6 سال زندان برای یک مصاحبه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» درخواست اعدام برای حسین درخشان

عمادالدین باقی دیروز به جرم انجام یک مصاحبه به 6 سال زندان محکوم شد و همزمان در یک دادگاه عمومی به اتهام افشای اسناد محرمانه مورد محاکمه قرار گرفت. درخواست صدور حکم اعدام برای حسین درخشان، وبلاگ نویس، از دیگر خبرهای  این روز بود. همزمان نزدیکان عبدالرضا قنبری، معلم زندانی که به اعدام محکوم شده در مصاحبه با “روز” از وضعیت وخیم جسمانی این زندانی سیاسی خبر دادند.

عمادالدین باقی روز گذشته در حالی درشعبه 1057 دادگاه عمومی تهران محاکمه شد که براساس نوشته سایت رسمی اش،  تاکنون بیش از  85 بار دادگاه و بازپرسی داشته و به 18 سال و نیم محکومیت زندان و 5 سال محرومیت از فعالیت های مدنی و رسانه ای محکوم شده است.

به گزارش “روز” دادگاه دیروز این روزنامه نگار در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان بود. پرونده ای که آقای باقی در آن به “تبلیغ علیه نظام و افشای اسناد محرمانه” متهم و پیش از این در شعبه 15 دادگاه انقلاب در خصوص همین پرونده محاکمه شده بود.

براساس همین گزارش، قاضی صلواتی در ارتباط با همین پرونده، عمادالدین باقی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و 5سال محرومیت از فعالیت های رسانه ای و مدنی محکوم کرده و رسیدگی به اتهام افشای اسناد محرمانه، پرونده را به دادگاه عمومی تهران ارجاع داده بود.

گزارش “روز” حاکیست مستندات ارائه شده از سوی دادگاه در خصوص اتهام افشای استاد محرمانه توسط باقی، انتشار اسامی زندانیان در مقالات این روزنامه نگار و بیانیه های انجمن دفاع از حقوق زندانیان ذکر شده، این در حالیست که اسناد محرمانه براساس قانون اینگونه تعریف شده اند: “اسناد دولتی ممهور به مهر محرمانه سری یا فوق سری”. اسامی هم زندانیان جزو اسناد محرمانه محسوب نمی شود.

در پایان دادگاه روز گذشته عمادالدین باقی که توسط قاضی حیدری اداره می شد، این قاضی اعلام کرد پرونده را به شعبه حل اختلاف ارجاع میدهد. این در حالیست که پیش از این دادیار ناظر اعلام کرده بود در پرونده مستنداتی مبنی بر افشای سند محرمانه وجود ندارد و باید قرارمنع تعقیب صادر شود؛  پرونده در آن مرحله باید به شعبه حل اختلاف فرستاده می شد.

همزمان با محاکمه دیروز عمادالدین باقی، شعبه 26 دادگاه انقلاب این روزنامه نگار را به 6 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

دراین حکم که برای پرونده مربوط به مصاحبه با آیت الله منتظری صادر شده، آمده است: “شخص آقای عمادالدین باقی اینگونه فعالیت ها(مصاحبه) را مصداق آزادی بیان می داند و محتویات پرونده حکایت از ارتباط آقای باقی با کشورهای معاند که درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند وهر کاری علیه حکومت اسلامی کرده اند توان اثر نداشته اند، رابطه نزدیک داشته وبه ظاهر شهروند ایرانی است اما تمام توان خود را برای تحقق اهداف کشورهای معاند اروپایی در ایران به کار گرفته است نمونه این فعالیتها ارتباط با یونیسف در پوشش کارهای تحقیقی مربوط به حقوق کودکان و معدومین و زندانیان است. بنابراین چنین شخصیتی نمی تواند مصاحبه با آقای منتظری را بدون هدف علیه امنیت کشور انجام دهد بخصوص که محتویات مصاحبه سبب انحراف و ذهنیت در تاریخ انقلاب و اهداف حکومت اسلامی باشد. از عقل به دور است تلویزیون دولتی بی بی سی سفارش مصاحبه و مطلبی برای سرگرمی مخاطبان بدهد. از سویی آقای عمادالدین باقی به دفتر آقای منتظری و تلویزیون بی بی سی اجازه نداده که معلوم شود مصاحبه کننده چه کسی بوده است اگر مطالب خاصی در مصاحبه نبود آقای باقی از چه چیزی ترس داشت که مانع کار می شد. بنابراین مجموع فعالیتهای به اصطلاح حقوق بشری آقای باقی و محکومیت های وی و نوع رفت و آمدهای وی به سفارتخانه ها و کشورهای خارجی که در پرونده منعکس است همه قرینه بر توجه اتهام می باشد و با توجه به محتویات مصاحبه که دادگاه به صورت کامل فیلم(مصاحبه) را ملاحظه نمود.عمل وی مصداق اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور محسوب می شود و دقیقا تبلیغ علیه نظام جمهوری مقدس اسلامی ایران لذا اتهامات انتسابی به وی را وارد دانسته با استناد به ماده 500  و610 قانون مجازات اسلامی نامبرده را به یکسال حبس تعزیری به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و پنج سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت اجتماع وتبانی علیه امنیت کشور محکوم می نماید”.

