آمادگی ایران برای پذیرش غرب

نویسنده
ایندیپندنت

» گزارش ایندیپندنت از رونق گردشگری

آن‌سوی صحن وسیع مسجد امام اصفهان، چهار بلژیکی و یک زن لهستانی با حوصله به سخنان یک روحانی جوان ایرانی گوش می‌کنند. او با عبا و و عمامه، با انگلیسی روان، تفاوت بین دو فرقه اصلی اسلام را توضیح می‌دهد و می‌گوید که چرا این دین به زنان می‌گوید موهای خود را بپوشانند. مصطفی رستگار پس از سخنانش می‌گوید: “ما می‌خواهیم روابط را بهتر کنیم تا آدم‌های بیشتری به این‌جا سفر کنند.”

سفر گردشگران خارجی به ایران، تاثیر عزم آشکار حسن روحانی برای بهبود روابط با آمریکا و اروپاست که به گفته یکی از معاونان رئیس‌جمهور در سال گذشته 3 میلیارد دلار برای کشور درآمد داشته است. هتل‌های بین‌المللی قصد دارند برای اولین بار پس از انقلاب به این کشور بازگردند و خطوط هوایی اروپایی در حال احیای روابط با تهران هستند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران می‌گوید، در اولین ماه از سال جدید ایرانی ۴۵۹۴ گروه خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به سال قبل دو برابر شده            است. محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفته است، ایران می‌خواهد ویزا را برای ۱۲ کشور حذف یا مراحل دریافت آن را بسیار آسان کند.

گروه روتانای عربستان سعودی قصد دارد در تهران و مشهد هتل‌های پنج ستاره افتتاح کند. به گزارش خبرگزاری فارس، خط هوای اتریش در ماه مارس، پرواز مستقیم به تهران را از سر گرفت و مقامات ایرانی در حال مذاکره با هواپیمایی آلیتالیا برای افزایش پرواز بین دو کشور هستند.

آقای رحمانی موحد می‌گوید: “ثبات وضعیت سیاسی تاثیر بسیاری در اقتصاد خواهد داشت. باید با بقیه دنیا ارتباط داشت.”

وی گفت، نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، هلند و چندین کشور عربی از جمله عمان و کویت نیز به ایران سفر کرده‌اند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران را از نزدیک مشاهده و ارزیابی کنند.

وزیر اطلاعات گفته است که گردشگری بخش بزرگی از “اقتصاد مقاومتی” ایران را، که رهبر این کشور بر آن تاکید داشته، شکل می‌دهد.

بنا بر گزارش سال گذشته مجمع اقتصاد جهانی، گردشگری ۶.۳ درصد از اقتصاد ۲۸۶ میلیارد پوندی ایران را در سال ۲۰۱۲ تشکیل می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی می‌گوید، با در نظر گرفتن زائران شیعه و مسافران کشورهای همسایه نظیر آذربایجان، بیش از چهار میلیون نفر از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴ به ایران سفر کرده‌اند و هر کدام به طور متوسط ۷۱۳ پوند درآمدزایی داشته‌اند. بنا بر آمار بانک جهانی، در سال ۲۰۱۲ حدود ۳.۸ میلیون توریست بین‌المللی به کشور وارد شده‌اند.

در حیاط هتل عباسی اصفهان، اروپایی‌های بازنشسته زیر سایه درختان به و نخل استراحت می‌کنند. بختیار حدادی مدیر هتل عباسی ۳۵۰ ساله که زمانی مهمانسرای تاجران جاده ابریشم بوده می‌گوید: “سال گذشته در این وقت حدود ۴۰ درصد از مهمانان ما خارجی بودند. امسال ۸۰ درصد از آنسوی آب‌ها هستند.”

آقای حدادی که در ۱۴ سال گذشته مدیر این هتل بوده است می‌گوید، تمام ۲۲۵ اتاق آن‌ها تا ماه ژوئیه رزرو شده، به جز چند سوئیت بزرگ که برای مهمانان عالیتربه خالی نگه داشته شده است. گرانترین اتاق هتل با شیشه‌های ضدگلوله و بازنمایی دیوارنگارهای صفویه که زمانی به شاه ایران اختصاص داشته حدود ۱۶۰ پوند برای هر شب قیمت دارد.

خانم روث استندینگ ۳۳ ساله از لندن که بدون تور به ایران سفر کرده می‌گوید، باید کارهایی بیشتری برای آسان‌تر کردن سفر گردشگران به ایران، نظیر اطلاعات در مورد ویزا انجام شود. وی گفت: “گرفتن ویزا برایم خیلی سخت بود. وقتی به اینجا رسیدم و کلی خارجی دیدم خیلی تعجب کردم.”

منبع: ایندیپندنت - 23 مه 2014