مواد مخدر، ریشه ۵۳ درصد نا امنی‌های سیستان و بلوچستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "قاچاقچیان ترفندها و تجهیزات جدیدی دارند"

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به مجاورت این استان با بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر در منطقه گفته طبق آمار ۵۳ درصد ناامنی‌های موجود در سیستان و بلوچستان ریشه مستقیم در مواد مخدر دارد.

همزمان معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اعلام کرده است که ۵۵ درصد مواد مخدر در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان کشف می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های نا آرام کشور است که در سالهای گذشته از جمله محل درگیری قاچاقچیان مواد مخدر با نیروی‌های نظامی بوده و طی این درگیری‌ها ده‌ها نفر از هر دو طرف کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام اخیر علیرضا اکبرشاهی،‌ مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر “درصد شیوع مواد مخدر در سیستان و بلوچستان نسبت به مرکز در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است که جلوگیری از توسعه این روند نیازمند اقدامات بیشتر است.”

 روز یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استانداری در کمیته مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر استان گفته است ۴۴ درصد دیگر از کل ناامنی‌ها به صورت غیرمستقیم در ارتباط با معضل مواد مخدر است که از آن جمله می‌توان به درگیری های طایفه‌ای و یا اختلاف‌ات خانوادگی اشاره کرد.

به گفته این مقام دولتی،‌ سیستان و بلوچستان علاوه بر این که با پاکستان و افغانستان به ترتیب ۹۷۸ کیلومتر و ۲۷۲ کیلومتر مرز مشترک دارد، ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی هم دارد که باید یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مرز را مرزبانی کند که این رقم یک پنجم مرزهای کشور را شامل می شود و حوزه فعالیت هر کدام از دستگاههای ذیربط برابر با پنج استان در غرب کشور است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری، نبود تجهیزات و ابزارهای جدید الکترونیکی را از جمله مشکلات مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده و افزوده است: “شیوه‌های کشف مواد مخدر از گذشته تاکنون تغییر نکرده این در حالی است که قاچاقچیان روز به روز ترفندها و تجهیزات جدیدی را برای حمل مواد مخدر بکار می‌گیرند.”

به گفته او ۹ گلوگاه بازرسی در استان وجود دارد که هیچکدام مجهز به وسایل الکترونیکی نیستند و پاسگاه‌های مرزبانی و برجک‌های مرزی فاقد برق هستند و باید به سیستم برق پنل خورشیدی مجهز شوند.

خرید و فروش مواد مخدر در سیستان و بلوچستان اخیرا شدت هم گرفته است.

هفته گذشته سردار احمد گراوند‌، جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا از کشف بیش از ‌۲ تن انواع مواد مخدر در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اخیرا در نشستی پیرامون قاچاق مواد مخدر بر مقابله و مبارزه جدی با این پدیده تاکید کرده و گفته است: “در بحث مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر رییس جمهوری بر اجرای یک طرح همه جانبه و فراگیر تاکید دارند که در اجرای این برنامه، استانداری‌ها موظف به ارائه طرح های استانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده‌اند.”

 

روحانی،‌ دولت و وعده “امنیت”

حسن روحانی قبل و بعد از انتخابات خرداد ۹۲ بر ضرورت تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان تاکید کرده بود. او بعد از انتخابات هم در اولین سفر خود به سیستان و بلوچستان که فروردین ماه ۹۳ انجام شد با تاکید مجدد بر مساله امنیت وظیفه انجام آن را به عهده “تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند”، نهاد و نیروهای مسلح را هم به کمک در ایجاد امنیت پایدار این سرزمین فراخواند.

در پی گروگانگیری ۵ مرزبان ایرانی در اسفندماه سال ۹۲، مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر در نوار مرزی سیستان و بلوچستان به عهده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران گذاشته شد.

با اینکه برخی از فعالان ساکن استان عملکرد علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان و مجموعه دولت در این استان را مثبت ارزیابی می کنند اما برخی از مخالفان دولت می گویند از آغاز به کار دولت جدید تا کنون وضعیت امنیتی این استان وخیم تر شده است.

طرفداران دولت اما میگویند انتخاب علی‌اوسط هاشمی، چهره اصلاح‌طلب دولت به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان و عملکرد او در این مدت نشان می‌دهد که وی خواهان رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی این استان است.

خبرگزاری مهر روز شنبه، ۲۶ مهرماه به نقل از منتقدان دولت در این استان در مطلبی نوشت که بسیاری از صاحبنظران عدم تجربه کافی بسیاری از فرمانداران را یکی از دلایل عدم توفیق استاندار در تبیین این استراتژی به منظور ایجاد امنیت در استان می‌دانند زیرا برخی از افراد بکار گرفته شده به عنوان فرماندار و رییس شورای تامین تجربه کافی نداشته‌اند.

در بخشی از مطلب این خبرگزاری که با عنوان “استاندار و معادله مجهول امنیت” دسته‌بندی شده آمده است: “از آنجا که بسیاری از جریان‌های مذهبی و طایفه‌های استان، تکیه بر اقوام و رویکرد بومی‌گرایی را یکی از راه‌های ایجاد امنیت و کمک به رشد و توسعه استان می‌دانند با روی کار آمدن دولت یازدهم، استاندار سیستان و بلوچستان این استراتژی را در دستور کار خود قرار داد اما درعمل این استراتژی نه تنها به مهار ناامنی کمک نکرد بلکه اتفاقات و ترورهای اخیر به کشیدن خط بطلان بر روی این استراتژی منجر شد.”

از حدود دو ماه پیش تاکنون درگیریهایی در نقاط شرقی کشور به ویژه در مرزهای مشترک با پاکستان میان نیروهای مسلح و نیروهای نظامی رخ داده که دست کم به مرگ شش مامور نیروی انتظامی و یک مقام فرمانداری منجر شده است.