در وب سایت رسمی باقی در خصوص این دادنامه آمده است: “دادنامه شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست آقای پیرعباسی ضمن اینکه به نحو تلویحی از متهم سلب شهروندی کرده است و در حالی که باقی چندین سال است ممنوع الخروج بوده، به مسائل مجعول وبی اساسی مانند ارتباط با کشورهای معاند استناد کرده که نه در کیفرخواست مطرح بوده ونه ربطی به مورد اتهامی یعنی مصاحبه با مرحوم آیت الله منتظری داشته و بدون اینکه طبق قانون مشخص کند کدام عبارت از مصاحبه مجرمانه است، صرفا برای یک مصاحبه با اتهاماتی نامربوط و استدلال هایی شگفت آور 6 سال محکومیت زندان داده است.”

عمادالدین باقی، از اردیبهشت 1379 تاکنون سه بار روانه زندان شده و مجموعا چهارسال و نیم حبس را تحمل کرده است.

 

وضعیت وخیم زندانی محکوم به اعدام

عبدالرضا قنبری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، دچار خونریزی در ناحیه کلیه شده و در شرایط جسمانی بدی به سر می برد.

بنا به گفته  منابع آگاه از داخل زندان اوین، علی رغم ناله های ممتد و شبانه ی این زندانی، مسئولین زندان به وضع وی بی توجهی میکنند و از اعزام او برای درمان سرباز میزنند.

قنبری پس از حوادث روز عاشورا بازداشت و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه 36 دادگاه تجدید نظر توسط قاضی زرگر تایید و به دایره اجرای احکام ابلاغ شده است.

او که به شغل آموزگاری اشتغال داشته، اتهامات وارده را بی اساس دانسته است. همسر این زندانی سیاسی نیز که به شغل آموزگاری اشتغال دارد، به صورت مستمر از سوی وزارت اطلاعات به اخراج از محل کار تهدید می شود.قنبری در حاضر در بند 350 زندان اوین است. یکی از نزدیکان این معلم محکوم به اعدام نقاشی دخترک کوچک او را برای انتشار در اختیار “روز” قرار داده است.

ساحل قنبری، دخترعبدرالرضا قنبری هم که از حکم اعدام پدر خبر دارد به گفته نزدیکان این معلم زندانی، در وضعیت روحی بدی به سر می برد.

خانواده آقای قنبری به دلیل فشارهای شدید وزارت اطلاعات تاکنون از اطلاع رسانی و مصاحبه در خصوص وضعیت این زندانی سیاسی پرهیز کرده اند.

درخواست حکم اعدام برای حسین درخشان

نزدیکان حسین درخشان، بلاگر معروف ایرانی که از آبان سال 87 در زندان به سر می برد می گویند نماینده دادستان برای او درخواست حکم اعدام کرده است.

