌های قانونی برگزار شده، گفته است: “این جلسه با حضور وزارت کشاورزی‌، وزارت صنعت‌، معدن‏ تجارت‌، سازمان گمرک و سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد که تخلفاتی متوجه دستگاه‌ها شد. در این جلسه بحث‌های مفصلی پیرامون حجم واردات و نقض ماده قانونی کنترل و مدیریت واردات و همچنین بند ب ماده ۱۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفت. از نظر ما اظهارات دستگاه‌ها فقط توجیه بود که برای ما غیر قابل قبول است. گمرک با توجه به اینکه از قانون ممنوعیت واردات میوه با خبر بود اجازه ترخیص داده که باید رسیدگی شود”.

او افزوده است: “وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث ثبت و سفارش خلاف عمل انجام داده که قرار شد گزارشی را با کمک سازمان بازرسی تهیه کنیم و در قالب ماده ۱۳۳ آیین نامه مجلس در صحن علنی مجلس قرائت شود که تخلفات برای پیگیری قضایی ظرف ۱۰ روز آینده ارسال می‌شود.

گفتنی است، بر اساس قانون بند ب ماده ۱۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه، از ابتدای برنامه، وزارت صنعت معدن و تجارت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی قبل از واردات کالا‌ها و یا محصولات بخش کشاورزی اعم از خام و یا فرآوری‌شده و یا مواد اولیه غذایی موردنیاز صنایع غذایی و تبدیلی موظفند از وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را اخذ کنند. همچنین دولت مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخلی، برای واردات کلیه کالا‌ها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه مؤثر وضع کند به‌گونه‌ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

قانونی که گفته می شود از سوی “مافیای واردات میوه” مدام در حال نقض شدن است.

درباره واردات میوه و نقش دولت در این اقدام، سایت آفتاب با حسین راغفر، یک کارشناس اقتصاد گفت و گو کرده و به نقل از وی نوشته است: “دولت تعمدا در فصل برداشت میوه نسبت به واردات اقدام می‌کند. این در حالیست که وزارت کشاورزی و بازرگانی ادعا می‌کنند که اطلاعی از روند واردات ندارند”.

او در مصاحبه خود تورم واقعی را 50 درصد و نرخ واقعی بیکاری را دستکم 30 در صد عنوان کرده و به نقد سیاست های دولت در تمامی بخش های اقتصادی پرداخته است.

بحث واردات بی رویه میوه به کشور پیش از این نیز از سوی برخی از خبرگزاری های داخلی مورد توجه قرار گرفته بود. اینکه چه کسانی کنترل این تجارت را در اختیار دارند، موضوع گزارشی است که ایسنا طی آن می نویسد: “در شرایطی که وزیر جهاد کشاورزی به صراحت اعلام می‌کند واردات همه نوع میوه - به‌جز موز - از نیمه شهریور سال گذشته ممنوع اعلام شده و مجددا بخشنامه رسمی آن ۱۱ خردادماه امسال به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و توقف ثبت سفارش میوه از او خواسته شده است، و همچنین براساس قانون، از زمان ثبت سفارش کالا، شش ماه فرصت برای واردات محصول وجود دارد که البته بر این اساس محصولات ثبت سفارش شده هم باید تا پایان سال گذشته وارد می‌شدند، هر ماهه آمار واردات میوه از سوی گمرک روبه افزایش است و امسال همه میوه‌ها همزمان با فصل برداشت همتای وارداتی در بازار حضوری پررنگ داشته‌اند. اما جالب اینکه اعضای اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره‌بار ادعا می‌کنند هیچ یک این محموله‌ها را وارد نکرده‌اند و برایشان جای سئوال است واردات از سوی چه کسانی صورت گرفته است؟ چراکه به اعتقاد آنها قوانین واردات و صادرات یک شبه و برای افراد خاص اعمال می‌شود…”.

پیش از این نیز، سایت های خبری و برخی از چهره های مستقل از وجود “مافیای واردات میوه” در کشور که تمامی ارگان های مربوطه را نیز در کنترل دارند، سخن گفته بودند.

از جمله این افراد، عیسی کلاتری وزیر اسبق کشاورزی و دبیرکل خانه کشاورز است که به خبرآنلاین می گوید: “در حال حاضر تنها 10 شرکت وارد‌کننده میوه در کشور وجود دارند که با ارتباط‌هایی خاص با آدم‌هایی خاص دست به واردات میوه می‌زنند که البته در مقابل این واردات نیز از زیر مالیات شانه خالی می‌کنند و ارتباطات خاص نیز برای گریز از عدم پرداخت مالیات دارند.این افراد را می توانم مافیای واردات میوه بنامم. هر کس به این اظهارات نقدی دارد می‌تواند با مراجعه به این شرکت‌ها و بررسی دفاتر مالی آنها و میزان پرداخت مالیاتشان به راحتی متوجه این مسئله شود. البته باید تأکید کنم که این شرکت‌ها در بسیاری از دفاتر خود میزان هزینه واردات میوه را بالاتر از قیمت جهانی درج کرده‌اند و یکی از دلایل گریز آنها از مالیات همین مطلب است”

عیسی کلانتری افزوده است: “این شرکت‌ها با سندسازی توانسته‌اند تاکنون بسیار موفق عمل کنند و سالانه حدود 50 تا 60 میلیون دلار میوه وارد کشور کنند. در حالی که قیمت میوه در بازارهای جهانی کاملاً مشخص است و رقم‌های اعلام شده از سوی آنها برای خرید میوه بسیار فاحش‌تر از رقم‌های جهانی است”.

درباره مافیای میوه که طی هفته های اخیر با وارداتش منجر به ورشکستگی گسترده باغداران شده، یونس اسدی، یک عضو کمیسیون کشاورزی نیز به “اکونیوز” گفته است: “دست‌های مرئی و نامرئی و مافیا در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی دخیل است و کمیسیون کشاورزی مجلس اجازه نخواهد داد که این مافیا بیش از این جولان بدهد. طی سالهای گذشته بخش زیادی از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی از مبادی غیر رسمی و قاچاق بوده که مسئولان هم تلاش زیادی برای کنترل آن نداشته‌اند”.

به نوشته آفتاب، حسین حسینی‌نقوی، نماینده ورامین در مجلس نیز در واکنش به ماجرای مافیای واردات میوه در مجلس نطق کرده و طی آن گفته است: “مافیای واردات میوه در ایران، سه چهار نفر خاص هستند. چرا با آنها برخورد نمی‌شود که به پنجمین کشور واردات میوه در دنیا تبدیل نشویم”.