اجازه ورود به بازرسان پس از ۶ سال

نویسنده
لوموند

» گزارش لوموند از همکاری مجدد تهران

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ مجدداً در پاسخ به نگرانی های جامعه بین المللی دررابطه با ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی این کشور، از خود شفافیت نشان می دهد.

براساس گزارش سه ماهه آژانس اتمی که در تاریخ جمعه ۲۳ مه منتشر شده، تهران اطلاعات مربوط به برخی آزمایشات چاشنی های انفجاری “با ماهیت صلح آمیز” را که ممکن است برای مصارف نظامی به کار گرفته شوند به آژانس اتمی ارائه کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران از ماه ژانویه تاکنون ذخایر اورانیوم غنی شده خود به میزان بیش از ۸۰ درصد را که می تواند گامی مهم برای دستیابی به سلاح اتمی باشد، کاهش داده؛ این کاهش ازطریق تبدیل یا رقیق سازی انجام شده. گفته می شود که این ذخایر ازاین پس به کمتر از ۴۰ کیلوگرم تقلیل یافته، درحالی که برای تولید بمب به ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده نیاز است.

 

مدارک اطمینان بخش

بدین ترتیب می توان گفت که ایران همچنان بر تعهدات خود در برابر جامعه بین المللی، آن طور که در توافق ژنو در ماه نوامبر آمده، پایبند است. مقامات ایرانی و آژآنس اتمی در ماه فوریه به این نتیجه رسیدند که درخصوص “۷ نکته جدید” در حوزه اتمی با یکدیگر همکاری کنند.

یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، دراین رابطه گفت که ایران در زمان نشست های فنی برگزار شده در ماه آوریل و اواسط ماه مه، “اطلاعات، توضیحات و حتی مدارک”ی را ارائه داد که نیاز این کشور برای به کار گرفتن این چاشنی های انفجاری را توجیه می کرد.

در توافق ژنو پیش بینی شده که بخشی از فعالیت های اتمی ایران در ازای لغو بخشی از تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور متوقف شود. آژانس اتمی به ویژه به دنبال آن است تا پاسخ تهران را با مدارک “باورپذیر” در رابطه با اینکه حکومت ایران قبل از سال ۲۰۰۳ یا شاید پس از آن، تحقیقاتی را برای تولید بمب اتمی انجام داده، دریافت کند. این موضوع همواره ازسوی جمهوری اسلامی مورد تکذیب قرار گرفته است.

منبع: لوموند، ۲۳ مه