به گزارش “روز” حسین درخشان به گفته برخی از زندانیان سیاسی که اخیرا آزاد شده اند در بند 2 الف سپاه زندانی است و شرایط روحی مساعدی ندارد. او تیر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب و توسط قاضی صلواتی محاکمه شد و اکنون خبرها از درخواست صدور حکم اعدام برای این بلاگر توسط نماینده دادستان حکایت دارند.همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهین به مقدسات، راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل و مستهجن از جمله اتهاماتی است که گفته می شود به حسین درخشان نسبت داده شده است.

بیش از یک سال پیش محمود احمدی نژاد در نامه ای خواهان دادرسی عادلانه برای رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی امریکایی و حسین درخشان شده بود. رکسانا صابری آزاد شد و به امریکا بازگشت اما حسین درخشان در زندان و در شرایطی به سر می برد که نگرانی افکار عمومی را برانگیخته است.

وب سایت زمانه روز گذشته نامه ای رامنتشر کرد که براساس آن وضعیت حسین درخشان  وخیم اعلام و او قربانی اختلافات بین قوه قضاییه، دولت و سپاه معرفی شده است.

 

در این نامه که توسط چند تن از نزدیکان خانوادگی حسین درخشان نوشته شده، خطاب به رسانه های آزاد و مردم آزاده جهان آمده است:” در جریان کشاکش بین سه ضلع دولت، قوه قضاییه و سپاه، حسین بازیچه شده است. اخیرا برای تماس‌ها و ملاقات‌های او نیز محدودیت‌هایی به‌وجود آمده و همزمان با آن شایع اعدامش منتشر شده است. پدر او در طول این دو سال، دوبار بر اثر شنیدن همین خبرهای غیررسمی سکته قلبی کرده و حال روحی وخیمی دارد، مادرش نیز وضعیت بسیار نامساعدی دارد. نامه های خانواده به سران نظام – چه سرگشاده، چه خصوصی – مورد توجه قرار نگرفته و علیرغم دیدار های حضوری با حسین بسیاری از سئوالات خانواده درباره وضعیت نگهداری وی بی پاسخ مانده است.”

نویسندگان این نامه همچنین به وضعیت او اشاره کرده و نوشته‌اند:” این چندمین باری

است که در طول ۲سال بازداشت غیرقانونی، شایعه مجازات اعدام برای حسین درخشان دررسانه‌های معتبر حکومتی منتشر می‌شود. او وکیل ندارد. از دسترسی به هرگونه اطلاعاتی محروم است و خانواده‌اش در وضعیت بدی به سر می‌برند؛ آن قدر بد که بعد از هر نامه

سرگشاده به مسوولین جمهوری اسلامی تهدیدهای مختلف می‌شوند ومسیرهای بین‌المللی نیز

بر ایشان بسته است. خانواده هیچ‌گونه مسیری برای اطلاع‌رسانی ندارد و در اندک

دفعاتی که اطلاعاتی منتشر شده، پدر حسین مجبور به تکذیب اخبار شده است تا پرونده

فرزندش به دستور مسوولان پرونده بحرانی نشود.”

در این نامه با انتقاد از عدم حمایت دولت کانادا از حسین درخشان که تبعه این کشور است از مخاطبان نامه درخواست کمک شده است:” از شما می‌خواهیم صدای خانواده حسین را به گوش همه برسانید؛ او با وجود گذشت سه ماه

از برگزاری دادگاهش، کماکان در زندان انفرادی است، حکمش را نمی‌دهند و حق دسترسی به

رسانه‌ها را ندارد. افرادی که بعضی زمان‌ها با او هم‌اتاق می‌شوند عموما از افراد

جانی و محکوم به اعدام هستند تا فضای زندگی روزانه حسین را تحت تاثیر قراردهند. از او  

به بهانه تخفیف در مجازات و زیر انواع فشارها اعترافاتی گرفته‌اند که به گفته خود او در مسیر دادگاه مورد استناد قرار گرفته و صدور هرگونه حکمی درباره او را آسان کرده است. حق هواخوری ندارد و این زندگی سخت و طاقت‌فرسا در آستانه ورود به

سال سوم است. اطلاع‌رسانی و پیگیری کنید.”