فیلم ده نمکی ۶ نفر را کشت

نویسنده
حسین محمدی

» معراجی‌ها شش قربانی گرفت

انفجار هنگام فیلم‌بردای فیلم معراجی‌ها٬ فیلم جدید مسعود ده‌نمکی٬ باعث کشته و زخمی شدن هشت تن٬ از جمله مدیر “شهرک سینمایی دفاع مقدس” و مسوول جلوه‌های ویژه این فیلم شد.

آن‌گونه که خبرگزاری‌های رسمی نوشتهاند٬ این انفجار در هنگام جابه‌جایی مواد منفجره رخ داد و باعث مرگ علی‌اکبر رنجبر٬ مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس٬ جواد شریفی‌راد٬ مدیر جلوه‌های ویژه فیلم٬ رضا فرجی٬ جانشین تولید فیلم به همراه یک بدل‌کار و یکی از نیروهای تدارکات فیلم شد. علاوه بر این گفته می‌شود حال سه تن دیگراز دست‌آندرکاران این پروژه نیز وخیم است.

مسعود د‌ه‌نمکی٬ کارگردان فیلم “معراجی‌ها”٬ به ایرنا گفت که “انفجار هنگام خارج کردن مواد منفجره از داخل یک خودروی پژو اتفاق افتاده و وضعیت چاشنی مواد منفجره باعث این حادثه شده است”. چند ساعت پس از وقوع این حادثه٬ برخی رسانه‌ها خبر از بازداشت مسعود ده‌نمکی داده بودند که یک سایت خبری به نقل از خود وی٬‌ این مساله را تکذیب کرد.

گفته می‌شود که یکی از دلایل مرگبار بودن این انفجار٬ استفاده از مواد جنگی در فیلم بوده است. عباس شوقی، عضو هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه خانه سینما٬ در این زمینه به ایسنا گفته است: “مواد منفجره پشت صحنه، مواد جنگی بوده است، چون مسئولان امنیتی اجازه نمی‌دهند مواد مخصوص فیلمبرداری وارد کنیم”.

اما روح الله سهرابی٬ قائم‌مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس٬ درباره این حادثه گفته است: “حدس و گمان‌هایی که درباره این اتفاق مطرح می‌شود درست نیست. زیرا اولا مواد منفجره پشت ماشین آقای شریفی بوده و این اتفاق می‌توانست در هر جای دیگری از کشور هم روی دهد و از طرفی آقای شریفی هم از متخصص‌ترین و باسابقه‌ترین افراد در کار جلوه‌های ویژه بودند و در حال حاضر تیم‌های مختلفی در حال بررسی جوانب قضیه هستند که علت اصلی حادثه مشخص شود. این اتفاق زمانی روی‌داده که هنوز فیلمبرداری شروع نشده‌ بود و گروه در حال آماده شدن برای شروع ضبط بوده‌اند.گویا مقداری مواد منفجره پشت ماشین آقای شریفی بوده که بر اثر یک اتفاق کوچک دچار آتش‌سوزی می‌شود و پس از آن انفجار روی‌می‌دهد”.

سیدجواد هاشمی٬ یکی از بازیگران این مجموعه هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر٬ درباره جزییات حادثه چنین گفت: “تی‌ان‌تی مورد نظر برای انفجار در یکی از صحنه‌های این فیلم - سریال در کنار خودرو سمند جواد شریفی قرار داشت که ناگهان تی‌ان‌تی منفجر شد که باعث انفجار خودرو سمند هم شد. جواد شریفی و چهار نفر دیگر از عوامل پشت صحنه کنار خودرو ایستاده بودند و در حال آماده کردن صحنه برای آغاز فیلمبرداری بودند که ماشین منفجر شد”.

پروژه “معراجی ها” به کارگردانی مسعود ده نمکی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی که پیش از ۴۰ بازیگر دارد قرار است در فرمت یک فیلم سینمایی اکران و پس از آن در قالب یک مجموعه تلویزیونی پخش شود. خلاصه داستان این فیلم که توسط تهیه‌کنندگان آن منتشر شده٬ چنین است: “قراراست تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند. اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند که آغاز قصه ای می شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می شوند”.

سخنان مختلف درباره علت انفجار هنگام فیلم‌برداری این فیلم در حالی بیان شده که خبرگزاری “آنا”٬ نوشته است این اتفاق زمانی رخ داد که مسوول جلوه‌های‌ویژه‌ فیلم٬ قصد ایجاد “یک انفجار بزرگ” را داشت: “این انفجار ایجاد شد و ترکش‌های اتوموبیل منفجر شده به اتوموبیل جواد شریفی که در نزدیکی محل انفجار پارک بود اصابت کرد. در اثر این حادثه جواد شریفی که در نزدیکی اتومبیل خود بود به همراه علی‌اکبر رنجبر، مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس، کشته شد”.