هنگامه شهیدی: برای 6 سال زندان آماده ام

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

لغو حکم اعدام احمد کریمی، بازگشت فیض الله عرب سرخی به زندان، اتهام جاسوسی برای کاوه قاسمی کرمانشاهی و بالاگرفتن نگرانی ها درباره وضعیت جسمی بازداشت شدگان بعد  از کودتای انتخاباتی 22 خرداد  در صدر اخبار دو روز گذشته درباره زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود.

لغو حکم اعدام یکی از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات بهترین خبری بود که طی روزهای گذشته منتشر شده است. هرچند احمد کریمی که به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران، در دادگاههای نمایشی محاکمه معترضان حضور داشت، از سوی دادگاه تجدید نظر به 15 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

روز گذشته خبرگزاری هرانا از لغو حکم اعدام احمد کریمی در دادگاه تجدید نظر و محکومیت او به 15 سال حبس خبر داد.

احمد کریمی، حامد روحی نژاد، محمد علی زمانی، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی، پنج متهمی بودند که به اتهام ارتباط با گروه های معاند نظام، پیش از انتخابات بازداشت و روانه زندان شدند و پس از انتخابات دردادگاهی در  کنار معترضین به نتیجه انتخابات، محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور در تاریخ ۸ بهمن ماه سال گذشته اعدام شدند و حامد روحی نژاد، از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

 

پیام هنگامه شهیدی از اوین

مادر هنگامه شهیدی، روز پنج شنبه موفق شد با این روزنامه نگار به صورت حضوری ملاقات کند. آزاده شهیدی، خواهر هنگامه شهیدی در گفتگو با “روز” در این زمینه اظهار داشت: پس از مراجعات مکرر مادرم به دادستانی و درخواست ملاقات حضوری به او اجازه دادند با هنگامه ملاقات کند اما به بقیه اعضای خانواده چنین اجازه ای داده نشد.

وی روحیه هنگامه را خوب توصیف کرد و افزود: به گفته مادرم، رو حیه هنگامه بسیار خوب بوده و از زندان اوین پیغام داده است که علی رغم روند غیر قانونی بازداشت، باز جویی ها و همچنین تایید محکومیت سنگین توسط دادگاه تجدید نظر، به آنچه که برایش به عنوان مجازات تعیین شده است احترام می گذارد و خود را برای 6 سال دوران محکومیت،  مطابق تهدیدات بازجویان وزارت اطلاعات مبنی بر 6 سال حبس در بازداشتگاه 209،  بدون حق ملاقات حضوری و حتی یک روز مرخصی و همچنین این تهدید که جلوی عفو مشروط وی را در کمیته عفو وزارت اطلاعات خواهند گرفت و وی باید بدون کم و کاست 6سال محکومیت خود را به طور کامل بگذراند، آماده کرده است.

خواهر هنگامه شهیدی افزود: هنگامه پیغام داده که افتخار می کنم سوژه برنامه 20:30 نبودم اما تنها از یک چیز می ترسم که شایستگی رنجهایم را نداشته باشم و میدانم در میان روزهای سخت و انسانهای سر سخت، این انسانهای سر سخت هستند که پیروزند.

به گفته خواهر هنگامه شهیدی، این روزنامه نگار، “امتحان اسارت را خیلی سخت تر از شهادت و جانبازی” دانسته و گفته “زندان مدرسه یوسف است که هرکس که چرایی زندگی رایافته است با چگونگی آن نیز خواهد ساخت.”

 

بازگشت عرب سرخی به زندان

با عدم تمدید مرخصی 5 روزه  فیض الله عرب سرخی، این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز گذشته به زندان اوین منتقل شد.

آقای عرب سرخی بعد از 9 ماه بازداشت به مرخصی 5 روزه آمده بود که روز گذشته در تماسی از دفتر قاضی صلواتی به او گفته شد  مرخصی اش پایان یافته و باید به زندان بازگردد.

براساس گزارش ها، پس از مراجعه این فعال سیاسی به دادگاه انقلاب، به او گفته شد که با درخواست او برای تمدید مرخصی، موافقت نشده است.

 

اتهام جاسوسی برای کاوه قاسمی کرمانشاهی

کاوه قاسمی کرمانشاهی که از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه زندانی است، برای اعتراف به اتهام جاسوسی به شدت تحت فشار است.

فرنگیس داوودی، مادر این فعال حقوق بشر که روز پنج شنبه موفق به ملاقات با فرزندش شد، وضعیت روحی و جسمی کاوه را بسیار نامساعد توصیف کرده و به نقل از او خبر داده که فرزندش، تحت شدیدترین فشارها برای اعتراف به اتهام جاسوسی قرار دارد.

به گفته خانم داوودی، کاوه این اتهام را رد کرده و تمامی فعالیت‌هایش را مدنی، مسالمت‌آمیز و قانونی خوانده است.

مادر کاوه همچنین با اشاره به مشکلات جسمی فرزندش و نیاز مبرم وی به پزشک متخصص، نسبت به وضعیت جسمی پسرش به شدت اظهار نگرانی کرده است.

خانواده های احسان محرابی و بدرالسادات مفیدی نیز روز پنج شنبه موفق شدند با این روزنامه نگاران دربند ملاقات کنند.

خانواده خانم مفیدی که در حضور مامور زندان با این روزنامه نگار ملاقات کرده اند، وضعیت جسمی او را بسیار نگران کننده دانسته و گفته اند که خانم مفیدی از درد زیاد قلبی شکایت می کرد و همچنین لرزش دست و تکان های سرش محسوس بود.

وب سایت “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” گزارش داده است که مسعود آقایی، همسر خانم مفیدی قصد دارد روز شنبه برای فراهم کردن امکان ملاقات پزشک قلب همسرش با وی به دادستانی مراجعه کند.

بدرالسادات مفیدی، چهارشنبه شب گذشته در تماس تلفنی با خانواده اش، بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه، مکررا گفته بود که “به من گفته اند دخترانت مصاحبه نکنند”.او این نکته را در طول ملاقات هم بارها خطاب به خانواده اش تکرار کرده است.

او دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران است که یک روز بعد از درگیری های روز عاشورا به همراه همسرش بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می برد.

همسر احسان محرابی نیز، بعد از ملاقات روز پنچ شنبه با همسرش خبر داده است که این روزنامه نگار همچنان در سلول انفرادی به سر می برد.

خانواده آقای محرابی روحیه او را خوب توصیف کرده و گفته اند که هنوز وضعیت او نامشخص است و باز جو در آخرین بازجویی گفته من هنوز از بازجویی ها قانع نشده ام.

برای احسان مهرابی خبرنگار فرهیختگان  که ۱۸ بهمن بازداشت شد، ۳۵ روز پیش قرار کفالت صادر شد اما همزمان قرار بازداشت وی یک ماه تمدید شد.

 

به شکایت باقی رسیدگی کنید

خانواده عمادالدین باقی نیز، روز پنج شنبه موفق به ملاقات با این نویسنده و فعال حقوق بشر شدند. فاطمه کمالی احمد سرایی، همسر عمادالدین باقی پس از این ملاقات، وضعیت روحی همسرش را خوب توصیف کرده اما نسبت به اینکه وی همچنان در بند ۲۴۰ در یک سلول بسته و بدون هرگونه امکاناتی نگهداری می شود ابراز تعجب کرده است…

به گفته او، “بازجویی آقای باقی بیش از دو ماه است که تمام شده و قرار بود آزاد شود و او اکنون با قرار وثیقه و بدون هرگونه بازجویی در بازداشت موقت است.”

خانم کمالی گفته: “آقای باقی تاکید داشته که نگهداری در چنین شرایطی خلاف مصرح آیین نامه سازمان زندان ها و آیین نامه بازداشتگاههای امنیتی است و این وضعیت که فرد یا افرادی را در یک محیط کوچک در بسته مدت ها نگه دارند و امکاناتی مانند روزنامه، کتاب، تلویزیون و حقوقی که در قانون پیش بینی شده را از او بگیرند نوعی شکنجه آشکار است.”

به گفته وی، آقای باقی باقی گفته است “با زندانی شدن ما و وضعیتی که به وجود می آورند تنها حقانیت آنچه که قبلا در دفاع از حقوق بشر و حقوق زندانیان نوشته و انجام می دادم اثبات می شود و معلوم است تا اجرای حقوق شهروندان فاصله بسیاری داریم.”

براساس این گزارش، باقی دو ماه اخیر را بدون ابلاغ قرار در بازداشت به سر می برد و در حالی که حدود دوهفته به پایان چهار ماه بازداشت مانده هنوز برای تمدید قرار بازداشت دو ماهه دوم هیچ گونه قراری به وی ابلاغ نشده است و طبیعتا حق اعتراض برای قرار بازداشت هم از او سلب شده که این هم غیر قانونی و نقض آشکار حقوق متهم است.

 کمالی همچنین بار دیگر یاد آور شد همسرش شکایتی را درباره وضعیت خود نوشته که تاکنون هیچ گونه رسیدگی نسبت آن صورت نگرفته است. او محتوای شکایت را از نظر باقی بسیار مهم دانسته و گفته است: او از محتوا چیزی نگفت و پیگیری آن را از سوی وکلا خواستار شد. این در حالی است که به دلیل انتقال دادسرا به داخل زندان اوین، وکلا برای پیگیری پرونده با مشکل مواجه هستند.

 

اتهام جاسوسی برای مادر سرپرست خانواده

فاطمه خرم لو در ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ به اتهام جاسوسی و مصاحبه با رادیوهای خارجی بازداشت شد.

به گزارش وب سایت “تا آزادی زندانیان سبز” علی رغم صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، او هم چنان در وضعیت بلاتکلیف و در بازداشت بسر میبرد.خانم خرم لو از بند 209 به بند عمومی نسوان منتقل شده اما از داشتن وکیل محروم است.گفتنی است این مادر زندانی سرپرست خانواده است و بزرگترین پسر او معلولیت ذهنی دارد و به مراقبت های مادرش نیاز دارد. هم چنین وی یک دختر مطلقه دارد که همراه با فرزند ۶ ساله اش تحت تکلف او هستند.